Svettig häst på lösdrift?

finapina

Trådstartare
Ja, nu menar jag inte att hästar blir svettiga av att gå på lösdrift;)men jag har funderat på er som har häst på lösdrift. Om man har stall ställer man ju in sin, efter träning, svettiga häst och torka innan man sätter ut den i hagen. Hur gör man om man har en svettig häst och den går på lösdrift? Flera täcken?Hur funkar det med svett- hästar på lösdrift?

Sv: Svettig häst på lösdrift?

Jag ställer inte in en svettig häst i stallet, har aldrig gjort och jag förstår inte riktigt poängen med det heller?
Köp ett bra täcke som andas så spelar det ingen roll iaf.

Jag skrittar av tills den är torr, ibland får hon stå i lånebox med täcke medan jag plockar undan sakerna och pysslar lite, promenerar sedan tills dess att hon torkat. Hat dessutom ett jättebra utetäcke som andas så är hon lite fuktig så får hon på sig det ute i hagen, har kollat andasförmågan genom att lägga på täcket och känna på henne med jämna mellanrum och då har hon varit torr och fin under efter en stund.

Har en unghäst så hon blir mest svettig när hon får arbeta med huvudet eller någon gång då hon har åkt transport, så hon eftersvettas inte

Jag gör som jag gjorde när han stod på stall, ledde honom torr eventuellt så torr som det är möjligt och tog på honom ett bra täcke som andades och släppte ut honom i hagen igen.

Är det ett stort problem med en genomsvettig häst varje dag så får man klippa hästen i värsta fall.

Det är ingen skillnad på det där när det gäller stall eller lösdrift.

Jag har i och för sig inte lösdrift, men jag ställer aldrig in svettig häst i stallet för torkning. Skrittar tills den slutat svettas, borstar av, på med täcket och ut i hagen.
Är endast efter tävling och vi åkt länge, det är varmt, och hästen ev har svettats i släpet också. som hon får komma in och dricka och kissa med svetttäcken på. men det är då bara under tiden jag parkerar släpet och mocka ur.

Annars är det bara på med täcket och ut i hagen igen ^_^.

Jag skrittar tills min slutat svettas och börjat torka mot huden. Är det kallt ute får han stå i box ett tag så han blir torrare. Han brukar iaf få komma in och käka lite extra.

När han inte har haft boxplats har jag gått hästen torr vid kallt väder. Sommartid spolas den av.

På den tiden min gick på lösdrift så skrittade hästen tills den börjat torka närmast huden och "ångat av". Sen fick den gå ut och förstås så fanns det alltid fri tillgång med stråfoder

om det inte är för kallt ställer jag ut min häst utan täcke i hagen. Hon torkar bäst och snabbast då.

Jag klipper hästen så jag slipper mecka med torkning av häst innan jag släpper ut den efter ridning..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 179
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka