Svininfluensan - någon här som haft?

Sv: Svininfluensan - någon här som haft?

Vissa säger ju att blir man sjuk nu så är det svininfluensan, eftersom det inte går någon annan influensa nu men jag vet inte jag..

Symptomen är desamma som vanlig influensa som jag tolkat det.

Nej det gör inte sjukvården alls :)

Vårat BVC har i dagsläget tyckt av i vår lilla familj ex så räcker det att vi vuxna vaccinerara oss..

Partiska ?

De bör väl gå ut med samma råd till alla tycker man och enligt direktiven ska ALLA vaccinera sig (utom bebisar under 6 mån). Vad gör det om man inte har barn på förskola/skola? Ni rör väl er ute i samhället, som alla andra, och är utsatta för smitta på det viset? Sånt här kan jag också reta mig på! Att det ska ges olika råd pga budbärarens egna tyckanden.

Jo, jag vet att jag är ambivalent och gnällig! :D

Men varför påbörja vaccinering alls, om man måste ta 2 sprutor och spruta nr 2 inte kan ges förrän i början av nästa år - när influensan beräknas vara över? Är det ens lönt att bara ta EN spruta, när de säger att det krävs två???

Jag som då lyssnar på radio hela dagarna, inkl på intervjuer, har hört från smittskydsläkare (både Sthlm och Uppsala) att det är idé att ta en spruta, därför att den hjälper igång immunförsvaret och en hel del får tillräckligt skydd av en spruta. Immunförsvaret har dessutom efter spruta ett fått en chans att känna igen viruset och kunna börja skapa antikroppar.

Och biverkningarna som rapporterats är smärta vid stickstället.

Och att det inte finns någon anledning till hysteri. Normala, friska männskor kommer mest troligt inte att bli mer sjuka än vanligt. Det är människor med andra sjukdomar i botten som kan bli hårdare drabbade. T ex med lungsjukdomar osv.

Och att det inte finns någon anledning till hysteri. Normala, friska männskor kommer mest troligt inte att bli mer sjuka än vanligt. Det är människor med andra sjukdomar i botten som kan bli hårdare drabbade. T ex med lungsjukdomar osv.

Exakt. Jag kanner manga som har/haft H1N1 inkl min make och flera av mina vanners barn, och ingen har varit varre sjuk an normal influensa. Men det ar bara de allvarliga fallen som berors i media ;)

Men hade jag, som en god van till mig, en immun/lungsjukdom sa skulle jag vara lite orolig - hon tar rad av sin lakare och kommer att fa vaccinet sa fort det kommer ut pa marknaden och utover det praktiserar hon bara normalt forsiktigt beteende for sin situation.

Men det gör väl väldigt mycket om att vi inte har barn på förskola ( smittspridning deluxe )

Vi vaccinerar oss vuxna och är supernoga med våran hygien.

Att vi rör oss ute i samhället är väl inte samma sak, vi undviker ju såklart att ta med Ella på stora "riskplatser" :)

Gnällig får man vara, tycker det är rätt obehagligt :/

Jag som då lyssnar på radio hela dagarna, inkl på intervjuer, har hört från smittskydsläkare (både Sthlm och Uppsala) att det är idé att ta en spruta, därför att den hjälper igång immunförsvaret och en hel del får tillräckligt skydd av en spruta. Immunförsvaret har dessutom efter spruta ett fått en chans att känna igen viruset och kunna börja skapa antikroppar.

Och biverkningarna som rapporterats är smärta vid stickstället.

Som jag då, med tidvis kraftig astma som gärna förvärras när jag får influensa + ett fortfarande ouppklarat hjärtproblem för ett par år sedan. :crazy: Jag är livrädd för att det ska hända mig själv något i första hand och mina barn dessutom.

Tack för infon ang EN spruta! Det lutar mer och mer åt att jag kommer att vaccinera mig och då förmodligen maken + treåringen med.

Men det gör väl väldigt mycket om att vi inte har barn på förskola ( smittspridning deluxe )

Vi vaccinerar oss vuxna och är supernoga med våran hygien.

Att vi rör oss ute i samhället är väl inte samma sak, vi undviker ju såklart att ta med Ella på stora "riskplatser" :)

Gnällig får man vara, tycker det är rätt obehagligt :/

Ni kanske inte ens umgås med folk som har barn på dagis eller skola? Men ni ska vaccinera er själva - vuxna - alltså? Bara barnen som slipper i ert fall?

Visst är det obehagligt! Jag vet inte vad jag är mest rädd för, att förlora något eller båda av mina barn, eller att jag själv stryker med. :crazy:

Nej jag umgås faktiskt bara med vuxna och småisar ( dvs sådana kring Ellas ålder ).

Som det är just nu så kommer jag inte vaccinera Ella, men sambon och jag vaccinerar oss.

Läget kan ju dock vara helt förändrat när vaccinet släpps :/

Jo då finns det ju anledning till att tänka sig för. Eller egentligen, prata med sjukvården så fort man får ev tecken så man kan få tamiflu och ordentligt rådgivning om när man ska in för behandling eller inte.

Men har man inte något sådant så behöver man ju inte oroa sig mer än för en vanlig influensa.

Har själv astma och jobbar dessutom i en viruskuvös (buss) men brukar inte bli sjuk i influensa alls (eller jag har inte märkt något iaf). Så jag oroar mig inte. Men BLIR jag sjuk så kommer jag vara noggrann med att ringa om febern håller i sig länge, andningen blir ngt sämre än vanligt osv.

Senast ändrad:

Så här står det på aftobladet idag

"Barn under tre år bör inte vaccineras mot svininfluensan, enligt Läkemedelsverkets nya rekommendationer. Undantaget är barn i riskgruppen mellan sex månader och tre år.

Barn yngre än sex månader bör inte influensavaccineras alls, enligt verket som vägt samman nyttan och riskerna med vaccinet. "

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article5739363.ab

Tack så mycket, jag har också läst det där idag. Vi får väl se hur rekommendationera ändras fram tills att vaccinet släpps. :)

Ja, det verkar som det ändras mycket fram och tillbaka hela tiden. Här i Österrike hör man ingenting istället.
Jag väntar och ser vad som händer, vi har inte bestämt något för varken mig, sambon eller Emilia än.

Men snälla, rara, stackars du! Ta och lugna ner dig några kilo!! Jag tycker oxå det är obehagligt (har en tiomånaders kille) MEN trots allt verkar det hela ju inte vara värre än en vanlig influensa. Skillnaden är mest att många riskerar att bli sjuka på en gång och då blir det problematiskt i samhället.

Jag haller med dig!! Ibland forvanas man over hysterin och paniken :crazy: det AR bara en vanlig influensa, om an mer smittsam an vanligt, och den KAN ge andningsproblem om man har underliggande sjukdomar. Precis som de flesta vanliga influensor kan.

Min man har haft H1N1, massor av vanner/bekanta/mina barns dagiskompisar etc har haft H1N1 - det AR bara en vanlig, mer smittsam, influensa.

Folk dor av influensa varje ar. Media har skapat total hysteri runt H1N1.
Ni ar ju inte ens sarskilt hart drabbade i Sverige! Knappt drabbade alls jamfort med England...

Har man en underliggande immun/lungsjukdom sa bor man vara valdigt forsiktigt, men det galler ju alla influensor. Min kompis som lider av Stephens Johnsons far vaccin vaje ar for att skydda sig, alltsa inte bara H1N1.

Jag får nog hålla med lite även om jag tycker det är obehagligt.

Den jag är oroad över är ju lilla skrutt eftersom hon är så pass liten, vi vuxna fixar nog flunsan om vi nu skulle få den :/

*KL*

Men som gravid känns det inte så bra med allt det där pratet om influensan. Vi ska ju tillhöra riskgruppen. Varför då egentligen? Jag hörde i veckan, när någon expert uttalade sig, att det är farligast för mamman och barnet att få sjukdomen mot slutet av graviditeten. Varför då egentligen?? Då är ju det mesta på bebisen klart och det är ju "bara" att plocka ut bebisen om det krisar. Kanske konstigt resonerat av mig, jag vet att det givetvis är risk med förtidigt födda barn osv. Men det borde ju inte vara så farligt att göra kejsarsnitt typ en månad innan bf.

Är det någon som hört något om hur det egentligen ligger till och varför det skulle vara så farligt för oss gravida att få svininfluensan mot slutet av graviditeten?

Likaså vaccinationen känns obehagligt... Man vet ju inte om det påverkar bebisens hjärna så det blir något fel...

Usch ja, hoppas det är media som skrämt upp oss lite så allt rinner ut i sanden...

Att gravida ligger i riskgruppen är ju för att erat imunförsvar är försvagat ( det ska ju täcka två nu ).

Gravida i slutet av graviditeten löper större risk att få allvarligare influensasjukdom och svårare komplikationer ( framförallt lungkomplikationer )

Risken att gravida behöver sjukhusvård jämfört med en icke gravid om man blir smittad av H1N1 är fyrfaldig ökad.

Däremot finns det inget som talar för att gravida skulle smittas lättare eller att viruset i sig ger fosterskador, det är "mamman" som är den utsatta :)

Aha, då blir jag lite klokare på det. Tack så jättemycket för ditt svar!

Jag läste att risken för lungkomplikationer var större i slutet av graviditeten då lungorna är ihoptrycka och det är lättare för bakterier/virus att få fäste.

Okej är det så det är... Tur man är lång då, så kanske de inte blir så ihoptryckta :idea: ;).

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag började känna mig konstig i halsen under söndag kväll, sedan måndag vaknade jag med väldigt ont i halsen. Tisdag fortsatt ont...
2
Svar
25
· Visningar
2 803
Kropp & Själ Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och...
2
Svar
39
· Visningar
2 146
Senast: mysboll
·
Småbarn Hej! Nu kommer jag med en ny sjukdomsfråga. Har redan varit i kontakt med vårdcentralen och dom ska även ringa tillbaka i eftermiddag...
Svar
6
· Visningar
1 074
Småbarn Sonen vart förkyld i början på September, efter några dagar så började han ta sig för öronen så vi åkte in,ena örat såg jättebra ut,det...
Svar
7
· Visningar
939
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama