Svettigt schabrak

Sv: Svettigt schabrak

Brukar tvätta mina schabrak efter två gångers användning, nu på sommaren använder jag det bara en gång innan det åker in i tvättmaskinen.

Vill man inte kasta dom i tvättmaskinen kan man ju borsta av dom eller spola av dom.

Oj herregud.. Då får du ju nästan bara tvätta schabrak. När tvättar du dina egna kläder??:D

Jag byter schabrak efter VARJE gång.
Det är bara så att tvättmaskinen får gå varm på sommaren!

Hur håller du hästen så ren under sommaren, utan att den går med täcke på sig när det är tjugo grader varmt?

Min häst blir svettig på vinterhalvåret också, men då byter jag kanske var tredje dag, ibland oftare. Men då har han täcke på sig och är därmed ren.

Brukar tvätta mina schabrak efter två gångers användning, nu på sommaren använder jag det bara en gång innan det åker in i tvättmaskinen.

Vill man inte kasta dom i tvättmaskinen kan man ju borsta av dom eller spola av dom.

Ja tycker visst de e ok men tvätta så mkt e nog lite för mkt. Man sliter ju ut schabraken o maskinen blir ju full av hår( om man inte har en enskild maskin så klart)

Trött jag blir på slit och släng jäntor och allt detta översitteri inom hästbranschen. Jag tycker oxå att det är jätte kul att köpa nya hästgrejer, men jag förstår inte vitsen med att ha 30 schabrak hemma bara för att kunna visa att jag kan byta varje dag om jag vill, även dom dagarna det inte behövs. Jag trodde dessutom att djurmänniskor värnar lite om miljön och tänker på framtiden. Men så verkar inte vara fallet. Dessutom tror inte jag att Ewelina lägger på massa skitiga äckliga schabrak på sin häst, och det var verkligen inte hur många schrabrak ni andra har som hon ville veta. Fan va trött jag är på att folk hela tiden måste bevisa vad och hur mkt de har av allting. Mitt tips till dig är att bara ta slangen och spola av "hemma schabraken" eller helt enkelt bara borsta av det värsta.
SKITBRA!!! J a håller helt me dig. Sen tycker ja att de beror hästen, en del svettas mer än andra. Precis som vi människor!!!!

Hur håller du hästen så ren under sommaren, utan att den går med täcke på sig när det är tjugo grader varmt?

Min häst blir svettig på vinterhalvåret också, men då byter jag kanske var tredje dag, ibland oftare. Men då har han täcke på sig och är därmed ren.

Man ryktar! lera och sånt torkar ju snabbt då det är varmt, och då lossnar det ju lätt. Vad har du för borstar. Använd en riktig ryktborste med borst av tagel. Med "plastborstar" tycker jag inte att man får dem helt rena. (menar inte att du har bara plastborstar, bara en allmän kommenter:D)

Rullomanherren, han som tippar ikull så fort han ser en jordfläck, spec om det regnat så den är lite blöt med :crazy:, i hans fall handlar det om rykt, rykt och mer rykt. Det är en skimmel så det är bara ligga i ändå, schbrak eller ej, om han ska se presentabel ut. Om/när det blir alltför illa får man ta fram tvål och vatten.

Stona som inte är/var rullomaner, där räcker det så bra så med ryktning. Har de svettats väldigt när man rider så svampar jag gärna av. Annars går det fint att rykta ren hästen när den torkat, men jag svampar gärna.

Visst får man dem väldig rena och fina med rykt, absolut!
Men man får inte bort det som de sedan svettas upp,dessutom ska man inte rykta för mycket på sommaren. Man ryktar bort deras naturliga skydd. Detsamma gäller tvätt med schampo.
Jag duschar eller svampar så klart efter svettiga pass.

Då tvättar jag hellre några extra schabrak. Kanske är jag extremt petig med vad jag lägger på min hästs rygg, men jag är rädd för hårsäcksinflamationer osv som de kan få av orena schabrak och gammal svett som inte tvättats bort.

KL* Det var någon som frågade om min ryktborste.
Jag har en Stübben, den mjukare varianten som är anatomiskt utformad.
Precis nyinköpt efter att jag slitit ut en likadan innan.
Verkligen en kanonryktborste som jag varmt kan rekomendera!

Det här med hur ofta man byter schabrak har nog mycket att göra med hur mycket man rider och därmed hur mycket hästen svettas.

Visst får man dem väldig rena och fina med rykt, absolut!
Men man får inte bort det som de sedan svettas upp,dessutom ska man inte rykta för mycket på sommaren. Man ryktar bort deras naturliga skydd. Detsamma gäller tvätt med schampo.
Jag duschar eller svampar så klart efter svettiga pass.

Om badning försämrar eller ej är en tvistefråga. Men dne hör inte hit. Men om dus vampar efter svettiga pass så får du bort svett, och med rykten om du ryktar med bra borste och tillräckligt noga (djupt) så får du ju bort damm etc med, vilket gör att när de sen svettas så kommer det inte 'upp' en massa? (och jo var har sån där jord som blir ett helvetes damm när den är torr, dvs inget enkelt avborsta a la sandjord inte.)

Då tvättar jag hellre några extra schabrak. Kanske är jag extremt petig med vad jag lägger på min hästs rygg, men jag är rädd för hårsäcksinflamationer osv som de kan få av orena schabrak och gammal svett som inte tvättats bort.

Nämnda valack har otroligt lätt att få det om det är minsta smuts/grus/annat emellan. Så jag förstår din rädsla, men anser lösningen sitter mer i att hålla hästen ren, även om man ju minskar risken med att tvätta schbraken flitigt. (Med egen brunn somd essutom är grävd vättar man ogärna schbrak stup ik varten btw, skulle jag ha kommunalt vatten skulle jag kanske tvätta oftare, kanske inte?..)

Vi har också egen brunn, men har aldrig tänkt på att jag inte skulle kunna tvätta som jag vill.

Fast vår kanske inte är grävd, har ingen aning...:confused:

Vi har också egen brunn, men har aldrig tänkt på att jag inte skulle kunna tvätta som jag vill.

Fast vår kanske inte är grävd, har ingen aning...:confused:

Är ju väldigt olika, dels om den är grävd eller borrad då, men också hur bra tillrinning man har. och hur grundvattennivån förändrats sen brunnen grävdes osv.

De flesta gamla grävda brunnar är ju anpassade för en helt annan vattenförbrukning än den dagens moderna hushåll har. Sen så på många håll i landet har grundvattennivåerna sjunkit kraftigt, så brunnen kan som extra 'bonus' ge mindre vatten nu än för 50 - 100 år sen.

Vår brunn har sinat två ggr sen vi flyttade hit (2001) och det skulle verkligen behövas en grävd brunn, för vi ligger och pushar på gränsen för vad den kan leverera. Skulle vi börja slösa vatten (tvätta bilar, vattna gräsmattan, tvätta såfort kläderna varit använda en dag, duscha två personer 30 minuter/dag, spola hästarna efter varje ridtur etc) skulle den sommartid sina ur VÄLDIGT snabbt. Så det gäller att hela tiden tänka på vattenförbrukningen.

(Sen, oavsett var vattnet kommer ifrån - det är en enorm MILJÖASPEKT med att tvätta schbrak som är använda en gång t ex..)

Sen, grannen har två grävda brunnar, den ena tar liksom vår från grundvattnet, och den brukar sina ur för honom varje sommar. Sen har han ladugårdsbrunnen, som försörjs från en underjordisk källa. Den har aldrig någonsin sinat, trots att den flera somrar (även förr), försörjt hela byn med vatten.

Men eftersom det INTE är kul nånstans att behöva duscha på jobbet, tvätta hos bekanta, hämta vatten till hästarna i dunkar på macken osv - så gör jag vad jag kan för den inte ska sina igen, det är såd rygt att vänta på att den ska fyllas på igen (och en vacker dag kommer den inte att fyllas på igen, alt börja sina redan vid den 'sparnivå' vi nu håller)

Oj då! Det låte inge vidare!! :eek::eek::eek:

Vår är nog borrad då.
Den har aldrig sinat i alla fall, så vi har haft tur verkar det som!!

Vår är nog borrad då.

det kan vara ett bra grundvattensområde också. :D
Så är det i det stall jag rider. En natt hade nå glömt vattenkranen på och vattnet var bara lite grått på morgonen!:angel:

Vår är nog borrad då.

Eller så är grundvattnet tillräckligt högt, alt att den försörjs från underjordisk källa. Grävda brunnar behöver som sagt inte sina.

*KL*

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är för skilnad på schabrak och vojlock? På finska används bara ett ord, fast min morfar pratade någon gång om vojlock på finska också, men jag är inte säker på vad han menade.

*KL*

Kan någon vänlig själ förklara för mig vad det är för skilnad på schabrak och vojlock? På finska används bara ett ord, fast min morfar pratade någon gång om vojlock på finska också, men jag är inte säker på vad han menade.

jag är också från finland!:bump:
ett schabrak är fyrkantigt medan en vojlok är sadelformad:p

Min häst svettas också mycket när det är så här varmt...Efter en ridtur svampar jag av henne och sen spolar jag av padden (western) som är av sympatexmaterial. I denna värme torkar även den mycket fort. Tycker att det känns självklart att på träning använda ett material som är lätt att hålla rent och sparar de tjusiga paddarna till tävling;)

...skulle aldrig kunna tänka mig att lägga på nåt som kan orsaka problem/obehag för hästen...:cool:

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
304
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka