svullen kota + ett litet sår..

Filur F

Trådstartare
igår när jag skulle ta in min valack hade han ett relavtivt litet sår på vänster kota... Han var inte svullen eller ngt..
Sen när hovslagaren var här markerade han och haltade till, men jag såg ej på vilket ben det var.. Tänkte att det var höger bak då han haft kotledsinfl.(friskförklarad) efter att hovslagaren varit där var han som vanligt, markerade inget.. när jag senare åkte ut och skulle rida markerade han med vänster bak när han vände men ej om han gick rakt fram..gick en liten runda med honom... han markerade inget...

Sen idag på morgonen när jag skulle släppa ut hästarna, var han halt på vänster bak... :crazy:
Åkte ut vid middagen för att kolla till han.. då markerade han bara lite i svängarna men ej på rakt spår.. Han var svullen om kotan där han hade såret och ville ej att jag skulle röra där..

Vad ska jag göra?? ringa hovslagaren så att han kommer ut och kolla så att han ej satt sömarna för trångt eller vänta för att se så att han blir bättre?

Mina stallkompisar tycker att han ser halt ut på höger bak.. Men det gör inte jag och min syster.. Han går ju kortare med höger bak då han har en pålagring i hasen som gör att han ej kan sträcka ut det.. men man ser tydligt att han är halt på vänster bak... :confused:

tacksam för råd!

//F

Sv: svullen kota + ett litet sår..

Han har kanske sparkat sig själv, eller rivit upp ett litet sår med sömmen.
Min ponny fixade såna sår på kotorna i höstas, som tur var blev hon aldrig halt...

hoppas det blir bättre!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 069
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 452
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 723
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCVII