Svettig häst på lösdrift?

Sv: Svettig häst på lösdrift?

*kl*
Jag anser att hästar inte dör av att gå ut trots att de är lite svettiga. Okej en häst som är genomsvett skulle jag nog vänta med att släppa ut så de fick torska upp lite. Men faktum är att deras vinterpäls är ju som vår, när klätt på oss tio kg extra kläder.

Min krake älskar att vara ute om vintern, ändå 19 år och struntar i om han är svettig eller inte, bara man får komma ut! Och har mår superduper = )
Så sålänge de inte är dyngsura så blir de ut utan täcke i vinter iaf!
Tilläggas kan att de har fri tillgång på ensilage!

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?

min häst får alltid äta lite efter träningen och får då stå och torka till lite med ett fleecetäcke. sätter sedan på henne ett utegångstäcke efter väder (oftast tunt fodrat regntäcke, men vid -5 grader och kallare brukar hon få ett lite tjockare täcke) om hon fortfarande är svettig innan hon får gå ut i hagen igen.

Oj -5 då firar man ju. Här har vi -25 ofta. Inte sällan det blir över -30.

*Delvis knapplån*

Har två fölungar på dryga 8 månader. De går inte på lösdrift men är ute hela dagarna. De tränas såklart inte heller, utan tränar sig själva. Senast igår hade de tokryck så jag (lycklig :love:) fick se. De sprang som tokiga en bra stund, stegrade mot varandra, låg på knä o bet varandra i sidorna osv. Detta resulterade förstås i att efter ett tag stod båda två och flåsade, genomblöta av svett i sin vinterpäls. Så ni som tycker att en svettig häst absolut inte ska vara ute i kylan: Om det var era föl hade ni då stått och vaktat dem hela dagarna för att hålla koll på när de blev svettiga, och kunna ta in dem på tork eller lägga på ett täcke? :grin:

Det här händer ju antagligen i stort sett varje dag. Ingen av dem mår dåligt på något sätt för det.

Jag släpper inte ut en svettig häst på lösdrift. Ordentlig avskrittning samt stå inne och torka innan den åker ut igen.
Har jag transporterat och ridit i ridhus (ännu mer svett) så spolar jag av hästen och den får stå inne till nästa morgon.

*Delvis knapplån*

Har två fölungar på dryga 8 månader. De går inte på lösdrift men är ute hela dagarna. De tränas såklart inte heller, utan tränar sig själva. Senast igår hade de tokryck så jag (lycklig :love:) fick se. De sprang som tokiga en bra stund, stegrade mot varandra, låg på knä o bet varandra i sidorna osv. Detta resulterade förstås i att efter ett tag stod båda två och flåsade, genomblöta av svett i sin vinterpäls. Så ni som tycker att en svettig häst absolut inte ska vara ute i kylan: Om det var era föl hade ni då stått och vaktat dem hela dagarna för att hålla koll på när de blev svettiga, och kunna ta in dem på tork eller lägga på ett täcke? :grin:

Det här händer ju antagligen i stort sett varje dag. Ingen av dem mår dåligt på något sätt för det.

Jag ser en viss skillnad på en fölunge och en "ridbar" häst. För det första så har fölen mkt mindre muskelmassa som kan bli nedkyld och eftersom de inte "används" ridmässigt så blir inte en nedkylning lika fatal för musklerna som en häst som brukas och där man ställer krav.
För det andra så har fölen svettat upp sig själva och våra föl håller inte på alltför länge så de blir inte genomblöta på samma sätt som efter ett hårt ridpass. De går och ställer sig och äter eller går och vilar i ligghallen mellan lekanfallen.

I riktigt busväder med blåst och våt nederbörd så att det fryser istappar i det blöta brukar jag ta in våra föl några timmar för att torka upp innan de går ut i busvädret igen.

Min går på lösdrift, han rids nästan alltid på eftermiddagen och då får han stå inne tills kvällsfodringen om han blivit rejält svettig. Sen får han gå ut med täcke vid kvällsfodringen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: jemeni
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 300
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama