Svullet öga med var

tina_sj

Trådstartare
Mitt sto har problem med ena ögat,
jag tror det är pga flugorna.
Det har svullnat upp succesivt & igår var det lite gulaktigt var, så vi tvättade/baddade med ljummet vatten.
Idag var det ännu mer gulaktigt var som runnit, och hon hade ögat nästan stängt, tvättade/baddade även med ljummet vatten idag & hon öppnade ögat mer, men sen såg jag att de runnit ännu mer var.
Hur ska jag göra?
Ska jag fortsätta tvätta/badda med ljummet vatten?

Sv: Svullet öga med var

Fortsätt tvätta med ljummet vatten och kontakta veterinär och be att få ögonsalva utskriven. Sätt på flughuva i hagen med!

Flughuva och ögonsalva!!

Tvätta inte med ljummet kranvatten, utan använd kokt avsvalnat - eller ännu hellre koksaltlösning.

Varmvatten från kranen innehåller massor av bakterier. Det är ingen hit alls. Det är därför man aldrig ska dricka varmt kranvatten.

Ögon är inget att chansa med. Ring veterinär.

Om invattnet är bra, temperaturen i varmvattensystemet ok o förbrukningen är tillräcklig ser jag inga problem med kranvatten i ögat.
Hur gör du när du duschar?
Har för skojs skull satt en odling på ljummet vatten ur kökskranen, får se vad som växer imorgon.
Men visst, ögon är inget att leka med, flugirritationer ger snabbt hornhinneskador, därför skriver jag inte ut ögonsalva utan att kolla.
Räcker det inte med flughuva o ögonsalva så behövs ett veterinärbesök.
PL

Jag skulle inte tvätta med ljummet vatten.. köp natriumklorid istället (destilerat vatten).. finns på apoteket. Man ska egentligen inte tvätta med vatten.. gjorde misstaget att göra det en gång på en häst som var irriterad i ögat, dagen efter var han ännu mer svullen.

Tävlar en häst just nu som har jobbigt med flugorna, en dag kom jag ut i stallet och han var som igenmurad. Jag gjorde då rent med destilerat vatten (finns tuber som ser ut som stora ögondroppar).. hade i en helt flaska och sen på med flugluva. Redan dagen efter var han mycket, mycket bättre.

Om jag var du skulle jag ställa in hästen i stallet och släcka ljuset i väntan på veterinär så hon får vila ögat.

Jag använder den gula tuben med ögonsalva från apoteket (noviform eller något liknande heter den..?), kostar ca 100 kr och går bra på katter, hästar och människor. Det är vad min veterinär ordinerar som första åtgärd också.

Tvätta med koksaltlösning eller ögonvatten (båda finns på apoteket) och lägg en sträng ögonsalva i. Om det går så ha en flughuva på i hagen.

Just nu har tre av mina fyra hästar lite problem i ögonen så jag har precis köpt ett par tuber och ska börja behandla.

precis så behandlar jag min egen pålle när han börjar bli irriterad i ögonen sommartid.

i år har vi hittills klarat oss med endast flughuva:)

Ta ut veterinären innan skadan blir för stor. Det kan lika gärna vara ett sår på hornhinnan som en inflammation orsakad av flugor. Jag har råkat ut för det 2 ggr nu på ett år så jag skulle inte tveka.

Poängen med att använda NaCl-lösning istället för kranvatten är väl snarare att minska risken för ytterligare irritation av ögat än rädsla för bakterier?

I ditt fall var det ju lite mer än svullet, så jag tycker du gjorde rätt som ringde veterinären.

Men annars kan jag tipsa om Noviform. Det sa min vet. till mig att köpa en gång för några år sen när han hade problem med rinniga och klabbiga ögon. Nu har jag alltid ett oöppnat paket liggande i stallet! Det går att köpa receptfritt på apoteket, är till för människor egentligen, men funkar utmärkt på hästen.

Nån gång har jag lyckats glömma flughuvan, eller om han av nån annan anledning inte fått på sig den som han ska, och då kan han bli megasvullen! Det blir tjockt och rött i ögat och glipar i undre ögonlocket ordentligt. Inget roligt! Men lägger jag i lite Noviform i ögat så är det helt bra igen några timmar senare.

Har man en häst med känsliga ögon så kan jag verkligen rekommendera att man har ett paket noviform i stallapoteket. Det är inte särskilt dyrt, har för mig att det kostar ca 60-70 kr. Tyvärr så håller det sig bara 1 månad efter öppnandet, men det är ju så sällan man får problem så det gör inget.

Min häst hade exakt samma problem för nån månad sen, rengjorde med koksaltlösning och torkade sedan med bomull. Satte på flughuva och fick ögonsalva av vet.

Efter 6 dagar var ögonen som nya igen! :)

Vad kul att det blev bättre!

ett litet husknep
har fått lite hjärnsläpp men det finns ett te som börjar på ka (snälla hjälp mig någon)
bryg det starkt sen låter du det svallna och sen tar du en trasa och blöt lägger lite och sedan torkar du över ögat.
Det bruka hjälpa arabhästarna jag hjälper en kompis att sköta ;)
hoppas du får bukt på ögat.

Du ska tillkalla veterinär omedelbart. Om hästen haft inflammation som ökat, och som framförallt den reagerar på med att inte ha högat helt öppet utan den står och kniper, så är det riktigt illa, och det håller vilken veterinär du än ringer med om. Ut med veterinär omedelbums! den lär behöva penicillin salva utefter det du beskriver, och ju längre du väntar desto oftar per dygn lär du få applicera salvan och fixa och dona med ögat. Kan leda till stora komplikationer.

KL
Jag hoppas innerligt att ingen veterinär skriver ut penicillin salva till djur utan att ha undersökt ögat.

Senast ändrad:

ja det var det, tack så mycket. :)

Som sagt starkt kamomill te det brukar göra det hela bättre.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 915
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 631
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka