Svullet sår

jenny82

Trådstartare
Har köpt ett fullblod för ca 1 vecka sedan. Såklart så får han ju en sparkskada i hagen bara några dagar senare. Det hände i onsdags.
Han fick ett ytligt avlångt sår på senbenet(tror jag det heter) bak,
han var halt i onsdags men har sedan blivit bättre, det som därimot inte har blivit bättre är att han fortfarande är varm och jättesvullen.
Hur länge brukar ett sår vara svullet? Är det dags att ringa veterinären nu kanske? eftersom att det inte verkar ge med sig:confused: vi har ju såklart tvättat o skött såret varje dag och han går själv i sjukhage.

Hjälp oss tack! Tycker så synd om honom:(

Sv: Svullet sår

Sårvärmen kommer säkert p.g.a den ökade genomblödningen för att läka skadan. Håll det rent och ha koll på att svullnaden inte påverkar övrig vävnad negativt. Har sparken irriterat benhinnan kan även det orsaka svullnad. Så länge hältan avtar tror jag ni kan vara lugna. Lycka till med nya hästen!

*Puh*
Tack, nu kan jag pusta ut. Har varit jätteorolig över att det skulle ha varit nåt värre, tex skada i själva benet lr nåt.

En fråga till:

Är det okej att rida medans han har såret som är varmt o svullet? Tex skritta ut en kort stund? Eller tömköra?

Visar han ingen eller lite hälta så gör det honom säkert gott med skrittmotion,både för att lindra svullnaden och som lite ledigt från sjukhagen. Var bara uppmärksam på hur det skadade området ändrar sig efter "belastningen".

Nu är jag inte säker på vad du menar att såret sitter, men det sitter inte när någon led eller så? Har hästen feber? Är den svullen över någon sena?
Sparkskador brukar ju kunna ge rätt fula senskador så jag skulle nog velat haft ett ultraljud beroende på hur skadan ser/vart den sitter. Bättre att ringa veterinären en gång för mkt än för lite.

Jag ska ta kort på såret imorgon och lägga in här.

Ultraljud gör man på klinik antar jag?

Det blev inget kort för såret syns knappt för han är så mörk på sina ben, det har blivit sårskorpa på det nu oxå.

Jag läste nåt om lymfagnit(stavning?) vad är det för nåt?

Han är inte lika varm längre på benet men fortfarande svullen:(
Hur lång tid kan det ta innan det ger med sig?

Han vart skrittad lite i ridhuset igår och det märktes att han tyckte det var kul att komma ut lite, hoppade nästen i tränset igår:D
Hur länge är det bra att skritta honom o hur ofta?

Har inte tagit tempen, men han är inte hängig på nåt sätt, har stor aptit(som vanligt), ja är precis som vanligt i humöret.

Såret sitter på utsidan av senbenet, vänster bak.

Hur gör du när du tvättar? Det kanske är något lite smuts kvar om du har varit för försiktig. Om det är var i såret (under skorpan) så behöer du nog gnugga hål på det och få bort varet och smutsen. Jag skulle sett till så att hästen rör på sig så länge som hältan blir bättre och inte tilltar. En svullnad går ner när hästen rör på sig.

Det är ett fbl du har, dom blir "alltid" extra svullna:D

Min tant har lyckats skaffa sig ett snyggt överben i bak efter ett i stort sett obetydligt sår:mad:

Nu senast för några veckor sedan skadade hon sig på frambenet. Också ett litet skruttsår men svullen och fin blev hon runt det. Dock inget halt eller febrig.
Efter några dagar med noggrann tvätt och även massage med liniment längst hela skenbenet blev det bättre. Ingen värme och svullnaden ger med sig.
Hade vet. ute och kikade på det och hon sa att så länge det blev bättre och hästen varken ömmade för tryck eller haltade var det lugnt.
Jag har under denna tiden ridit som vanligt, och svullnaden går ned efter ett ridpass eftersom cirkulationen kommer igång bättre.

Men givetvis kan din häst skada vara värre, men jag tycker att så länge hästen inte är halt, febrig eller ömmar för tryck finns det ingen aledning att ställa honom i sjukhage eller låta bli att rida. Givevis får du känna efter noga varje dag och vara jätteuppmärksam på om det blir värre. Är du orolig så är det klart bättre att kontakta vet.

Men som ett litet tips kan vara bra att veta att det nästan alltid ser "värre" ut på fullbloden:crazy:

Har rengjort såret med koksaltlösning.

Han är inte halt längre, det gick över samma dag som han fick sparken.

Är han inte halt hade jag släppt honom i sin vanliga hage och även ridit honom. Sen får man ju anpassa ridningen till vad som är "lagom" dvs inte stenhård träning men vardagsmotion är bara bra.

Ett tips till stallapoteket är bluespray. Är lite mildare än jodopax men starkare än koksaltlösning.

Jag tror inte att han ömmar, trycker man honom på benet så tar han upp benet, men han gör likadant på sina andra ben så det verkar som att han bara tror att man ska ta upp hans ben o tex kratsa dom.

Men okej, rida så att cirkulationen kommer igång, det låter bra det:), han är som sagt inte allmänpåverkad på nåt sätt bara svullen i benet...ja typiskt fullblod kanske:angel:

Det är så att vi har 2 hagar, den ena hagen har han endast gått i, det var där han vart sparkad och den hästen som sparkade honom var riktigt dum mot min häst så jag tänker inte släppa ihop min häst med den hästen igen för det bara lös "döda" i hans ögon:mad: riktigt dum.
I den andra hagen har han ju inte gått i, det är bara ston i den hagen, 2 st. Törs jag släppa honom med dom? Ska jag inte vänta tills han är helt bra. Jag är jätteorolig över att han ska bli sparkad igen:crazy: Han är en riktig fegis i hagen. Iofs så är det 2 väldigt snälla ston i den hagen, en 2-åring som bara vill leka hela tiden och en 6-åring som oxå är väldigt "feg"/underlägsen av sig.

Ett tips till stallapoteket är bluespray. Är lite mildare än jodopax men starkare än koksaltlösning.

Ja det har jag hört är jättebra.
Är det bara att sprya på såret? Även fast att det är en skorpa där nu? Vad hjälper den sprayen mot?

Nej det är ingen idé att spray när det redan är en skorpa. det är bara när det är ett färskt/öppet sår som det ger effekt. Sårskorpan hade jag smörjt med lite Idomin/Helsosan för att hålla det mjukt.

Bluesprayen är bakteriedödande men har fått för mig att det som sagt inte är lika stark som Jodopaxen som kan vara lite väl bakteridödande. Fast jodopaxen har jag använt på riktigt skitiga sår och även tvättat karleder med när det vara risk för mugg. Men det är väldigt uttorkande så det ska inte vara varje dag.

Som någon sa tidigare, kolla ifall det är varigt innanför sårskorpan. Om du klämmer lite försiktigt runt såret känner du om det är torrt eller svampigt. Är det svampigt kan du testa att försiktigt pilla bort sårskorpan och trycka runt kanterna. Spraya sedan med bluespray och låt det sedan vara. Ska inte riva bort sårskorpan med en gång som test om man är osäker är ok tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka