Svullen i benen på morgonen

kaffekart

Trådstartare
Jag har en travarvalack som är nu 20 år. Nu går han inne om nätterna, vi tog in dom för ett tag sedan. Jag kom ut till stallet för 2 dagar sedan och såg att han var svullen liksom på kotorna och sedan neråt tills hoven började. Jag tänkte att jag kanske bara inbillade mig (hade inte sett han på ett bra tag för jag bor långt ifrån)
men sedan var jag mer säker för när jag skulle rida (jag red på morgonen innan han gick ut) så var benskydden en aning trånga. men jag tänkte att det är nog inte så farligt, så jag red ut en stund och skrittade bara. När jag kom hem var svullnaden borta.

Men e det ngn som vet vad det är? När jag jobbade i Wales, så kunde ibland unghästarna svullna upp i benen när man plötsligt tog in dom från lösdriften, där de var vana vid att röra sig hela tiden. Jag bara antar att det rör sig om samma sak, att han e gammal o måste kanske ut o skritta ett tag när svullnaden sitter i på morgonen?
Vad säger ni? Är det ngn fara el?

:confused:

Sv: Svullen i benen på morgonen

Vad jag vet så blir det gärna så på äldre hästar precis som med äldre människor. Svullnaden går ner så fort de börja röra på sig eftersom blodcirkulationen ökar vid rörelse.

ok, tack så mkt! jag trodde nästan det! men det e alltid sjönt att höra från ngn annan. Anyway, jag låter det vara så länge han inte blir värre el ngt.

Det är dålig blodcirkulation. Hästen har väl stått still/inne över natten antar jag.

Försvinner troligtvis så fort hästen rör på sig elelr kommer ut i hagen elleer liknande.

OM du tycker att du vill göra något åt det så kan man linda med stallbandage över natten.

Min gamling var likadan, jag löste de med liniment ute i hagen runt middagstid och sedan stallbandage under natten. Aldrig vilodag jag skrittade han minst en gång om dagen + vanlig ridning. Gamla hästar behöver hållas igång just för att de inte ska bli stela och svullna. De funkar lite som en gammal bil, om bilden står still över vintern blir den lätt rostig, men om den hålls igång och rullar med jäma mellanrum så slipper man rostet.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 761
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar