Svetttäcke à la 90-tal?

Ja, det var ju det som fanns på den tiden innan fleece-täckena kom och revolutionerade det hela.

Fleece, när det kom ut, kostade ju skjortan (no pub intended) med ett pris på över 1000:- för en vanlig tröja.

Man satte nättäcket under det vanliga täcket så det kom luft mellan, dvs det torkade snabbare än om du bara satte på täcke (gjute- och new Zeeland-täcke).
Så effektiva som dagens svettäcken var de inte.

Ja som jag har förstått det så är hela poängen att det blir luft mellan hästens päls och täcket man lägger ovanpå. Då kan ju hästen lättare hålla sej varm eller kall vid behov eftersom håren behöver plats att ställa sej upp. Finns ju moderna (dyra) täcken som säljs nu med inbyggd liksom typ gummigrej som lyfter täcket från pälsen några mm så pälsen kan "andas" Hade velat köpa ett svetttäcke och testa att lägga under min hästs täcke när hon går i hagen och jag inte kan va där och byta täcken när vädret ändras för att testa om det fungerar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 769
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 724
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar