Svininfluensan - någon här som haft?

O

oskis

Dottern blev krasslig förra helgen, heshet, nysningar, snuva, lite hosta och lite feber (inte hög runt 38 ).
På måndag em fick jag hux flux ont i halsen och började nysa. Blev sedan rejält snuvig, lite feber även jag. Hostar även en del.
Jag har hela tiden bara tänkt "vanlig dagis-förkylning", men igår kväll pratade jag med en på sjukvårdsrådgivningen och hon trodde att det var svininfluensa.
Är det någon här som haft -hur var era symtom isf?

Sv: Svininfluensan - någon här som haft?

Jag är själv fundersam, har haft feber till och från (inte så hög, ~38), fjärde dagen idag och har haft rejäl hosta, heshet (idag får jag knappt fram ett ljud), är öm i kroppen och har frossa till och från och känner mig allmänt matt, det är bland den värsta hostan jag haft faktiskt, och man läser ju överallt att svininfluensan börjar med hosta :angel:
Verkar dock inte ha smittat av sig på varken maken eller dottern, men själv känner jag mig alltså verkligen kass.

Så +1 på funderingen. Vill helst inte belasta sjukvården i onödan.

Men, KAN man ens veta om det är svininfluensa eller vanlig influensa/förkylning utan att ta prover?? Symptomen är ju så lika?
Spekulera kan man ju, men det kan väl precis lika gärna vara vanlig förkylning? Verkar omöjligt att veta?

Men, KAN man ens veta om det är svininfluensa eller vanlig influensa/förkylning utan att ta prover?? Symptomen är ju så lika?
Spekulera kan man ju, men det kan väl precis lika gärna vara vanlig förkylning? Verkar omöjligt att veta?

"Inkubationstiden är i snitt 3 dagar. Symtomen är de vanliga för influensa, som feber och luftvägsproblem. Vissa får även diarré. Besvären varar vanligtvis en vecka."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/feber-och-problem-med-luftvagarna-symtom-pa-smittan-1.936066

Kan bli klurigt :)

"Ca 50 svenskar kommer att dö"?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/cirka-50-svenskar-kommer-att-do-1.936069

KL

Om man märker att man börjar bli sjuk (förkylning, influensa, svininfluensan, halsfloss, ja något sådant) vad bör man då göra för att undvika att det blir värre, tex lunginflammation?

Går det liksom att "sjukdomen" vid första symptomen?

Feber har jag hört är bra, att det dödar bakterierna eller något sådant?

Min man och min ena dotter har haft det. Sakraste tecknet ar skyhog feber som kommer valdigt hastigt, tillsammans med "vanliga" influensasymptom t.ex. ont i halsen/kroppen/huvudet, extrem trotthet etc. Och sahar ars gar valdigt lite vanlig influensa, men helt saker kan man inte vara utan att ta prover.
Varken min man eller min dotter var forkylda, och det gick snabbt over. Maken var tillbaks pa jobbet efter 5 dagar och dottern tog bara ett par dygn att repa sig helt :)

Febern skall vara over 38 for att det oht skall spekuleras om H1N1. Maken hade 39.8 och dottern 39.1 for att ta min familj som exempel.
Far ni inte allman upplysning om H1N1 i Sverige :confused:

Febern skall vara over 38 for att det oht skall spekuleras om H1N1. Maken hade 39.8 och dottern 39.1 for att ta min familj som exempel.
Far ni inte allman upplysning om H1N1 i Sverige :confused:

Ska inte tempen alltid befinna sig över 38 för att man övht ska benämna det som feber? :D

Jodå det har allt gått ut en hel del info om symptom m.m kring svininfluensan även i Sverige. Min fråga här var mest för att höra om det var någon här som fått det (TACK förresten för alla svar) och isf höra hur det yttrat sig för dem. Jag blev nämligen rejält förvånad när sköterskan på sjukvårdsrådgivningen trodde att det var det vi kan ha...jag tycker nog att vi är "för pigga" för det. Dottern har för övrigt haft diarée idag... Jag är super hes

Jodå det har allt gått ut en hel del info om symptom m.m kring svininfluensan även i Sverige. Min fråga här var mest för att höra om det var någon här som fått det (TACK förresten för alla svar) och isf höra hur det yttrat sig för dem. Jag blev nämligen rejält förvånad när sköterskan på sjukvårdsrådgivningen trodde att det var det vi kan ha...jag tycker nog att vi är "för pigga" för det. Dottern har för övrigt haft diarée idag... Jag är super hes

Jag känner bara till en ettåring som (troligen) haft den. Symptom: feber och ett par veckors diarré.
Det gick bra men på en sådan liten som inte har något att ta av är så lång periods diarré ingen höjdare.

Har 2 bekanta (syskon) som de tog prov på pga den ena har astma. De hade båda 40 graders feber i 2 dagar innan de börja gå ner lite men inte under 39. Hostade hela tiden. Han med astma hade veckan innan varit i bulgarien. Men de hade inte svininfluensa.

Det är säkert en del som haft den utan att märka av det också, bara trott att det var vanlig förkylning. Sedan som ovan då de som tror att de har den men icke :)

Var i hela friden har du fått 4000 i från? det låter ju inte rimligt?

Då är ju vanliga influensan farligare som 800-4000 svenskar dör av varje år.

Vad jag förstått så är skillnaden, och det som gör H1N1 så obehaglig, att de som dör av "vanliga" influensan är främst gamla människor, och skröpliga personer som med andra ord kanske inte skulle klarat sig ändå, medan den här H1N1 drabbar främst gravida och barn, som ju i högsta grad är levnadsdugliga.
Dessutom så är H1N1 en helt ny influensa, med samma symptom visserligen, men ett annat virus.
Därför beräknas så många bli sjuka.

Sjuka ja men inte döende.

Problemet är inte döda människor utan enorma kostnader (därför att produktion etc kanske inte kommer kunna hålla samma takt) och ev problem med ett fungerande samhälle. Om nu så många blir sjuka som de tror. Inte det att den som sådan är farligare än vanlig influensa. Och att vi unga insjuknar mer än vanligt är för att vi inte har träffat på varianten förut = immunförsvaret känner inte igen viruset = vi blir sjuka.

De äldre har mest troligt redan träffat på liknande virus = immunförsvaret känner igen och de blir inte alls lika sjuka om de blir sjuka.

Sjuka ja men inte döende.

Problemet är inte döda människor utan enorma kostnader (därför att produktion etc kanske inte kommer kunna hålla samma takt) och ev problem med ett fungerande samhälle. Om nu så många blir sjuka som de tror. Inte det att den som sådan är farligare än vanlig influensa. Och att vi unga insjuknar mer än vanligt är för att vi inte har träffat på varianten förut = immunförsvaret känner inte igen viruset = vi blir sjuka.

De äldre har mest troligt redan träffat på liknande virus = immunförsvaret känner igen och de blir inte alls lika sjuka om de blir sjuka.

Ja det stämmer, men jag svarade ju på pmm´s siffror om vanlig influensa, hur många som dör av den resp. den här nya varianten. :)

Problemet är inte döda människor...

För mig skulle det vara ett stort problem om något av mina två små barn blev så sjuka att de dog av svininfluensan, eller någon annan i min familj. Samhället i stort skulle säkert inte bry sig ett jota, men för mig hade det varit katastrof.

Det är väl klart att det är en katastrof för en själv om någon nära dör, men problemet för alla är ju snarare att många blir sjuka samtidigt och samhället stannar av.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Kropp & Själ Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och...
2
Svar
39
· Visningar
2 146
Senast: mysboll
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 074
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama