Svininfluensa hos hästar i USA

Sv: Svininfluensa hos hästar i USA

Fy..får hem en häst från USA om några veckor..fast den har ju stått i karantän i en månad då så det lär väl inte vara någon fara..kan människor smitta hästar??

Se där. Jag tänker att om det nu är exakt samma virus, och vi människor kan smitta hästarna, så borde det i regel ändå vara ganska lätt att skydda dem: Vi människor rör ju oss ofta i offentliga miljöer bland massor av folk, i gallerior, i mataffärer, på jobbet, på gymet etc. Vi blir alltså dagligen exponerade för potentiell smitta. Hästar som inte tävlas och som inte står i stall bland tävlingshästar borde inte löpa så stor risk att bli exponerade.

Därför känner jag mig lugn, med hästar som lever ganska isolerat och träffar få människor. Frågan är hur ni vars hästar tävlas, står i stora stall bland tävlingshästar och många människor i omlopp ska göra om hästar i Sverige börjar drabbas? Det låter ju onekligen som att vaccin vore på sin plats i så fall.

Det är ännu inte bevisat att de går, men ett virus kan mutera. Det är större risk att vi smittar grisar som har mer lika våra celler, men självklart kan de här viruset ha muterat och blivit ett virus som kan fästa sig på hästens celler. Det betyder inte att de har de men risken finns.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Läkemedelsverket har uppdaterat sina rekommendationer för behandling av ledinflammation hos hästar. Fokus ligger på beprövade läkemedel...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Läkemedelsverket betonar godkända läkemedel med lång klinisk användning i en uppdaterad nya behandlingsrekommendation för artit hos...
Svar
0
· Visningar
148
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästskötare som jobbat hos en manlig svensk elitryttare i hoppning berättar i en artikel hos Sportbladet om hur de vid flera...
Svar
1
· Visningar
3 603
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har besökt en hästägare i Sölvesborg efter att flera av hans hästar varit i alltför dåligt skick. Det är inte första...
Svar
0
· Visningar
226
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama