Svullen och ömmar! *bilder* Hjälp!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag hämtade pållan i hagen idag och borstade och myste som vanligt, märkte då ingenting!

Lade på sadeln och märker att hon börjar rycka, som om det är någon insekt eller så på henne men det var det inte. Känner över henne och märker att det sitter på höger bog.
Tar av sadeln och kikar, får inte röra där överhuvudtaget nu.
Hon kastar sig inte men rycker undan. Får inte heller borsta där.

Det är ett svullet område, inga sår vad jag kan se. Får inte känna ordentligt men det är som vanlig päls, alltså inga utbuktningar eller så förutom svullnaden.

Någon som vet vad det kan vara?
Det är bara gräs i hagen, inget konstigt att rulla sig på, inget giftigt att äta. Går med en shettis som knappast når att sparka så högt om hon nu inte legat eller något.. Hästar hittar ju iofs de mest märkliga sätt att göra sig illa på.

Just nu hade jag tänkt att avvakta men hålla uppsikt.
Tacksam för råd.

Här kommer bilder.

Det är själva bullen, tunna ådran nedåt-vänster och lite runtom.
DSC02967.jpg

DSC02969.jpg

DSC02972.jpg

DSC02974.jpg

Sv: Svullen och ömmar! *bilder* Hjälp!

bettysmatte, med ormfobi, tänker ormbett...:crazy: Häststackaren har kanske rullat sig på en orm:eek:??? Annars någon riktigt otrevlig insekt som bitits kanske?

Men så stor reaktion? :/

Ägaren sa att hon vart svullen innan men inte så öm.
Kan det komma så plötsligt?

Jag vet faktiskt inte hur ormbett brukar yttra sig på häst, förutom på mulen/tungan då det är lite farligare. :crazy:

Jag kände som sagt och hittade inga sår eller övriga utbuktningar..

Insekt antar jag men att hon blev så öm :confused:

Jag vet faktiskt inte hur ormbett brukar yttra sig på häst, förutom på mulen/tungan då det är lite farligare. :crazy:

Jag kände som sagt och hittade inga sår eller övriga utbuktningar..

Hittat på nätet:
Hästar som kommer in och är svullna på exempelvis nosen och inte har något sår kan ha blivit ormbitna. Ormbett går under sticksår, dessa sår är ofta svåra att upptäcka då bettmärkena är mycket små. Här bör man kontakta veterinären och rådgöra.

gissar på att det är insektsbett bara..

jag blev biten själv av någon insekt iförgår och svullnade mycket och hade ont så är kanske någon "ny" insekt som vaknat till liv nu?

Det är många brännässlor i den hagen.
Blir det av att de rullar/ligger i dem?

Går det över fort eller kan man lindra på något vis?

Det ser ju ut som om en reaktion på någon. Insekt, skulle jag tro, men säker kan man inte vara.
Om det var min häst skulle jag avvakta något dygn och se vad som händer. Såvida inte hästen blir sämre, såklart.

Norrland

Skulle oxå tro på insektsbett. Så där såg min pålle ut för ett par år sen bara de att han hade säkert 10-15 bett. Blev så klart skitskraj å ringde vet. Hon sa att iom att det varit så varmt så hade nya insekter kommit till! Skulle hålla koll så han inte blev hängig och fick feber. Redan dan efter hade svullnaderna gått ner. Blev till att köpa insektstäcke å ha på några dagar sen.

stick, förmodligen en jättebroms. det ger rejäl svullnad.

Är rätt säker på att det är det oxå.
I början av sommaren får alltid min häst jättereaktioner av bett och har såna där stora bett över hela kroppen. Det enda som hjälper är flugtäcke.
Det försvinner efter ngr dagar.

Känns det vätskefyllt om du petar på det? Min häst fick ödem ett par gånger, han var öm och irriterad över det, fick tipset att smörja in med hirudoid och då började det genast gå ner och efter det har jag alltid hirudoid bland sårvårdssakerna. Kunde varit efter en trisst spark eller liknande.

Det är många brännässlor i den hagen.
Blir det av att de rullar/ligger i dem?

Går det över fort eller kan man lindra på något vis?

Salubrin hjälper mot nässlor och kliande bett/sånt som är irriterat. använder jag till allt, nästan. tar inte bort svullnaden dock men det lidrar.

Nej det tror jag inte utan det är en allergisk reaktion på nånting. Men vad?
Jadu det vet jag inte :(
Hon äter ju bara gräs just nu och mineraler, stucken av insekter har hon ju blivit innan.

stick, förmodligen en jättebroms. det ger rejäl svullnad.
Men blir de SÅ ömma då?

Känns det vätskefyllt om du petar på det? Min häst fick ödem ett par gånger, han var öm och irriterad över det, fick tipset att smörja in med hirudoid och då började det genast gå ner och efter det har jag alltid hirudoid bland sårvårdssakerna. Kunde varit efter en trisst spark eller liknande.
Mja, jag vet inte. Kände idag och det känns bara.. buktande :o
Vad är ett ödem och hur får de det? Hur vet man om det är det? :o

Salubrin hjälper mot nässlor och kliande bett/sånt som är irriterat. använder jag till allt, nästan. tar inte bort svullnaden dock men det lidrar.
Är inte det en brustablett? *snurrig* :o

Jag kikade idag, så nästan likadant ut, kanske något något mindre.
Jag fick klappa några gånger över det men sedan ville hon inte.

ödem är när de får en vätskefylld utbuktning, alltså får de en spark kan man ju se att de svullnar upp efter en hov t.ex., jag är kass på att förklara det här, någon annan kan säkert förklara bättre exakt vad det är annars kan man säkert söka på det.
salubrin är för övrigt en flaska med en vätska i, tror du tänker på samarin som finns som brustablett haha :D
om hästen är extremt känslig för flugor och blir riktigt störd av det kan ett flugtäcke vara att föredra men om detta bara skulle vara ett enstaka bett och du inte tycker hon verkar brydd i övrigt (d.v.s. springer och har sig) är det nog inga problem att ha henne utan (det var väl ett sto?).

japp så blir det på mina. nässlor tror jag inte på, det ser helt annorlunda ut och är inte lika avgränsad.

ett ödem är en vätskefylld svullnad, men den kommer inte av spark utan någon form av cirkulationsbrist eller allergisk reaktion. blir det hål in i svullnaden när du trycker så är det ett säkert tecken på ödem. ibland kommer det serum ut huden.

ett hematom orsakas av yttre våld och är en blödning under huden, det har inget med vätskeansamling att göra utan beror på förstörda blodkar. ett blåmärke alltså. min fick ett hematom stort som en tennisboll efter en spark mellan frambenen.

men ser som sagt inte ut som varken ödem eller hematom tycker jag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 263
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hundhälsa Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter att dela med sig av. Innan jag fortsätter, jag har sökt jourhavande distriktsveterinär i...
Svar
11
· Visningar
12 348
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! När jag kom ut till stallet igår märkte jag att min häst var svullen på höger bakben. Kände lite och tryckte men hon reagerade...
Svar
14
· Visningar
1 971
Senast: Itzyditzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka