Svullen Has - I behov av lite tips & kommentarer!

Krisse

Trådstartare
För ca en månad sedan trillade min häst omkull i boxen (en annan häst hade kommit in i hennes box och det blev slagsmål). Själv såg jag inte omkullrullningen utan har bara fått den beskrven för mig. Jag kollade igenom hela hästen och det enda jag kunde hitta var ett litet sår på vä bakben. Dagen efter såg hon fin ut så jag red lite grann i sktitt och trav på rakt spår. Men två dagar efter omkullrullningen vae hon rejält svullen (gallig) i båda bakbenen och i vä has. Hon fick givetvis vila och stod stallbandagerad om nätterna. Efter ca 1 vecka hade svullnaden lagt sig så jag började tömköra henne lite lätt ca 30 minuter varannan dag. Efter tre sådana pass markerade hon i vä varv på böjt spår - bara att lägga ner motionen igen!

Dagen efter (en söndag) fick vi ha ut en veterinär till en annan häst som fått hovböld. Som tur var hade hon tid att titta på min häst också. Hon kände en galla i hasen och hästen markerade vid vändning, vi gjorde inget böjprov men jag fick utskrivet Finadyne och ordinerad vila i 2 veckor. Medicinen tog slut för ca en vecka sedan, då hade svullnaden gått ner betydligt i hasen och hon såg inte halt ut när hon sprang ut till hagen. I helgen tyckte jag dock att hon började bli lite mer svullen och varm igen...

Droppen kom när hon sprakade av sig en bit av hoven på samma ben! (inte skodd bak - har föl vid sidan). Då fick jag bråttom att ringa till kliniker - dit jag brukar åka hade de givetvis ingen tid den här veckan - är ju bara två veckor kvar till jul! Så ajg fick chansa och åka till en annan klinik som jag blev rekommenderad.

Väl där (igår) så tyckte vet. att hoven inte var så mycket att göra åt (hon gick bättre på hoven än dagen hon gjorde sig illa). Den delen hon sparkat av sig var inte så djup så i värsta fall kanske det kunde bli en hovböld av det. Så till hasen som vet. inte tyckte var såå svullen men hästen visade 2 gradig hälta vid böjprov. Vi röntgade hasen och fann inga tecken på att skelettet var skadat.

Jag blev ordinerad att vila hästen tills dess att fölis blivit avvänjd- det var bara mjukdelsskador och dem kan man inte göra någonting åt mer än vila. Stämmer detta?

Jag förstår också att det tar lång tid när svullnaden sitter i hasen - hon har ju fått en rejäl smäll - men kan jag nu vara säker på att vila är det enda som "botar"? Och att ingenting annat har skadats?
Kan jag göra något som förbättrar läkningen?

Kan tillägga att jag har hästen främst som avelssto men också till lättare ridning. Hon är inte triangelmärkt utan fräsch och fin i övrigt.

Tacksam för tips!

/Nojjig Kristin

Sv: Svullen Has - I behov av lite tips & kommentarer!

Hmm är ju ingen vetrinär men lite kankse man kan muntra upp dig med. Det lät ju inte bra att hon visade hälta. Men tur att det inte blev värre med hoven. Det du menade med galla var att hon är gallig där hon fått en smäll???.
Låter ju som att hon behöver vila så det hinner läka ut igen. Och det går väl inte att göra så mycket med henne när hoven är som den är.

Men vid hälta och gallor har man ju lärt sig att hästen inte ska stå stilla på stall utan ha henne i hage så mycket det går. Knske en promenad om hon står inne mycket nu. När vädter är som det är och att det blir mörkt.

Tycker du inte själv att din häst är bra så ring fler vetrinärer och fråga de vad de tycker. Så kan du ju bestäma dig helt efter det, hur du ska göra med henne.
Lycka till och hoppas hon blir bättre. Hoppas du fick lite hjälp.

Tack för din kommentar!

Jo jag är också jätteglad att det inte blev värre med hennes hov! Jag hoppas att det fortsätter så;-) Hon går betydligt bättre nu än vad hon gjorde precis när hon slagit i hoven...så det verkar gå åt rätt håll än så länge. När vi kommer igång med ridningen ska hon få skor där bak med...

Jo först (två dagar efter att hon trillat) så var hon svullen bara vid hasen, sedan blev hon även gallig längre ner vid kotorna. Jag avmaskade henne en sista gång i samma veva och efter det så har hennes ben sett ut som dom brukar (förutom hasen då). Svullnaden har ju delvis gått ner men jämför man med den andra hasen så ser man att det inte är helt borta.

Eftersom hon har föl vid sidan så försöker vi ha dom ute 12 timmar/ dag....så utevistelse och "naturlig motion" får hon mycket utav!

Jag kanske är inne i ett litet "antiklimax" - är så van vid att röntgenbilderna visar NÅGONTING - att hästen får kortison och tuppkam i leden osv... jag ska ju bara vara glad att hon INTE behöver något sådant...:-) Blir det inte bättre om någon månad kommer jag givetvis att höra av mig till vet.igen. Ger denne då inget "vettigt" svar så får jag ta kontakt med en annan veterinär och få en "second opinion".

Någon som har haft häst med svullen has? Hur lång tid har det tagit innan svullnaden försvunnit helt?

/Kristin

Det var därför jag undrade lite om gallan. Det är så nämligen att min systers gammal häst få gallor på sommaren. Har varit värts de två sista sommrarna nu. Vi tror det är gräset som är boven. Hon blir bättre av att röra sig och vara ute mycket. Men sjävklart rid hon inte när det är som värts och väldigt lugnt i början när hon har blivit bättre. Brukar linda benne vid ridning.
Men grejem är den att svullande försvinner inte helt, utan det är lite kvar. Speciellt på morgonen då brukar hon vara tjock i bennet. Men syrran är jätte nöjd nu för hon vissar ingen hält på böjt spår längre. Hon har markerat lite på böjt spår, men nu är det borta. Så peppar peppar det har blivit bra.....
Men det tar jätte lång tid innan det fösvinner så skynda långsamt.
Lycka till...

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud