Svullen framför juvret...

sasucatu

Trådstartare
Har ett sto som enligt blodprov inte ska vara dräktigt. Skulle ha fölat i veckan om hon hade vart det. Har dock börjat svullna framför juvret för någon dag sedan. Typ så som vissa beskriver att dom gör när dom börjar fylla juvret... Jag har ingen erfarenhet av fölning(o stoet har aldrig haft föl), så jag skulle vilja veta vad ni tror. Hon ser inte heller dräktig ut så hon borde ju inte vara det. Ändå svullnar hon... :confused:

Ja, det kan hon ju vara :( Vi tog ett blodprov efter 42 (tror jag det var) dagar. Då var hon inte dräktig, vet ej om hon var det före och kastade...

Jag ställde samma fråga för ett par dagar sen och fick veta att blodprov inte är tillförlitliga förrän lite längre fram i dräktigheten, efter runt 100 dagar om jag inte minns fel, och då är de till 98% tillförlitliga! :)

jag hade ett skendräktigt sto som följde hela proceduren som om hon verkligen skulle föla.Hon la på rejält hull,fyllde juver...fick tom någon typ av värkar.Men tji fick jag...förvånad-ja!

Det är ganska otroligt att dom kan bli så skendräktiga att dom visar alla tecken, ja tom "fölar", fast inget föl kommer... :crazy:

Det stod på pappret att det var 94% säkerhet, så det finns ju 6% chans :smirk: Sen så har man ju förhoppningar in i det sista... Rätt otroligt att dom verkligen kan tro att dom ska föla fast dom är tomma! Dom som blir skendräktiga alltså. Är det nogon som vet hur pass vanligt det är med skendräktighet? Och hur mkt över tiden kan ett sto egentligen gå?

Hur pass vanligt det är med skendräktighet vet jag inte, men någon annan här kanske vet?

Dom kan ju gå över ganska länge, finns dom som gått över 5-6 veckor...
När skulle din ha haft då?
Om jag varit du skulle jag tagit ut en vet. som kunde göra en rektalundersökning, om man kan göra det så sent i dräktigheten, men det tror jag?
Kan ju vara bra att veta ändå om hon är dräktig eller ej...

Hon skulle ha haft den här veckan. Jag vet inte om man kan göra undersökningen...

Juvret har börjat bli större nu, även där längre bak vid själva spenarna... Oj oj oj, får se om det blir mer nu i dagarna... *nervös*

Ja, det kan ju vara nått på G då? Bara att hålla tummarna. ;)

Min är beräknad tills om 2 dgr.
Började sätta ordentligt juver i lördags, det är rätt så stort nu. Och hon är alldeles svullen och bullig framför juvret.

Ja, jag börjar tro det mer o mer för varje dag :) Hon är dock inte speciellt rund alls, men i vanliga fall är hon väldigt smäcker. Hon har bara en annan form på magen, jag som vet hur hon ser ut annars ser att det är annorlunda...

Spännande för dig! Vad har du för pålla, o vem är den blivande fadern? :)

Min är inte heller så jättetjock, men hon är väldigt smäcker i vanliga fall. Så i jämförelse hu hon normalt ser ut så är hon vääääldigt tjock. ;)
Som din, en annan form på magen.

Hon är ett vbl sto, är betäckt med hbl hingsten Simsalabim

Ok, snart lär du ju få se resultatet!!! Jag hoppas verkligen att mitt sto dimper ner en liten bejbi. Får se hur det fortgår!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 472
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 779
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar