Sv: Svettigt schabrak
Vi har också egen brunn, men har aldrig tänkt på att jag inte skulle kunna tvätta som jag vill.
Fast vår kanske inte är grävd, har ingen aning...
Är ju väldigt olika, dels om den är grävd eller borrad då, men också hur bra tillrinning man har. och hur grundvattennivån förändrats sen brunnen grävdes osv.
De flesta gamla grävda brunnar är ju anpassade för en helt annan vattenförbrukning än den dagens moderna hushåll har. Sen så på många håll i landet har grundvattennivåerna sjunkit kraftigt, så brunnen kan som extra 'bonus' ge mindre vatten nu än för 50 - 100 år sen.
Vår brunn har sinat två ggr sen vi flyttade hit (2001) och det skulle verkligen behövas en grävd brunn, för vi ligger och pushar på gränsen för vad den kan leverera. Skulle vi börja slösa vatten (tvätta bilar, vattna gräsmattan, tvätta såfort kläderna varit använda en dag, duscha två personer 30 minuter/dag, spola hästarna efter varje ridtur etc) skulle den sommartid sina ur VÄLDIGT snabbt. Så det gäller att hela tiden tänka på vattenförbrukningen.
(Sen, oavsett var vattnet kommer ifrån - det är en enorm MILJÖASPEKT med att tvätta schbrak som är använda en gång t ex..)
Sen, grannen har två grävda brunnar, den ena tar liksom vår från grundvattnet, och den brukar sina ur för honom varje sommar. Sen har han ladugårdsbrunnen, som försörjs från en underjordisk källa. Den har aldrig någonsin sinat, trots att den flera somrar (även förr), försörjt hela byn med vatten.
Men eftersom det INTE är kul nånstans att behöva duscha på jobbet, tvätta hos bekanta, hämta vatten till hästarna i dunkar på macken osv - så gör jag vad jag kan för den inte ska sina igen, det är såd rygt att vänta på att den ska fyllas på igen (och en vacker dag kommer den inte att fyllas på igen, alt börja sina redan vid den 'sparnivå' vi nu håller)