Svullen och ond mage..

Kivina

Trådstartare
Jag har i några år haft problem med magen till och från (största problemet har varit reflux och lite problem med lös mage efter jag ätit viss mat. Men nu har jag sen igår haft problem med extremt trög mage, magsäcken känns fullproppad, det krampar i magen och gör ont i ryggen i höjd med magsäcken. Jag har lyckats bajsa två gånger sen igår, men inga mängder alls. Det känns som att hela mag/tarmsystemet står still typ.

Det här gör som sagt rätt ont och är jobbigt att leva med, jag är konstant illamående också. Däremot har jag inte känt av refluxen alls under de här dagarna. Magen är svullen hela vägen från magmunnen ner till typ midjan.

Vad fasen gör jag? Jag har gått promenader, försökt äta lösande mat, druckit fil och yoghurt med nyttiga bakterier, inget hjälper. Nån som har nåt bra tips att komma med?
 
Sv: Svullen och ond mage..

Då måste jag ha missförstått.
Jag läste det som att ts haft detta problem återkommande i flera års tid, och då kan det ju vara läge att se om det går att åtgärda för att slippa attacker.
Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen och ond mage..

Rörelse är bra för att få igång magen, rask promenad eller cykla längre och lite intensivare brukar fungera för mig. Att dricka ordentligt är viktigt också. Är det stopp är det inte konstigt att magen blir stor och förstoppning kan göra riktigt ont.
Hör med Apoteket också vad det kan finnas för hjälp att få receptfritt.
 
Senast ändrad:
Sv: Svullen och ond mage..

*kl och svarar alla*

Refluxen behandlas med omeprazol/nexium sen några år tillbaka och är under kontroll.

Det här problemet med stopp i magen/gaser uppkom i lördags och fortsatte igår. Idag är det mycket bättre, även om jag inte behövt gå på toaletten idag heller.. Jag kommer inte söka läkare om det inte kommer fler symtom, jag ville mest veta om det fanns nånting jag kunde göra hemma för att få ordning på helvetet. Nu hoppas jag att smärtan håller sig borta ett tag och att magen kommer igång ordentligt.
 
Sv: Svullen och ond mage..

Du ska inte pröva att ta ett lavemang? Om det kan vara så att du har fått förstoppning?
 
Sv: Svullen och ond mage..

*kl och svarar alla*

Refluxen behandlas med omeprazol/nexium sen några år tillbaka och är under kontroll.

Det här problemet med stopp i magen/gaser uppkom i lördags och fortsatte igår. Idag är det mycket bättre, även om jag inte behövt gå på toaletten idag heller.. Jag kommer inte söka läkare om det inte kommer fler symtom, jag ville mest veta om det fanns nånting jag kunde göra hemma för att få ordning på helvetet. Nu hoppas jag att smärtan håller sig borta ett tag och att magen kommer igång ordentligt.

Magar är olika. Vissa går på toa varje dag. Andra varannan, någon ytterligare en gång i veckan. Så vad som är förstoppning varierar från person till person.

Jag har vad en läkare kallade för "torr tarm" och har varit förstoppad i fjorton dagar några gånger. Förstoppning gör ont!

Det som hjälpt mig är Importal. Det är portionspåsar du rör ner i vatten. Två sådana på kvällen och magen är igång nästa morgon. Man blir lite gasig dock ;)
I perioder har jag använt Importal varje kväll. Finns receptfritt på apotek.

Kan vara värt att komma ihåg att om man löst en förstoppning så ska man fortsätta ta medicin ett par dagar. Bara för att det första kommer ut betyder inte att förstoppningen är borta. Det kan finnas stopp längre in i tarmen.
 
Sv: Svullen och ond mage..

Fast tuggummi känns lite onödigt med tanke på att jag även haft gaser i magen..

Tanten: Jag vet att magar fungerar olika, men i mitt fall brukar lös mage vara mer vanligt än förstoppning... Jag får åka till Apoteket imorgon och se vad de har att erbjuda, tack för tipsen!
 
Sv: Svullen och ond mage..

Det finns något på Apoteket som heter Frukt & Fibrer, kostar några tior. Det är tuggtärningar och man tar ½-1 tärning. Smakar ungefär som torkade fikon. Det är inte lösande, gör bara så att tarmrörelserna kommer igång.
 
Sv: Svullen och ond mage..

Gamlingarna på jobb rekommenderas att käka plommon om de har bekymmer med förstoppning. Movicol är också bra men vet inte om det är receptbelagt? Hoppas du blir bättre :)
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 833
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp