Svettig häst på lösdrift?

Sv: Svettig häst på lösdrift?

Och hur snabbt torkar den i t.ex. 5-10 gradig kyla!? Och hur snabbt kyls inte musklerna ned!? låter helt vansinnigt i mina öron men känner ju igen "naturlighetstugget" :eek:

Kicki :)

Svetten torkar ju inte snabbare om den sugits uppi ett svettäcke som får ligga på i x antal timmar, och det blir ju också väldigt kallt. Jag hade min tinker/halblod på lösdrift och han gick svettig rätt ut i kylan utan problem. Fukten närmast huden i pälsen torkar väldigt snabbt, så även om fukten (svett, regn, snö) fryser i pälsen är det bara överst. Sticker man ner fingret i pälsen känner man att hästen är torr och varm under det översta lagret. Det är nästan som att pälsen i sig själv blir som ett täcke! Fantastiskt, men sant! :bump:

Vem bestämmer det? Att 5-10 minus inte är någon temperatur, alla som vill att hästarna ska behandlas som vildhästar? Värmen från hästen och kylan från luften möts och värmen lämnar kroppen, var någonstans torkar hästen då? En blöt päls kan inte ställa sig på ända! Och "en stund efter" vad definierar du som en "stund"? Är hästen svettig så brukar det då för mina hästar ta mer än "en stund" att torka! Alla som tränar oavsett om det är människor eller djur mår inte bra av nedkylning av ansträngda muskler.

Hästar som är vana att torka på egen hand bygger upp sina hårfästesmuskler och kan då mycket effektivare ställa håren så att dom torkar. Jag skulle ALDRIG släppa ut en häst i hagen blöt som är van vid att ha täcke på sig, då har den inget skydd alls!

Människor släpper ut väldigt mycket kroppsvärme ca 75 %, medans hästar inte släpper ut mer än ca 15%. Alltså blir dom inte kalla lika fort som vi! :cool:

Jag läste hela ditt inlägg men valde nog att inte kommentera allt! Egentligen kanske det inte spelar så stor roll om pälsen kan resa sig eller inte. Har själv hört det sägas oxå men har inte funderat så mycket över det. Men rent spontant känns det som om hästen iaf kan reglera sin värme bra om de har rätt förutsättningar för det. De ska givetvis ha tillräckligt med grovfoder och jag tar för givet att man inte släpper ut en dyblöt häst! Min blir mer eller mindre dyblöt oavsett hur hårt jag rider men sätter jag på ett fleecetäcke en stund innan han ska ut (man styr ju lite i stallet innan, han får sin mathink mm) så är han skapligt torr. Är han fortfarande blöt, det har hänt, får han ett ofodrat regntäcke om det är skruttväder. På morgonen är han torr och fin och han har (hittills iaf!) varit opåverkad av detta förfarande. Nu är det ju fortfarande "sommar" men i vinter sen, ja då gör vi så.

Nu kom jag på en sak till! Du pratar om vildhästar och grejjer. Det måste ju ha varit kallt och jäkligt väder ibland för de med ibland och de kanske behövde fly undan rovdjur. De måste ju ha blivit rejält svettiga för att sedan (utan vare sig skrovmål och täcken) ha klarat att hålla värmen på något sätt. Jag säger det inte för att provocera ;) bara att hästarna nog klarar mer än vad vi tror!

Men just i dom inlägg som jag tidigare komenterat så var det dessa saker som var på tapeten. Att hästen skulle må bara fint svettig i kyla! :crazy:

Och vad jag menar är just detta att man inte kan och ska jämföra dagens hästar med vildhästar. Med det inte sagt att dagens hästar inte tål någonting. Men selekteringen på den vilda hästen utgjordes utav den verklighet som dom levde i och "avelsarbetet" skedde därefter. De hästar som klarade av vardagen bäst med rovdjur, lite mat, kyla, regn, hålla kroppstemperaturen i rätt nivå o.s.v. överlevde och prod. egna avkommor med den genuppbyggnaden. Dom andra som inte klarade det fortlevde ju inte.

Dagens avelsarbete ser ju lite annars ut, vi väger in långt mycket mer egenskaper. Något som vi faktiskt är skyldiga våra hästar att väga in utan att för den skull "vaddera" pållarna.

Svetten torkar ju inte snabbare om den sugits uppi ett svettäcke som får ligga på i x antal timmar, och det blir ju också väldigt kallt. Jag hade min tinker/halblod på lösdrift och han gick svettig rätt ut i kylan utan problem. Fukten närmast huden i pälsen torkar väldigt snabbt, så även om fukten (svett, regn, snö) fryser i pälsen är det bara överst. Sticker man ner fingret i pälsen känner man att hästen är torr och varm under det översta lagret. Det är nästan som att pälsen i sig själv blir som ett täcke! Fantastiskt, men sant! :bump:

Nej men värmen stannar kvar om man täckar hästen och då inte endast med ett svetttäcke. Sedan så måste ju blöta/fuktiga täcken bytas annars är det ju meningslöst!

Hästar som är vana att torka på egen hand bygger upp sina hårfästesmuskler och kan då mycket effektivare ställa håren så att dom torkar. Jag skulle ALDRIG släppa ut en häst i hagen blöt som är van vid att ha täcke på sig, då har den inget skydd alls!

Människor släpper ut väldigt mycket kroppsvärme ca 75 %, medans hästar inte släpper ut mer än ca 15%. Alltså blir dom inte kalla lika fort som vi! :cool:

Nej det gör dom inte men det utesluter inte att musklerna kyls ned! För värmen som avges möts ju av yttertemperaturen! Och oavsett om hästarna lättare kan ställa håren efter "gymträning" för hårstrån så finns det ingen rimlig orsak enligt mig till att hästarna ska ställas ut svettiga i kyla el. liknande, det tar på.

De hästar som jag berättade om har då aldrig haft några fel. sedan är det nog så som någon sa att det beror lite på vad hästen är van vid. Jag tex rider för tillfället en häst som är lite "tunnhudad" och fryser ganska fort, så hon går med täcke på vintern för det har hon alltid gjort. Läste en jättebra artikel på hippson.se (tror jag) som handlade om just det här om att täcka efter ridning. Men jag vet inte var den är nu.
jag tror det har blivit lite täckeshysteri. Folk slänger täcken på sina hästar så fort det duggar typ. Klart att hästarna blir känsligare då.
Men det är såklart ok att lägga ett svättäcke som är effektivt på en häst som blir lite frusen av sig efteråt.

Äntligen någon med ett vettig syn!!!
Det fanns en intressant artikel i hästfokus för några månader sedan. Vi kan inte jämföra oss människor med hästar. Hästar svettas för att bli av med sin överskotts värme och har redan "svett täcke" på sig alltså sin päls. Visst är det svårt att ändra ens syn eftersom vi i så många år har haft hästen som porslinshästar men vi måste förstå att det som är bäst för oss inte är bäst för hästen.
Det ända som gäller är att ha en öppensyn och läsa artiklar och andras synpunkter och prova hur fungerar det på ens egen häst. Jag kan inte säga vad som fungerar på era hästar men jag kan berätta vad som fungerar på min.

Nej det gör dom inte men det utesluter inte att musklerna kyls ned! För värmen som avges möts ju av yttertemperaturen! Och oavsett om hästarna lättare kan ställa håren efter "gymträning" för hårstrån så finns det ingen rimlig orsak enligt mig till att hästarna ska ställas ut svettiga i kyla el. liknande, det tar på.

Kicki

En liten tankeställare!

Varför svettas man egentligen?

Vetenskapligt bevisat är ju att........

Muskelarbete=Energi=Värme=Förhöjd kroppstemperatur (inte bra för kroppens inre organ)=Svett=Avkylning=Återställd kroppstemperatur

....så om man lägger täcke (med eller utan "andningsförmåga") på en varm och svettig häst...gör man hästen en tjänst då???

Skulle du själv efter ett långt och svettigt träningspass ta på dig långkalsonger och ylletröja och sedan sätta dig i bastun och plågas...??

Det är i alla fall vad du tycker att din hästa ska utstå. Att hästar överlever denna oerhört grymma behandling beror enbart på deras fantastiska termostatiska förmåga.

Dessutom kan jag upplysa om att jag inte känner till någon "modern" hästras som inte klarar av att leva ett för hästen naturligt liv, med allt vad det innebär....och min absoluta övertygelse är att om vi släppte våra tamhästar fria skule minst 90% av dem överleva helt utan vår hjälp....

/En som anammar "naturlighetstugget"

Men just i dom inlägg som jag tidigare komenterat så var det dessa saker som var på tapeten. Att hästen skulle må bara fint svettig i kyla! :crazy:

Och vad jag menar är just detta att man inte kan och ska jämföra dagens hästar med vildhästar. Med det inte sagt att dagens hästar inte tål någonting. Men selekteringen på den vilda hästen utgjordes utav den verklighet som dom levde i och "avelsarbetet" skedde därefter. De hästar som klarade av vardagen bäst med rovdjur, lite mat, kyla, regn, hålla kroppstemperaturen i rätt nivå o.s.v. överlevde och prod. egna avkommor med den genuppbyggnaden. Dom andra som inte klarade det fortlevde ju inte.

Dagens avelsarbete ser ju lite annars ut, vi väger in långt mycket mer egenskaper. Något som vi faktiskt är skyldiga våra hästar att väga in utan att för den skull "vaddera" pållarna.

Japp, survival of the fittest brukar det kallas. Men man kan ju samtidigt hålla sig för skratt när den något svettblöta pållen lägger sig och rullar i snön. Då har han verkligen valt själv och han blir än blötare (men renare och finare, enligt han själv!). Jaa, du. Jag säger inte att man ska skicka ut en dyblöt häst direkt ifrån träningspasset ut i kylan. Men lite blöt är det ingen fara med. Och, vill än en gång tillägga att ett täcke läggs på vid behov (väderberoende).

De hästar som jag berättade om har då aldrig haft några fel. sedan är det nog så som någon sa att det beror lite på vad hästen är van vid. Jag tex rider för tillfället en häst som är lite "tunnhudad" och fryser ganska fort, så hon går med täcke på vintern för det har hon alltid gjort. Läste en jättebra artikel på hippson.se (tror jag) som handlade om just det här om att täcka efter ridning. Men jag vet inte var den är nu.
jag tror det har blivit lite täckeshysteri. Folk slänger täcken på sina hästar så fort det duggar typ. Klart att hästarna blir känsligare då.
Men det är såklart ok att lägga ett svättäcke som är effektivt på en häst som blir lite frusen av sig efteråt.

Dom behöver ju inte direkt ha något "fel" men det betyder inte att det är nyttigt heller! Och tycker inte att det blivit täckeshysteri, har väl alltid funnits dom som övertäckat. Men jag tycker snarare att det blivit åt andra hållet, allt ska vara så "naturligt" och till varje pris! Och alltid samma typer av referens, "hästar överlevde innan....." Visst det gjorde dom men är det endast överleva dom ska göra!? Det måste ju inte vara dit det bär dit bär det. ;) Tycker att hästen har rätt att få ett täcke på sig eftersom det är jag, människan som efter egna önskemål svettat upp den! Den har inte själv gjort det valet och den har inte jagats av rovdjur. Varför har det blivit "fult" att ge hästen komfort? Då pratar jag inte om överdrifter av olika slag. Det verkar mest vara en sport i att vara så "back to basis" som det bara går och helst en bit till.

Det man glömmer som jag tidigare påpekat så har avelsselekteringen förändras. Och vi människor har gjort detta eftersom vi vill uppfylla vissa kriterier.

Japp, survival of the fittest brukar det kallas. Men man kan ju samtidigt hålla sig för skratt när den något svettblöta pållen lägger sig och rullar i snön. Då har han verkligen valt själv och han blir än blötare (men renare och finare, enligt han själv!). Jaa, du. Jag säger inte att man ska skicka ut en dyblöt häst direkt ifrån träningspasset ut i kylan. Men lite blöt är det ingen fara med. Och, vill än en gång tillägga att ett täcke läggs på vid behov (väderberoende).

Nu tror jag inte att hästen gör det medvetna valet faktiskt. Utan gör det som för stunden är skönt, att svalka en varm och svettig kropp. ;)

Näe, självklart inte medvetna val på det sättet att de kan tänka i flera steg. Men han gjorde iaf inte valet att gå in under taket i lösdriften (där jag hade stannat om jag var han!). Han rullade sig i blöt snö.

Näe, självklart inte medvetna val på det sättet att de kan tänka i flera steg. Men han gjorde iaf inte valet att gå in under taket i lösdriften (där jag hade stannat om jag var han!). Han rullade sig i blöt snö.

Blir ju samma känsla som att ta en dusch efter ett träningspass, skönt och uppfriskande för stunden. Och är pålle redan blöt så förändrar det väl inte så mycket att gå under tak!?

Jaa, men jag menade att om hästen led skulle han väl gå in under taket för att torka, äta halm osv. Inte gå ut i snön och bli än mer blöt?!

Jaa, men jag menade att om hästen led skulle han väl gå in under taket för att torka, äta halm osv. Inte gå ut i snön och bli än mer blöt?!

Nu vet jag ju inte om det var uppehåll eller inte. Men är det uppehåll så kvittar det ju lite som jag ser det!

Jag tar in mina, ger dom mat och de får flecce på sig. När de har torkat släpper jag sedan ut dom med sitt utetäcke (regtäcke el. vintertäcke). Jag skulle aldrig våga släppa ut mina hästar blöta. Kyls de sedan ner blir de lätt kalla och har lättare att bli sjuka.

Dom behöver ju inte direkt ha något "fel" men det betyder inte att det är nyttigt heller! Och tycker inte att det blivit täckeshysteri, har väl alltid funnits dom som övertäckat. Men jag tycker snarare att det blivit åt andra hållet, allt ska vara så "naturligt" och till varje pris! Och alltid samma typer av referens, "hästar överlevde innan....." Visst det gjorde dom men är det endast överleva dom ska göra!? Det måste ju inte vara dit det bär dit bär det. ;) Tycker att hästen har rätt att få ett täcke på sig eftersom det är jag, människan som efter egna önskemål svettat upp den! Den har inte själv gjort det valet och den har inte jagats av rovdjur. Varför har det blivit "fult" att ge hästen komfort? Då pratar jag inte om överdrifter av olika slag. Det verkar mest vara en sport i att vara så "back to basis" som det bara går och helst en bit till.

Det man glömmer som jag tidigare påpekat så har avelsselekteringen förändras. Och vi människor har gjort detta eftersom vi vill uppfylla vissa kriterier.

Det stämmer det som du säger, men varför skall hon börja täcka på dem om de hålls friska, har fint hull, är pigga och glada och har fina muskler? Det är ju en annan sak om man ser på hästarna att de har kallt och inte trivs. ;)

Själv har jag ingen egen häst eller lösdrift, men jag känner en som har. Hon släpper ut sina direkt utan täcken och går efter den principen att när man sätter täcket på så plattas pälsen till vilket gör att den torkar långsammare. Hennes hästar (frieser) tränas normalt, är välmusklade och friska.

tycker också att det låter lite konstigt. Man vet ju själv om man är svettig och det är kallt ute att man efter en stund kyls ner och börjar frysa som satan! :confused:

För det mesta så är min häst såpass avskrittad så hon är torr då vi kommer tillbaka.

Är hon inte det så har vi en liten rutin. Först tar jag av sadel och träns och benskydden. Sen leder jag ut henne i snön. Då ska hon rulla lite.. Ca 3-4 gånger brukar hon kasta ikull sej. Sen tar jag inhenne. Borstar henne och lägger täcke på henne. Så få hon gå ute med det till hon torkar helt. Funkar utmärkt. Är det dock sol så kan hon få gå utan. Hon är aldrig så svettig så att hon skulle frysa då jag släpper ut henne.

Det stämmer det som du säger, men varför skall hon börja täcka på dem om de hålls friska, har fint hull, är pigga och glada och har fina muskler? Det är ju en annan sak om man ser på hästarna att de har kallt och inte trivs. ;)

Har ju inte sett dessa hästar med egna ögon så jag kan ju inte säga om det stämmer. Men hon kan ju ha turen att ha väldigt tåliga hästar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama