Snuva: pollenallergi/känslighet eller förkylning?

Har nyst lite(!) de senaste par dagarna, men enligt mitt senaste allergitest (vilket var dock när jag var barn) så är jag bara pyttelite allergisk mot björk. Blir lite snorig när jag nyst och när jag ätit :confused:
Kan man bli lite snorig av att ha ätit? :cautious:
 
Fast olika antihistaminer fungerar olika på olika människor, det går inte att säga tvärsäkert att man ska ta en viss sort. Kestin gör tex ingenting för mig förutom att jag går upp två storlekar i vätska...
Finns det någon typ som det är mindre risk att man blir trött av, eller varierar det också rejält från person till person?
 
Finns det någon typ som det är mindre risk att man blir trött av, eller varierar det också rejält från person till person?

Det varierar också. Jag känner knappt av cetirizin men brukar ta som kvällstablett så jag är ok dagen efter. Den snarast hjälper mig att somna lite bättre.

Sedan blir jag enormt trött av allergin i sig... speciellt om jag inte medicinerat den.
 
Det varierar också. Jag känner knappt av cetirizin men brukar ta som kvällstablett så jag är ok dagen efter. Den snarast hjälper mig att somna lite bättre.

Sedan blir jag enormt trött av allergin i sig... speciellt om jag inte medicinerat den.
Jag tog loratidin (heter den, tror jag?) igår eftermiddag. Blev lite dåsig/seg efter en stund. Men ikväll funderar jag på att ta den senare, och då gör det ju inget om man blir lite trött......
 
Har nyst lite(!) de senaste par dagarna, men enligt mitt senaste allergitest (vilket var dock när jag var barn) så är jag bara pyttelite allergisk mot björk. Blir lite snorig när jag nyst och när jag ätit :confused:
Kan man bli lite snorig av att ha ätit? :cautious:

Ja. Sk "gubbsnuva" kan utlösas när man äter. Eller av minusgrader. Eller vind. Eller typ fan själv...
 
Finns det någon typ som det är mindre risk att man blir trött av, eller varierar det också rejält från person till person?
Det varierar enormt och också vilket verksamt ämne som hjälper. Jag har ännu inte hittat någon allergimedicin som jag inte blir ännu tröttare av och får än mer huvudvärk av. De gör också att jag får ännu svårare att sova. Kvittar vilken tid på dygnet jag tar dem då tröttheten och huvudvärken sitter i mer än ett dygn efter. Jag kör på allmyn istället som är ett naturmedel mot allergi. Det hjälper mig bättre än allergimediciner och jag får inga biverkningar av det. Tyvärr är det ganska dyrt att hålla på med det från mars till oktober som minst. Jag tar nasaleze när det är mycket pollen/jag ska väga hö och det tycker jag också gör skillnad. Hade önskat ögondroppar i samma stuk men barriärmetod för ögon lär bli svårt.
 
Det varierar enormt och också vilket verksamt ämne som hjälper. Jag har ännu inte hittat någon allergimedicin som jag inte blir ännu tröttare av och får än mer huvudvärk av. De gör också att jag får ännu svårare att sova. Kvittar vilken tid på dygnet jag tar dem då tröttheten och huvudvärken sitter i mer än ett dygn efter. Jag kör på allmyn istället som är ett naturmedel mot allergi. Det hjälper mig bättre än allergimediciner och jag får inga biverkningar av det. Tyvärr är det ganska dyrt att hålla på med det från mars till oktober som minst. Jag tar nasaleze när det är mycket pollen/jag ska väga hö och det tycker jag också gör skillnad. Hade önskat ögondroppar i samma stuk men barriärmetod för ögon lär bli svårt.

Jag gillar verkligen Nasaleze, jag har använt den mer eller mindre sedan den kom ut på svenska marknaden. Är det lägre nivåer räcker det med den, då behöver jag inte någon medicin.
 
Det måste verkligen vara extra mycket pollen i år. Barnet har gräspollenallergi konstaterat via pricktest och har en hosta som är otäck i perioder. Detta har vi lyckats hålla i schack med hjälp av allmyn (naturläkemedel). Testade pga desperation efter påverkan av vanlig antihistamin. I år däremot räcker det inte utan på morgonen måste en halv vanlig citrizin tas vilket påverkar men inte så illa som alla andra, eller som andra år. Detta för att barnet inte får gå till skolan trots vi vet det är allergi pga det kan bryta ut något och då vet vi inte vilket som är vilket enl skolan.
 
Fast olika antihistaminer fungerar olika på olika människor, det går inte att säga tvärsäkert att man ska ta en viss sort. Kestin gör tex ingenting för mig förutom att jag går upp två storlekar i vätska...
Hahaha, undra på att jag är så svullen då! Jag får genast byta. :)
Annars har de god effekt för mig.
Det finns en sort jag tog ett år, en utskriven långtidsverkande. Fruktansvärd. Jag kunde inte ta ett glas vin utan att jag blev så bakfull att jag blev sängliggande hela dagen efter. Ett glas vin!
Jag väljer att tro att det var tablettens fel, och inte vinets.
Vet andra som tog den som inte kände av det alls Någon fick som jag. Kommer för mitt liv inte på vad den hette...
 
Hahaha, undra på att jag är så svullen då! Jag får genast byta. :)
Annars har de god effekt för mig.
Det finns en sort jag tog ett år, en utskriven långtidsverkande. Fruktansvärd. Jag kunde inte ta ett glas vin utan att jag blev så bakfull att jag blev sängliggande hela dagen efter. Ett glas vin!
Jag väljer att tro att det var tablettens fel, och inte vinets.
Vet andra som tog den som inte kände av det alls Någon fick som jag. Kommer för mitt liv inte på vad den hette...

Tavegyl?
 
Det kan det ha varit!
Efter ett glas vin blev det så illa att jag inte kom upp av sängen förrän på kvällen!
Sådär att man tror att man ska dö! Brrr!

Så blir jag av Tavegyl utan att dricka alkohol. Tidigare var den triangelmärkt, dvs man fick inte köra bil på den. Den ska absolut inte kombineras med sprit.
 
Jag är typ extremt pollenallergisk.. nyser och snorar året runt. Så jag jobbar för fullt. Alla på jobbet är vana vid det här laget. 🙈😂

Jag tar allergimedicin varje dag, året runt annars tar jag mig inte ens ur sängen. Blir inte alls påverkad av tabletterna men blir vansinnigt trött av allergin. 😔 På sommaren kompletterar jag med ögondroppar och nässpray för att överleva.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 180
Senast: BernT
·
Hästvård Jag har under alla mina år vart förskonad från förkylningar etc... har hästen nån gång vart snuvig har det varit genomskinligt...
Svar
0
· Visningar
2 128
Senast: tindra
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Hästvård Har försökt få tag på min veterinär hela dagen nu men det verkar vara omöjligt... Min häst har gått och blivit förkyld. Ingen större...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp