Svininfluensan - någon här som haft?

Sv: Svininfluensan - någon här som haft?

OM det nu blir så. Ingen vet, det spekuleras friskt och pressen säljer lösnummer på folks oro.

Givetvis.

Jag tror inte det kommer bli så. En del blir säkert sjuka samtidigt men inte sååå många.

Dessutom om många vaccinerar sig så minskar det ju spridningen, även om en del väljer att inte vaccinera sig också.

Vad pressen skriver är väl en sak.

Men läser man på socialstyrelsen, smittkyddsinstitutet m.f så känner iaf jag mig trygg med att det dom skriver är trovärdigt.

Jag tänker varken vaccinera mig eller mina barn, för jag/vi tänker inte agera försöksdjur åt ett nytt, ganska otestat vaccin.

Om många stannar hemma när de är sjuka, tvättar händerna och låter bli att ta i hand när de hälsar så blir färre smittade. :)

Jag letade faktiskt efter svininfluensa-tråd här inne på föräldrar innan jag startade min, men hittade ingen! :D Tack för länken hit.

Jag är så ambivalent! Fram till igår var jag helt övertygad om att jag absolut INTE tänker vaccinera mig eller mina barn mot svininfluensan. Mycket pga att det är ett nytt och relativt otestat vaccin och jag har hört talas om att biverkningarna kan vara värre än att få influensan. Tydligen kan man bli förlamad?

Men nu vet jag inte längre, helt plötsligt känns det farligt att inte vaccinera sig! Jag har en pojke på 3½ månad och en pojke på snart 3½ år...bebisen är ju inte godkänd för vaccinering förrän han blivit 6 mån och det blir han iofs innan vaccinationstiden gått ut. Treåringen får lov att vaccineras. Men ska man? Eller är det värre att låta bli? Han går 15 h/v på förskola, en ganska stor förskola med många barn i olika åldrar (uppdelade i grupper såklart, men i alla fall en ganska stor förskola). Jag har funderingar på att låta honom vara hemma istället, hela hösten/vintern, men å andra sidan vill jag inte neka honom stimulansen på förskolan! Han trivs jättebra, han träffar kompisar och utvecklas av att vara där (började på förskola först nu i våras).

Jag fyller 40 om några veckor, har haft flera influensor och trots tidvis besvärlig astma (allergisk - mot katt o björk, men även ansträngningsastma) tror jag att jag har bra immunförsvar och är stark. April 2005 hade jag värsta influensan med 41 grader feber, som panodil knappt redde på. Fruktansvärt ont i hela kroppen och kände mig dödssjuk med hemsk hosta (säkert förvärrad pga mina klena luftrör iofs). Det tog ett par veckor innan jag var människa igen... Nåt sånt vill jag ju absolut inte vara med om igen, särskilt inte nu när jag har en bebis att ta hand om plus min treåring! Så nu funderar jag, trots allt, på att vaccinera mig.

Största smittrisken i vårt fall tror jag att bonussonen ev är. Han bor i storstad, går på förskola heltid och hans mamma är lärare. Hans mamma har dessutom inga problem med att skicka hem honom till oss även när han är krasslig/har feber eller har vinterkräksjuka.

Hur resonerar ni andra i liknande sits? Kommer ni att vaccinera er/era barn? Eller, varför inte?

Och innan någon klagar på att det är tjatigt med såna här trådar och inlägg...det här känns jättejobbigt för mig. :(

Vi har en liten tjej på nio veckor, och jag är livrädd så fort jag går utanför dörrarna. Vi bor på landet och kommer sällan i kontakt med andra. Endast sambon när han jobbar. Jag vågar mig ner till Ica i byn och så måste jag ju till BVC. Var tvungen att gå in på Apoteket med lillan, och jag har fortfarande ångest att jag tog med henne in dit..

Min sambo vill dock inte att vi ska vaccineras, då han resonerar så att detta vaccin har tagits fram på så kort tid, och ingen vet hur biverkningarna ser ut.

Så vad gör man? Vi ska dessutom på dop i helgen, med över 50 pers, och jag vill verkligen inte utsätta mitt barn för detta. hon är ju bara nio veckor...

Är jag överparanoid?
Det känns verkligen jättejobbigt för mig med....... :confused::(

Som jag svarade i din tråd ( som låstes ).

Vi är ju inte riktigt i samma situation heller :/

Som läget är nu ( dvs om det inte ändras innan vaccinationen kommer igång ) kommer vi vaccinera oss vuxna i familjen.

Eftersom vi bara är tre personer i vår lilla familj och har inget förskolebarn så känns det OK.

Vi har handsprit direkt innan för dörren vilket används flitigt nu i dessa tider.

Detta beslut har vi kommit fram till genom att prata med barnläkare.

Om läget ändras så får vi ta nytt beslut :)

Usch, jag känner som du. Jag bor visserligen i ett samhälle och går till Ica utan att vara allt för orolig men nu måste jag snart köpa lite kläder till mig själv och bara tanken på att ta med sonen in i en galleria.. Nä, inte speciellt kul.

Min sambo måste nog vaccinera sig p.g.a. sin diabetes och då borde väl kanske jag också göra det... Men samtidigt känner jag som någon nämnt tidigare i tråden - ett nytt, osäkert vaccin. Jag vet inte riktigt hur det står till med mitt immunförsvar efter en sprucken blindtarm, jag är fortfarande trött 20 av dygnets 24 timmar...

Givetvis.

Jag tror inte det kommer bli så. En del blir säkert sjuka samtidigt men inte sååå många.

Dessutom om många vaccinerar sig så minskar det ju spridningen, även om en del väljer att inte vaccinera sig också.

Fast är det verkligen så? man kan ju bära på sjukdomen och sprida den vidare, även att den inte bryter ut på en

Jag åker och handlar som vanligt, har en dotter på åtta månader. Jag har inte ens funderat på att jag inte borde det, inte heller funderat på att jag inte borde gå på öppna förskolan och andra aktiviteter. Idag var det en i föräldragruppen som sa att hon inte skulle gå på barnaktiviteter i höst/vinter pga svininfluensan.

Jag vet inte riktigt vad man skall göra och inte göra. Jag tror att jag kommer att vaccinera mig, men vet inte om dottern skall vaccineras. Jag skall till BVC på tisdag så jag skall höra med dem.

Självklart minskar spridningen av sjukdomen om fler vaccinerar sig, den sprids precis som vanlig flunsa :)

Man spår dock att spridningen är 4 gånger snabbare än andra virus..

men har man det inte i sig, bara att det inte bryter ut?
*spekulerar vilt och hoppas att jag har fel :D*

Har man det i sig är man ju smittad, eller hur 17 menar du ? ;)

Virusets överlevnad utanför kroppen ( när en sjuk person hostat ut viruset ex ) är allt från några sekunder till några dagar allt beror på många olika faktorer som temperatur, pH, luftfuktighet, solljusexponering mm

Största risken för att bli smittad är om du utsätts direkt för smittan
( någon hostar dig i ansiktet ex ).

Ju fler som vaccinerar sig desto färre smittbärare = färre sjuka :)

Sonen har det. Det går bra. men vi håller oss på var kant nu liksom.

Själva iden med vaccinering är att man blir immun och är man immun så kan viruset inte leva i kroppen för kroppen tar kål på det omedelbart. Bära kan enbart människor vars kropp inte skapat antikroppar göra. Sedan spelar det ingen roll om dessa får symtom eller inte. Den gemensamma nämnaren är att man i det läget inte är immun dvs kroppen har inte skapat antikroppar ännu som kan ta död på viruset i fråga.

Vi har en liten tjej på nio veckor, och jag är livrädd så fort jag går utanför dörrarna. Vi bor på landet och kommer sällan i kontakt med andra. Endast sambon när han jobbar. Jag vågar mig ner till Ica i byn och så måste jag ju till BVC. Var tvungen att gå in på Apoteket med lillan, och jag har fortfarande ångest att jag tog med henne in dit..

Min sambo vill dock inte att vi ska vaccineras, då han resonerar så att detta vaccin har tagits fram på så kort tid, och ingen vet hur biverkningarna ser ut.

Så vad gör man? Vi ska dessutom på dop i helgen, med över 50 pers, och jag vill verkligen inte utsätta mitt barn för detta. hon är ju bara nio veckor...

Är jag överparanoid?
Det känns verkligen jättejobbigt för mig med....... :confused::(

Min lille kille är 3½ mån nu, jag blir alldeles kall när jag tänker på vad som kan hända om han blir smittad. Stora pojken (snart 3½ år) borde ha något bättre immunförsvar, han har ju dessutom haft vanlig influensa.

Jag har valt bort tex babysim med lillen i höst och kommer inte att gå till öppna förskolan med honom, han är ändå så liten att det nog mest är jag som har utbyte av det. Men det går ju inte att undvika risk för smitta i vilket fall som helst. :crazy:

Handspriten är ju slut på Apoteket...

Sen litar jag inte på vaccinationsråden från sjukvården. De är ju partiska och anser att alla ska vaccinera sig! Jag ska dessutom påbörja hyposensibilisering (allmänt kallat allergivaccinering) i höst, har ingen aning om hur det påverkar.

Så många frågor och så få svar! Och sen...efteråt...kommer alla att vara så efterkloka. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Nej det gör inte sjukvården alls :)

Vårat BVC har i dagsläget tyckt av i vår lilla familj ex så räcker det att vi vuxna vaccinerara oss..

Partiska ?

Min lille kille är 3½ mån nu, jag blir alldeles kall när jag tänker på vad som kan hända om han blir smittad. Stora pojken (snart 3½ år) borde ha något bättre immunförsvar, han har ju dessutom haft vanlig influensa.

Jag har valt bort tex babysim med lillen i höst och kommer inte att gå till öppna förskolan med honom, han är ändå så liten att det nog mest är jag som har utbyte av det. Men det går ju inte att undvika risk för smitta i vilket fall som helst. :crazy:

Handspriten är ju slut på Apoteket...

Sen litar jag inte på vaccinationsråden från sjukvården. De är ju partiska och anser att alla ska vaccinera sig! Jag ska dessutom påbörja hyposensibilisering (allmänt kallat allergivaccinering) i höst, har ingen aning om hur det påverkar.

Så många frågor och så få svar! Och sen...efteråt...kommer alla att vara så efterkloka. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Jag kan bara hålla med dig , känner likadant. Och även här är handspriten slut på apoteket, OCH online..

Ska på dop i helgen och det skrämmer mig. Var precis och handlade med lillan och en tant harklade sig framför mig, jag började nästan gråta av panik.

Har sett fram emot babysim, men det kommer jag att hoppa över, likaså öppna förskolan. Jättetråkigt, då vi är nyinflyttade och det kunde varit bra att komma i kontakt med andra nybakade föräldrar..

Så ja, media har lyckats skrämma skiten ur mig och jag är lika kluven som dig angående vaccinet. Sambon är som sagt helt emot det.. Jag är bara jätteförvirrad och rädd..

Vet 2 som ev haft det. Man vet ju inte efter som att man inte får åka in och ta prover om man inte har stora problem med andningen. De hade hög feber, hosta, ont i halsen.. Helt vanliga influensasymptom antar jag?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Kropp & Själ Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och...
2
Svar
39
· Visningar
2 146
Senast: mysboll
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 074
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama