Svettig häst på lösdrift?

E

EvensPila

Ni som har era hästar på lösdrift, hur gör ni på vintern eller på hösten när dom blir svettiga? Släpper ni dom direkt i hagen igen eller får de ha svetttäcke/stå inne? :bump:

Sv: Svettig häst på lösdrift?

Själv har jag ingen egen häst eller lösdrift, men jag känner en som har. Hon släpper ut sina direkt utan täcken och går efter den principen att när man sätter täcket på så plattas pälsen till vilket gör att den torkar långsammare. Hennes hästar (frieser) tränas normalt, är välmusklade och friska.

Jag har ett andas-regntäcke med fleecefoder. Funkar fint på kallblodet. Nu ska han iofs spårklippas så förhoppningsvis svettas han lite mindre.:smirk:
Halvblodet har också ett fleecefodrat regntäcke, som jag använder ner till -5 ungefär, är det kallare får han på sig ett 300 gr andas-vintertäcke.
Är hästen RIKTIGT dyngsvettig så får den stå inne med fleece/ylletäcke nån timme och torka upp det värsta, och sen på med utetäcke och ut.
Jag har haft mina på lösdrift i 3 år och de har aldrig varit förkylda.

Efter som att min häst har töcvke på sig vintertid så gör jag som vanligt. Tvättar av svetten, torkar honom och släpper sen ut honom med sitt vintertäcke.

Hästar blir svettiga ibland i naturen också, så har man en otäckad häst som blir svettig under ridtur så är det inte alltid man behöver torka dem innan de får gå ut. Men det beror på häst, väder och hur svettig hästen blivit.

Tyvärr är det så att de riktigt dyra täckena har en bättre "andasfunktion" än billiga. Om hästen inte är en täckesmarodör så skulle jag köpa tex ett 200g Horse Wear, de kan du lägga på en blöt häst utan ångest.

Själv har jag ingen egen häst eller lösdrift, men jag känner en som har. Hon släpper ut sina direkt utan täcken och går efter den principen att när man sätter täcket på så plattas pälsen till vilket gör att den torkar långsammare. Hennes hästar (frieser) tränas normalt, är välmusklade och friska.

Och hur snabbt torkar den i t.ex. 5-10 gradig kyla!? Och hur snabbt kyls inte musklerna ned!? låter helt vansinnigt i mina öron men känner ju igen "naturlighetstugget" :eek:

Kicki :)

min häst får alltid äta lite efter träningen och får då stå och torka till lite med ett fleecetäcke. sätter sedan på henne ett utegångstäcke efter väder (oftast tunt fodrat regntäcke, men vid -5 grader och kallare brukar hon få ett lite tjockare täcke) om hon fortfarande är svettig innan hon får gå ut i hagen igen.

Och hur snabbt torkar den i t.ex. 5-10 gradig kyla!? Och hur snabbt kyls inte musklerna ned!? låter helt vansinnigt i mina öron men känner ju igen "naturlighetstugget" :eek:

-5-10 grader är ju ingen temperatur. Det är luftfuktigheten och blåsten som gör kylan. Vad jag har förstått så torkar de relativt snabbt. När hästen inte har täcke så så ställer sig pälsen på ända och kroppsvärmen bidrar till att den torkar. Den blir ju torr på huden först, och sedan gör det ju inte så mycket om den är lite fuktig i ytpälsen (hur ska man säga) en stund efter. Sedan behöver man ju inte rida hästen dyblöt när det är minus 20.
Jag har inte hört att musklerna skulle fara illa av det. De är mycket fint musklade. Bådas bakdelar är ser ut som hjärtan bakifrån.
Dessutom står de heldre ute när det är snöstorm och ösregn, fast de har möjlighet att gå in.
:banana:

Kan tillägga att de får exra hö ut när de är ridna och svettiga så de producerar extra värme och torkar fortare.

Min pojke är som en nallebjörn på vintern o ändå blir han sällan genomsvett. Skulle han bli det så får han på sig ett bra fleeceregntäcke bara så funkar det hur bra som helst! :rofl:

När han bara är lite svett så sätter jag inte på täcke. Men de har ju fri tillgång på hö också!

Det beror lite på hur svettig hästen är. Är den bara lite svettig och det är snö ute så blir mina hästar olyckliga om de har ett täcke i vägen då de ska rulla i snön.
Är de mycket svettiga så är det svettäcke på och stå inne tills de torkat. Hade gärna släppt u i hagen med svettäcke, men med föl i samma hage så fungerar det inte alls bra, mycket trasiga täcken :crazy:

/M

-5-10 grader är ju ingen temperatur. Det är luftfuktigheten och blåsten som gör kylan. Vad jag har förstått så torkar de relativt snabbt. När hästen inte har täcke så så ställer sig pälsen på ända och kroppsvärmen bidrar till att den torkar. Den blir ju torr på huden först, och sedan gör det ju inte så mycket om den är lite fuktig i ytpälsen (hur ska man säga) en stund efter. Sedan behöver man ju inte rida hästen dyblöt när det är minus 20.
Jag har inte hört att musklerna skulle fara illa av det. De är mycket fint musklade. Bådas bakdelar är ser ut som hjärtan bakifrån.
Dessutom står de heldre ute när det är snöstorm och ösregn, fast de har möjlighet att gå in.
:banana:

Vem bestämmer det? Att 5-10 minus inte är någon temperatur, alla som vill att hästarna ska behandlas som vildhästar? Värmen från hästen och kylan från luften möts och värmen lämnar kroppen, var någonstans torkar hästen då? En blöt päls kan inte ställa sig på ända! Och "en stund efter" vad definierar du som en "stund"? Är hästen svettig så brukar det då för mina hästar ta mer än "en stund" att torka! Alla som tränar oavsett om det är människor eller djur mår inte bra av nedkylning av ansträngda muskler.

Näe, det är inga vildhästar vi har i den bemärkelsen längre vad jag vet! Men, med en häst med en päls liknande en ryamatta är -5 till - 10 grader inte kallt! Han stod och svettades förra året då han åkte in i en box över natten för att förbereda klippning dagen därpå och då är det ingen direkt värme i stallet. Det som istället är det jobbiga är om det är ömsom varmt/kallt och blött därimellan. Det tar lite mer på dem än om det bara är kallt. Då får han ett ofodrat regntäcke vid behov.

Min pålle har med fri tillgång till grovfoder, mer eller mindre iaf. Han är lättfödd, men det ska inte fattas när det är busväder ute eller han har ansträngt sig väldigt.

Vill bara tillägga en sak! Pälsen kan väl visst ställa sig på ända?! Hästen står gärna med vinden i baken och då ställs väl pälsen mer eller mindre per automatik på ända!

Näe, det är inga vildhästar vi har i den bemärkelsen längre vad jag vet! Men, med en häst med en päls liknande en ryamatta är -5 till - 10 grader inte kallt! Han stod och svettades förra året då han åkte in i en box över natten för att förbereda klippning dagen därpå och då är det ingen direkt värme i stallet. Det som istället är det jobbiga är om det är ömsom varmt/kallt och blött därimellan. Det tar lite mer på dem än om det bara är kallt. Då får han ett ofodrat regntäcke vid behov.

Min pålle har med fri tillgång till grovfoder, mer eller mindre iaf. Han är lättfödd, men det ska inte fattas när det är busväder ute eller han har ansträngt sig väldigt.

Vill bara tillägga en sak! Pälsen kan väl visst ställa sig på ända?! Hästen står gärna med vinden i baken och då ställs väl pälsen mer eller mindre per automatik på ända!

Har du läst hela mitt inlägg! :confused: Jag pratar om en BLÖT häst i 5-10 minus grader. Och att en blöt päls inte går att resa likt en torr päls!

Kicki :bump:

Jag klipper min häst för att slippa att hon ska stå blöt i många timmar. Hon får fleecetäcke efter ridning och hinner då nästan torka helt på 30min ca. Sedan får hon på sig ett bra utetäcke, med fleeceinsida, och går ut i hagen igen.

Har du läst hela mitt inlägg! :confused: Jag pratar om en BLÖT häst i 5-10 minus grader. Och att en blöt päls inte går att resa likt en torr päls!

Kicki :bump:

Jag läste hela ditt inlägg men valde nog att inte kommentera allt! Egentligen kanske det inte spelar så stor roll om pälsen kan resa sig eller inte. Har själv hört det sägas oxå men har inte funderat så mycket över det. Men rent spontant känns det som om hästen iaf kan reglera sin värme bra om de har rätt förutsättningar för det. De ska givetvis ha tillräckligt med grovfoder och jag tar för givet att man inte släpper ut en dyblöt häst! Min blir mer eller mindre dyblöt oavsett hur hårt jag rider men sätter jag på ett fleecetäcke en stund innan han ska ut (man styr ju lite i stallet innan, han får sin mathink mm) så är han skapligt torr. Är han fortfarande blöt, det har hänt, får han ett ofodrat regntäcke om det är skruttväder. På morgonen är han torr och fin och han har (hittills iaf!) varit opåverkad av detta förfarande. Nu är det ju fortfarande "sommar" men i vinter sen, ja då gör vi så.

Nu kom jag på en sak till! Du pratar om vildhästar och grejjer. Det måste ju ha varit kallt och jäkligt väder ibland för de med ibland och de kanske behövde fly undan rovdjur. De måste ju ha blivit rejält svettiga för att sedan (utan vare sig skrovmål och täcken) ha klarat att hålla värmen på något sätt. Jag säger det inte för att provocera ;) bara att hästarna nog klarar mer än vad vi tror!

Nu rids inte de hästar jag har på lösdrift men om man tänker att de leker och springer sig svettiga så är det ju egentligen samma sak. Då tar man ju inte in dem och sätter på ett täcke?
Men det skulle bära mig emot att släppa ut en häst som ridits svettig utan täcke. Lite emotsägelsefullt egentligen....
Jag hade inte ens ställt in en häst i boxen svettig utan täcke. Skulle jag släppa ut min häst på lösdrift fick det nog bli ett bättre regntäcke fodrat med något som transporterar bort fukt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama