Svullen kring senan - Hjälp önskas!

Liselott76

Trådstartare
Min häst svullnade på sidan av böjsenorna på ett framben i somras, inte halt. Var in till vet som inte ens ville lysa senan utan sa att det bara var att rida. Ca 3 veckor senare tycker jag att han har svullnat upp igen, var in till annan vet som ultraljudade. Inget fel syns på ultraljudet.

Har fortsatt träna som vanligt & var nu till en equiterapeut förra veckan som hittade en reaktion på böjsenan samma framben.. Har kört med shockwave på den nu & hon tyckte att jag skulle fortsätta träna men hålla uppsikt. (Var till ET bara för en koll, inte pga att något känts fel)

Han har ända sen den första svullnaden varit lite tjockare över den senan (åt sidorna, inte bakåt) än den andra.

Jag behöver hjälp! Vad kan det vara? Känns ju inte som nån idé att åka in & kolla honom igen, han är ju inte halt nu heller..
Kan det vara nåt annat än senan? Nån ofarlig "kronisk" förtjockning i nåt runtomkring? Han har alltså inte varit halt alls under den här perioden.

MYCKET tacksam för svar!

Sv: Svullen kring senan - Hjälp önskas!

När min häst fick en senskada var han inte heller halt. Han är numera "förtjockad" och det kommer han alltid att vara. Men det är ju också något som syns på ultraljudet. Svårt det dära :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 384
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg