Svinanalys -> häst?

pinky

Trådstartare
Såg att silageanalysen i stallet är gjord för svin, och funderar på hur väl det stämmer för häst?

Om det misstämmer mycket, kan man räkna om råproteinen till smältbart för häst på ett enkelt sätt, eller måste man utgå från höets sammansättning i så fall? (Dvs, analysera om det...)

Sv: Svinanalys -> häst?

Med tanke på att häst och gris har ganska olika matspjälkningsystem så tror jag inte att det går att jämföra.

Har dock ingen aning om det går att räkna om på något vis :)

Hästar bör inte äta silage - det är för surt och för vått för hästmagen.
Man kan heller inte räkna om värdena eftersom värdet beror på vilka gräs som ingår (och ev andra örter). Tex Cikoria är proteinrik och den örten kan kon smälta men hästen som bara har en mage kan inte få ut något protein alls från denna ört.

Sedan när då? Det är ju väldigt många hästar som äter det utan problem.

Vi ska kontakta labbet och se varför det är för svin, för enligt han som fyllde i lappen är det beställt för häst. Något har ju blivit fel, helt klart. :)

Man kan heller inte räkna om värdena eftersom värdet beror på vilka gräs som ingår (och ev andra örter). Tex Cikoria är proteinrik och den örten kan kon smälta men hästen som bara har en mage kan inte få ut något protein alls från denna ört.

Detta var något nytt ;)

Vad jag vet så övergår de flesta stall till enbart silage då det finns mer fördelar med det idag än med hö. I alla fall här uppe.
Hästarna föredrar även silage framför hö.

De där dyngsura balarna är ett minne blott, de har jag inte sett på flera år varken hos häst eller kor..produktionsfasen har utvecklats även där.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 465
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar