Svordomar och könsord, vad är det som driver vissa till att ständigt upprepa dessa i diskussioner?

Jag tycker att det är stor skillnad på att använda svordomar (även om det är mycket) och att tilltala andra människor på ett oförskämt/nedvärderande sätt. Jag skulle aldrig känna mig förolämpad av om någon säger "H*lv*t* vad kallt det är, jag fryser f*n ihjäl!", men skulle absolut reagera på "Är du dum i huvudet din j*vl* h*r*?!"
Exakt så, och man säger ju inte "f*n vad fet du är din j*vla kossa" även om det stämmer, såna kommentarer säger allt om den som levererat den.:down:

Heter väl ändå hundballe i månsken, är ju nästan ett idiomatiskt uttryckt för extremt blankpolerat.

Jag är en såndär som har bristande empati, är lite av en idiot och korkad. Dvs svär mycket även i sällskap med andra. Jag förstår inte hur man kan ha ett problem med att folk svär eller säger könsord? "Fan vad fint väder" "kuken vad ont det gjorde!" vad är hemskt med det?

Jag tänker att jag och de som inte kan tolerera ett fritt språk sorterar oss naturligt från varandra.

Allt har sin tid och plats. Och för mig har svordomarna en naturlig plats i mitt språk och mitt sätt att utrrycka mig. Förekommer svordomar om religion? Ja! Könsord? Absolut! Till det ansluter en lång rad svordomar med inspiration från allt från min första plutonchef i Sollefteå, Löjtnant Byberg, till Kapten Haddock.

Jag använder inga rasistiska eller nedsättande tillmälen och jag väljer både tillfälle och målgrupp. Om några av er med det tycker att jag är "idiot, ouppfostrad, korkad eller osympatisk", ja då får det nog vara så.

Heter väl ändå hundballe i månsken, är ju nästan ett idiomatiskt uttryckt för extremt blankpolerat.

Jag är en såndär som har bristande empati, är lite av en idiot och korkad. Dvs svär mycket även i sällskap med andra. Jag förstår inte hur man kan ha ett problem med att folk svär eller säger könsord? "Fan vad fint väder" "kuken vad ont det gjorde!" vad är hemskt med det?

Jag tänker att jag och de som inte kan tolerera ett fritt språk sorterar oss naturligt från varandra.
Jag har inte något problem med svordomar i vardagen utöver att jag kan tycka det blir lite tjatigt ibland. Jag förstod det som att det är mer än så i det TS stör sig på?
Folk som inte kan säga "Jag tycker X är snygg" utan väljer saker som "X verkar ha en jävligt knullvänlig fitta." typ.

Jag svär åxå som en borstbindare. Tycker det känns rätt tramsigt när folk anser sig vara duktiga och fina för att dom inte svär. Skulle nån dessutom sluta umgås med mej för mina svordomar, ja det visar ju bara hur man ser ner på andra. En sån är inte värd min vänskap. Skulle aldrig falla mej in att ändra på mej för att passa in i någons mall. Gör si, gör så. Så kommer folk att tycka om dej. Då är jag hellre ensam resten av livet. Jag tänker att om nån vill att jag ska sluta svära, vad vill dom ändra på mer?
Vissa av oss behöver ha ett språk som passar i TV och radio.
I vår familj så behöver vi det även om inte just jag behöver det personligen.
Det är också lämpligt att lärare har ett vårdat språk.

Så jo, man är oftast mer framgångsrik när man låter bli att svära.
För mina barn så är det vårdade språket en förutsättning för de karriärer som de har.
Särskilt för Åklagaren.

Eftersom svordomar och könsord samt rasistiska och nedvärderande tillmälen inte tillför mitt liv nånting så varför då använda sånt? Dessutom låter det ganska illa när det används i var och varannan mening. Svära kan jag också göra men då ska det finnas bra grund för svordomen och inte som en större del av den vanliga dagliga kommunikationen med random människor jag möter.
Det är ingen som säger att man måste svära. Men att gå på andra som svär är rent översitteri.

Jag har inte något problem med svordomar i vardagen utöver att jag kan tycka det blir lite tjatigt ibland. Jag förstod det som att det är mer än så i det TS stör sig på?
Folk som inte kan säga "Jag tycker X är snygg" utan väljer saker som "X verkar ha en jävligt knullvänlig fitta." typ.
Exakt, du slog huvudet på spiken!:up:

Det är ingen som säger att man måste svära. Men att gå på andra som svär är rent översitteri.
Då kanske du tycker att det är översitteri att "gå på" dom som fäller rasistiska kommentarer också i tid och otid? För vissa gäller det att "sticka ut" och kan man inte göra det på annat sätt så blir det verbalt.

Det finns något som heter Sociolekt.
Det avslöjar varifrån du kommer och även din grad av utbildning.
Och jag lovar att den påverkar ditt liv.
Man kommer inte undan det.

Fast det är ju en helt annan sak än att svära.

Det är att objektifiera människor, reducera dem till något mindre än en människa. I @Sel exempel är det att göra en vacker kvinna till en fitta man knullar, inte en människa man har sex med.
Det var nog ett dåligt exempel, jag menade att det finns folk som uttrycker sig vulgärt om helt vardagliga saker och helt i onödan - men ja oftast med spår av sexism, misogyni och annat. Det är en "jargong" helt enkelt, och oftast män.
Som sagt en annan sak än vanliga hederliga svordomar även om de ofta överanvänds där också.

Det finns något som heter Sociolekt.
Det avslöjar varifrån du kommer och även din grad av utbildning.
Och jag lovar att den påverkar ditt liv.
Man kommer inte undan det.
Känns som du behöver uppdatera din kunskap om svordomar, finns mycket intressant forskning på ämnet nu mera.

Blandannat detta
"Skällsord visar intelligens
De två forskarna bakom studien, psykologen Kristin L. Jay från Marist College och Timothy B. Jay från Massachusetts College of Liberal Arts har närstuderat 60 personer med varierande bakgrunder och slutsatsen är kristallklar:

Personer som använder sig av många kraftuttryck och skällsord har rent generellt ett betydligt större och mer utvecklat ordförråd, vilket samtidigt är ett tecken på förhöjd intelligens.

Undantaget är dock sexuellt nedsättande språkbruk om medmänniskor – speciellt kvinnor. Det kom forskarna fram till inte var ett tecken på begåvning, utan tvärtom motsatsen."

Klipp från illustrerad vetenskap.

Finns även en del intresset från Kristy Beers Fägersten som forskar om svordomar. Lite mer tex här i länken
https://universitetslararen.se/2019/10/22/hennes-forskning-saknar-minsann-inte-javlar-anamma/

Även Språktidningen har haft en hel del artiklar om svordomar, de flesta är väl tyvärr bakom betalvägg. Men t.ex. https://spraktidningen.se/kronikor/myten-om-svordomar-som-fattiga/.

Sen finns t.ex. boken Swearing in the nordic countries, för ett mer samhälleligt perspektiv: https://www.forskning.se/2014/03/20/sprakforskare-ger-ut-bok-om-svordomar/.

Eller Fult språk, av Lars Gunnar Andersson, en kurslitteraturklassiker för många.

När jag läste grammatik hade vi en rätt känd professor som lärare. Hans exempelmeningar som vi skulle analysera var alltid proppfulla av svordomar 😆

OT men själv blir jag mer upprörd när folk svär fel! (Obs obs jag vet jag vet, vad då svära fel, och jag är egentligen inte språkpolis för fem öre.) Men kom igen, "Jag vete fan" som rätt många, särskilt unga, säger (fast ärligt talat känner jag femtioåringar som gör det också) är hundra procent ologiskt.

Även Språktidningen har haft en hel del artiklar om svordomar, de flesta är väl tyvärr bakom betalvägg. Men t.ex. https://spraktidningen.se/kronikor/myten-om-svordomar-som-fattiga/.

Sen finns t.ex. boken Swearing in the nordic countries, för ett mer samhälleligt perspektiv: https://www.forskning.se/2014/03/20/sprakforskare-ger-ut-bok-om-svordomar/.

Eller Fult språk, av Lars Gunnar Andersson, en kurslitteraturklassiker för många.

När jag läste grammatik hade vi en rätt känd professor som lärare. Hans exempelmeningar som vi skulle analysera var alltid proppfulla av svordomar 😆
Vad jag tycker är intressant är hur olika man svär i olika länder. I Danmark har man fler kraftuttryck/svordomar- som inte riktigt tolkas som svordomar utan just kraftuttryck (det är inget fult språk), än vad Sverige har, som är ett rätt lamt språk där man har svordomar som är "riktiga" svordomar (fult språk) som kraftuttryck. Det blir lite annorlunda när man kombinera de två kulturerna. Svär kanske skåningar mer än övriga svenskar därav? :idea:

Jag svär, men inte i varje mening, men man väljer ju sina tillfällen där man inte svär? Bara för att man svär i vardagligt sällskap betyder inte det att man inte kan låta bli att svära vid andra sällskap? Är det inte en väldigt förlegad syn att människor som svär är okunniga och ouppfostrade och inte kan bete sig bland folk?
Könsord använder jag generellt inte- knulla är vad man gör så det använder jag inte som skällsord utan som ett sådant ord- och då enbart när jag är arg, annars använder jag andra ord.
Standard när jag svär är för att något gjorde ont! Då kan en ramsa komma. Låter mesigt med "aj som in i hundan" eller vad det nu är andra kan säga. Svordomar hjälper mot smärta...

Det var nog ett dåligt exempel, jag menade att det finns folk som uttrycker sig vulgärt om helt vardagliga saker och helt i onödan - men ja oftast med spår av sexism, misogyni och annat. Det är en "jargong" helt enkelt, och oftast män.
Som sagt en annan sak än vanliga hederliga svordomar även om de ofta överanvänds där också.
Du kunde skrivit "99% män" för det är så jag, som man, upplever hur och när sexistiska kommentarer används och av vem.

Vad jag tycker är intressant är hur olika man svär i olika länder. I Danmark har man fler kraftuttryck/svordomar- som inte riktigt tolkas som svordomar utan just kraftuttryck (det är inget fult språk), än vad Sverige har, som är ett rätt lamt språk där man har svordomar som är "riktiga" svordomar (fult språk) som kraftuttryck. Det blir lite annorlunda när man kombinera de två kulturerna. Svär kanske skåningar mer än övriga svenskar därav? :idea:

Jag svär, men inte i varje mening, men man väljer ju sina tillfällen där man inte svär? Bara för att man svär i vardagligt sällskap betyder inte det att man inte kan låta bli att svära vid andra sällskap? Är det inte en väldigt förlegad syn att människor som svär är okunniga och ouppfostrade och inte kan bete sig bland folk?
Könsord använder jag generellt inte- knulla är vad man gör så det använder jag inte som skällsord utan som ett sådant ord- och då enbart när jag är arg, annars använder jag andra ord.
Standard när jag svär är för att något gjorde ont! Då kan en ramsa komma. Låter mesigt med "aj som in i hundan" eller vad det nu är andra kan säga. Svordomar hjälper mot smärta...
Det finns många härliga danska svordomar, just nu håller jag på att ta reda på vad en riktig klydderöv ställt till med på min moppe, han måste varit ett äkta ullahuve.:D

OT men själv blir jag mer upprörd när folk svär fel! (Obs obs jag vet jag vet, vad då svära fel, och jag är egentligen inte språkpolis för fem öre.) Men kom igen, "Jag vete fan" som rätt många, särskilt unga, säger (fast ärligt talat känner jag femtioåringar som gör det också) är hundra procent ologiskt.
Min ena systerdotter på 9 år säger Fuck i var och varannan mening, och det stör mig. Fan, helvete och jävlar är svordomar som fungerar utmärkt även för barn (om de slår sig), och inget man behöver använda i varannan mening och definitivt inte som barn. Mina barn "fick" inte svära men det slapp ibland ut svordomar-precis som en annan här i tråden så såg jag mellan fingrarna beroende på vad det handlade om, berättigade svordomar/tillfällen så absolut, bara som stödord till ingen nytta så nej och definitivt inte fuck.

Svårt ibland när kompisar har ett gräsligt språk med rasistiska och nedvärderande ord, en jargong bland vissa ungdomsgrupper tyvärr, så dottern rabblar ibland en sådan ramsa när hon blir arg. Räcker jag harklar mig numera och hon säger "förlåt, jag glömde, jag är arg". Brukar be henne svära istället för att komma med nedvärderande och rasistiska ord, för sådana ord och uttryck är ett tecken på lägre intelligens och utbildningsnivå och så vill man inte bli tolkad. Förutom det faktiska elaka i det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka