Svettigt schabrak

Sv: Svettigt schabrak

jag byter schabrak efter varje ridtur, spolar av det med kallt vatten, skrubbar med en diskborste och hänger sedan på tork.
om två dagar när det torkat är det redo att användas igen.

jag ser ingen annan utväg. skulle aldrig falla mig in att använda ett smutsigt schabrak, och tvättar man det direkt efter man ridit så blir det inte så jobbivgt i längden.
jag och syrran har ca 30schabrak på våra två hästar så.. blir det slitet eller dåligt så är det bara att köpa ett nytt. hälldre behöva tvätta än ha "smutsknutor" efter smutsigt schabrak.

Senast ändrad:

ja i våran gamla ridskola tvättade man också schabraken typ en gång per månad. Inte borstade av man dom heller :S När jag hade häst så borstade jag av dom efter varje ridtur om dom bara var lite smutsiga. Var dom ganska svettiga så tog jag med dom hem. Jag gillar o köpa grejer till djuren så jag hade ju en hel del schabrak både hemma och i stallet.

*KL*

Och jag håller hästen ren, schbraken blir svettiga ja, men när de torkat är de både rena och mjuka.

Jag tvättar inte täcket för hästen sprungit och blivit lite svettig i hagen heller, och jag tvättar inte svettäcken efter en användning heller :angel:

Smutsiga schbrak tvättas däremot, dock inte efter varje användning, men efter ungefär en vecka. Mina brukar dock sällan bli smutsiga, och tvättas således ungefär var - håll i er - varannan månad.

Skulle det bli hårt av svett etc åker det naturligtvis i tvättkorgen direkt, men min erf är att hårt blir det när SMUTSEN torkar in, aldrig haft problemet med svett, ens när schbraken varit genomsvettiga där sadeln legat.

vidrigt!!! Skulla ALDRIG lägga på min häst ett intorkat svettigt shabrak.

Nej precis, usch! :crazy: Jag tvättar också efter varje användning om hästen svettats (inte efter en skrittur, då det på sin höjd kan vara aaningens fuktigt ngnstans, dock) Jag har bara 3 schabrak (!) men det går bra ändå. Mias är lika fina efter 30 tvättar som de är nya! :love:

(Mina brukar dock inte bli hårda av svetten, bara... äckliga!)

Något som funkar bra vinter som sommar är renskinn. Renhåren luftar bra och är bara att borsta till.

Kicki :)

Trött jag blir på slit och släng jäntor och allt detta översitteri inom hästbranschen. Jag tycker oxå att det är jätte kul att köpa nya hästgrejer, men jag förstår inte vitsen med att ha 30 schabrak hemma bara för att kunna visa att jag kan byta varje dag om jag vill, även dom dagarna det inte behövs. Jag trodde dessutom att djurmänniskor värnar lite om miljön och tänker på framtiden. Men så verkar inte vara fallet. Dessutom tror inte jag att Ewelina lägger på massa skitiga äckliga schabrak på sin häst, och det var verkligen inte hur många schrabrak ni andra har som hon ville veta. Fan va trött jag är på att folk hela tiden måste bevisa vad och hur mkt de har av allting. Mitt tips till dig är att bara ta slangen och spola av "hemma schabraken" eller helt enkelt bara borsta av det värsta.

jag är ingen översittare bara för att jag byter shabrak varje dag, som jag skrev tidigare så tvättar jag inte varje gång heller utan är de fina så åker de ner i lådan jämt. Jag byter varje dag för att jag älskar att mixa o matcha, inte för att visa hur många shabrak jag har. Däremot är jag pedant så när shabraken börjar bli slitna slängs de eller så skänker jag till andra som inte bryr sig så mkt. Det är väl upp till var och en vad man vill lägga pengar på.

Tvättar när de blir smutsiga, har ingen sån där en gång i veckan el varannan dag "regel".

Dom där ridskolesystemen med tvätt en gångi månaden är bara :cry: Tänk om någons är helt jätteäckligt efter en vecka....medans vissa kan vara helt fräscha efter en månad iaf på vintern, men knappast på sommaren....

Senast ändrad av en moderator:

Trött jag blir på slit och släng jäntor och allt detta översitteri inom hästbranschen. Jag tycker oxå att det är jätte kul att köpa nya hästgrejer, men jag förstår inte vitsen med att ha 30 schabrak hemma bara för att kunna visa att jag kan byta varje dag om jag vill, även dom dagarna det inte behövs. Jag trodde dessutom att djurmänniskor värnar lite om miljön och tänker på framtiden. Men så verkar inte vara fallet. Dessutom tror inte jag att Ewelina lägger på massa skitiga äckliga schabrak på sin häst, och det var verkligen inte hur många schrabrak ni andra har som hon ville veta. Fan va trött jag är på att folk hela tiden måste bevisa vad och hur mkt de har av allting. Mitt tips till dig är att bara ta slangen och spola av "hemma schabraken" eller helt enkelt bara borsta av det värsta.

:bow::bow::bow:

Själv tvättar jag mina schabrak när de börjar bli smutsiga. Och det blir väl att jag byter schabrak ca 2 ggr i månaden eller 1 gång. Jag tror KNAPPAST att ett schabrak kan hinna bli så svettigt/smutsigt efter en användning att man behöver tvätta det. Jag tror inte hästen tänker att "usch, jag vill inte ha samma schabrak som jag hade igår, för det är det ju intorkat svett på! Blää". Jag är så himla trött på att vissa hästägare behandlar sina hästar så pluttinuttigt och som om de skulle kunna vara gjorda av porslin.
Men självklart gör ju alla som de vill, och alla får tycka som de vill. Och detta är vad jag tycker : ]

Jag borstar av undersidan på schabraket efter varje ridtur, byter ungefär en gång i veckan. (Skulle såklart byta om det blev ofräscht innan, men det har inte hänt hittills.) Skulle förmodligen räcka med att byta varannan - var tredje vecka men byter oftare för att få lite variation. Jag tycker att de flesta av mina schabrak är för fina för att tvätta i tid och otid, jag vill ha kvar dem fina och inte urtvättade och skrynkliga! Och detta är inget som går ut över min häst eftersom jag ser till att hålla undersidan ren vilket är lätt när man som jag har en renryktad häst som inte svettas så mkt under sadeln.

vidrigt!!! Skulla ALDRIG lägga på min häst ett intorkat svettigt shabrak.

Efter 5 inlägg med liknande text så förmodar jag att alla kommit underfund med att du inte skulle lägga på ett "äckligt" schabrak.

Inte jag heller, punkt.

Jag har ca 20 schabrak, dom räcker väldigt långt även om min häst väldigt lätt svettas, men är man noga med att rengöra efter sig så klarar man sig på dessa väldigt länge, jag tvättar mina bästa schabrak lite oftare men när hästen går på sommarbete gör jag stallrensning, tar med mig all smutsig utrustning och tvättar upp allt, så är allt fräscht för nästa vintersäsong!

Är trött på att behöva byta schabrak efter att ha ridit med det ca 2-3ggr för att det har blivit "hårt och vass" av svett och stöv under, men jag vill inte heller att det skaver på hästen. Hur löser ni detta problemet? Det kan ju inte vara bara min häst som svettas när det är så varmt ute :angel:
Mvh Ewelina

Ha ett renskinn av bra kvalitet med pälsen neråt närmast hästen. Renskinnet borstar du bara av precis som du borstar hästen när de torkat. :idea:
Funkar urbra :love:

Jag har ca 20 schabrak, dom räcker väldigt långt även om min häst väldigt lätt svettas, men är man noga med att rengöra efter sig så klarar man sig på dessa väldigt länge, jag tvättar mina bästa schabrak lite oftare men när hästen går på sommarbete gör jag stallrensning, tar med mig all smutsig utrustning och tvättar upp allt, så är allt fräscht för nästa vintersäsong!

Jisses ad folk har schabrak, jag har typ 7 stycken, på två hästar/3 sadlar.. Och använder typ fem :angel:

Och jag har två!! och en antiglidpadd. . Har inte heller kastat nåt på 10 år. Bra kvalitet antar jag.

Jag byter schabrak efter att jag har använt det 2 ggr, iblan 3 eller 4.. Lite slarv men iallfall så kan man byta mellan 2 eller 3 schabrak och när det är svettigt och hårt så kan man borsta med en hård borste så försvinner det mesta, då kan man använda det igen utan att behöva tycka att det är elakt mot hästen.. När man har gjort så några ggr så kan man tvätta det :smirk: Om någon fatta mitt sätt att förklara :angel: ;)

Och jag har två!! och en antiglidpadd. . Har inte heller kastat nåt på 10 år. Bra kvalitet antar jag.

Mm. Jag har haft typ en ziljard schabrak, men sålt dem för flera år sen. För när jag så hade 10 schabrak för en häst/en sadel, så jag had eju likförbenat 'favoritschabraket' hela tiden (utom vid tvätt då jag pinade mig att ha ngt annat, tills favoriten torkat) till vardags, och finschabraket på träning/tävling. De andra bara låg ju och samlade damm.

Likadant nu, valacken har en hoppsadel, och till dne har jag ett favoritschabrak som används i princip hela tiden. När det tvättas så byter jag till ett annat en stund. = 2 st

Stoet har en hoppsadel, där jag faktiskt saknar vettigt schabrak, hon har ett men det är riktigt jäkla fult och fel färg (hittade det i en skrubb). Så ska skaffa ett nytt till den. Och på sikt ett tävlingsschabrak till den då. = 3 st (behåller ju slit och länget att ha när de andra tvättas)

Sen så har jag tre schabrak till stoets dressyrsadel. Ett favoritschabrak, ett tävlingsschabrak (vitt), och så ett 'slit och släng' som jag använder när favvoschabraket tvättas. = 3 st

Okej, det blev visst åtta då, men då är det inkl två tävlingschabrak. (Antiglidpadden har jag sålt, valacken har en fårskinnspadd. Och så har jag faktiskt en fårskinnsvoljlock, dressyrmodell, som legat oanvänd i många år, men får såpass lite om jag säljer det mot vad det kostade, och kan lika gärna spara det till den dag det ev behövs. Tills dess ligger det och..lagras *s*)

:)

När selen är utsliten så man måste köpa en ny, då blir det nytt selunderlägg också! Hihi.

Närå, skojar bara. Jag byter när det är smutsigt. Jag har lösa små selunderlägg som jag lägger under det långa mjuka som sitter fast i selen. Det är så krångligt att ta loss det stora och så håller det längre om man använder ett sånt där litet extra.

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
304
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
992
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka