Svullen från kronrand till mitten på senan.

sandralarsson

Trådstartare
Hej!

För några dagar sedan reagerade jag på att min valack var varm mellan kronranden och kotan på utsidan vb. Ingen svullnad, ingen puls, helt ohalt. Bara varm. Skrittade en tur och han var precis som vanligt. Dagen efter var hans bakben precis som vanligt. Tänkte att han har nog bara slagit i något.

I morse så var han rejält svullen från kronranden och en bit upp på senan. Inte alls varm, ingen puls, helt oöm och ingen hälta. Bara svullen. Tryckte med fingret på svullnaden och det blir en liten grop efter fingret efteråt. Känner där han var varm för några dagar sedan att han har ett litet sår som ser ut som en "mugg-krusta".

Min första tanke var lymfangit så jag försökte promenera honom efter vägen. Det har snöat idag och min häst har inga broddar så han halkade så mycket så det funkade inte alls att promenera.

Nu ikväll har jag tagit tempen på honom. Han hade 37,9. Har även lagt ett alsolomslag med bomull runt hela vb upp till knät. Han ska få stå inne tills vid 11-12 inatt så sen får han gå ut igen. (Har honom på lösdrift.)

Vad tror ni? Kan detta vara lymfangit eller är det något annat?

Ska avvakta i helgen och blir han inte bättre tills på måndag så blir det vet. Blir glad om någon vill säga nåt om detta... :)

Sv: Svullen från kronrand till mitten på senan.

Vet inte hur vanligt det är att en häst ska få lymfangit av en liten muggkrusta, jag har aldrig varit med om det i alla fall, men har det kommit en massa lera och skit i såret så är det ju inte omöjligt. Kan vara lite vadsom, hovböld, vrickning, inflammation i hov eller kota.

Om det hade varit min häst hade jag nog haft den inne och lindad över natten (utan alsol) för att hålla lite koll.

Senast ändrad:

Jag vet inte om såret är mugg eller bara ett sår. Sitter på utsidan av karleden.
Det som får mig att nu tvivla på om det är lymfangit är att när jag googlar på lymfangit så får jag uppfattningen att hela benet ska vara tjockt, och det är det ju inte. Han är tjock från kronranden till halva senan. :confused:

Hästarnas hage har varit fruktansvärt lerig och trots spolande och borstande av deras ben så har han med all säkerhet fått in lera i det lilla såret. Nu har det fryst på och kommit snö så nu får han inte in mer lera.

Jag har haft honom inne nu ikväll i 4 timmar, men han slappnar inte av, äter på inredningen och är orolig så jag vill helst ha honom ute. Tog av omslaget, smorde med helosan och tog temp igen.

Dessutom är han helt ohalt och tipsen jag läst på olika sidor är att hästen ska röra på sig för att få ner svullnaden. Nu får han gå i lösdriften i natt så ska jag gå upp imorgon bitti och titta till benet. Tog också tempen nu för en stund sedan och han har samma temp. Alltså 37,9.

Jag tänker lera - halt/löst underlag - stor påfrestning på senan... Om det var min häst skulle jag ringa vet för att få ett ultraljud av senan, bara i fall att. Men det kan lika gärna vara nått annat som lymfangit, vrickning eller så. Hur var det idag?

Hur svarade han på spritbandaget?
Det behöver inte vara "riktig" lymfangit, men en del hästar är känsliga för mugg eller små små sår, (alternativ ett foderbyte?) och blir tjocka i benen, min förra var så. Hon fick muggliknande av alsikeklöver med. Är det hårt o fruset o du haft spritbandage ett tag skulle jag tvätta med grönsåpa o smörja med någon bra kräm, typ aloe vera eller salisylsyrevaselin.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Hästvård Har en grabb här hemma som jag för 5v sedan hittade svullen från kota till has vänster bak. Eftersom att alla runt omkring sa till mig...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Saraoliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022