Svettig häst i kyla...?

S

StoraThora

Hur ska jag göra? Har två hästar som går på lösdrift, ett halvblod och en ardenner. Dom har mycket vinterpäls, och blir ju svettiga när jag rider. När det är plusgrader ser jag inga problem, men om det nu blir kallare, är det farligt (troligen..) att släppa ut dom när jag kommer hem?
Saken är att jag inte kan låta dom stå inne, för ardennern blir jättesvettig av att stå i stallet, även om det är kallt där. Halvblodet kan inte stå inne själv då blir han hysterisk. Jag kan ju inte lägga täcke på dom när jag kommer hem, för då svettas ardennern iallafall bort, och eftersom dom i princip alltid är ute verkar det inte va någon bra ide att ha täcke "ibland". Kan man inte rida alls då, när det blir kallt? Har aldrig haft detta problem innan, då jag haft hästarna inne tills dom torkat. men på ardennerstoet blir det rakt motsatt effekt...:confused:

Sv: Svettig häst i kyla...?

Jag gjorde så att jag först lät hästen skritta lugnt i ca 30-40 minuter sen tog jag halmruskor och gnuggade överallt där hästen var blöt. Sen tog jag en piggborste och drog ut pälsen, sen gjorde jag om proceduren med halmen. Upprepade med piggborsten och sen tog jag torra handdukar och gnuggade med det. Sen när jag kunde känna att pälsen närmast huden var torr vågade jag släppa ut hästen...ibland, om det var väldigt kallt, med ett filttäcke på.

Jag brukar låta hästarna stå inne en stund med fleece/ulltäcke (ungefär så länge det tar för mig att göra allt annat klart i stallet, 30 min kanske) och sen släppa ut med ett fodrat utetäcke som andas. Tjocklek lite beroende på hur kallt det är.

Är det -25 så blir det tjockaste täcket och kanske även en extra hötuss i hagen. Och så har jag innan skrittat av ordentligt (kanske inte 30 min men 15-12 iaf).

Jag har lösdrift och två hästar med ordentlig vinterpäls och en som går täckad. Den som är täckad brukar få gå ut i hagen direkt med täcke på efter ridning, hon torkar oftast redan vid avskrittningen.

jag brukar låta min hästa stå inne medan jag håller på att smörja seldonen om jag kört honom, så får han stå med svätttäker och bli torrare. kan du ju försöka med ialla fall

Problemet är att jag hinner inte rida i veckorna alls, om jag ska skritta dom ca fyrtio minuter. Och som sagt så torkar inte ardennern alls av att stå inne för hon blir bara ännu svettigare...
Jag får prova det där med att gnugga med handdukar.
Dom har fri tillgång till hösilage, och båda är bra i hull. Ardennern aningen för bra...:crazy:

Jag fick ner ett nordissto från en lösdrift i norra Jämtland till Hälsingland en vinter. Hon svettades hysteriskt när hon fick stå inne. Alla dörrar och fönster fick stå på vid gavel för att kyla ner stallmiljön maximalt om hon inte skulle vara sjöblöt. Snabbt byggde jag ett eget kallstall på min egen tomt i närheten;)...

Jag fick ett tips av en körkarl när det gäller svettiga arbetshästar. Rugga upp pälsen med halm och dra ur med piggborste, som jag skrev i förra inlägget. MEN, han brukade rugga upp pälsen, lägga en tjock halmmatta (kan man fläta ihop själv om halmen inte är hackad) och sen en tunnare filt över det, sen släppte han ut hästarna med det på. Regnar det funkar det med ett ofodrat regntäcke (har provat). Halmen ska vara i ett tjockt lager och den ligger kvar förvånansvärt bra...återigen om den inte är hackad, då...för det funkar inte alls...:cool:

nej egt bör man inte rida alls.

det är liksom inte förenbart med massa päls+lösdrift och träning...

du får väl klippa hästarna och täcka ordentligt, så dom inte blir blöta. kanske räcker med at bara klippa undersidan av halsen och magen!

Har fått ett bra svar från en som jobbar i skogen med sina hästar. Han säger att trots att hans hästar är blöta av svett så är dom inte blöta in vid skinnet. Om man bara låter dom ånga av det värsta innan man släpper ut dom så ska det inte innebära problem.
Det kör jag på, men med ögonen öppna för att inte dom ska få muskelvärk och andra bekymmer. Blir det riktigt kallt (sällan i skåne...) så blir det väl en lugn tur bara.

Varför inte bara raka av de lite av pälsen, typ halva halsen och lite under magen?!
Speciellt om adennern nu blir så svettig. Klipper du så lite slipper du det värsta och de klara sig utan täckte gansla länge, bara att slänga på ett om det blite extrem kallt.

Skulle aldrig släppa ut en så blöt häst och defenitivt inte utan täcke!

Har lite samma problem min min häst, en nordsvensk med härligt lång päls som kan bli väldigt svettig efter ett ridpass. Nu har det inte varit så kallt de ggr jag släppt ut honom efter ridpassen, men jag har tänkt skaffa ett typ fleecefodrat helhalstäcke att lägga på honom när det är kallt ute. Just nu får han ett fleecetäcke, med ett tunt regntäcke över om han är svettig. Svetten lägger sig liksom på fleecetäcket och kan göra att regntäcket blir lite fuktigt om det inte andas tillräckligt bra, men han håller sig torr på kroppen iaf. Naturligtvis försöker jag torka honom så torr som möjligt med en handduk innan jag lägger på täcket.

De är igentligen lättast att låna en klipp maskin av en bonde och klippa under sidan av halsen eller nedre delen av hela hästen ( inte benen) så att säga och sen finns de ju super bra täcken med hals som andas men som tål regn oxå. Mkt hö . När jag var liten kommer jag ihåg att jag stoppade halm under täcket uppe på ryggen på min ponny så de skulle torka bra. Tror de fungerade faktiskt. har glömt bort att jag gjorde de. Kanske ska börja med de igen.
De stämmer oftast de där med att hästar som har riktigt lång och mkt päls dom är oftast inte blöta närmast huden när de regnat iallafall utan de lägger sig ytterst. Lycka till. Bomull i öronen är bra när du klipper hästen.

Jag rekommenderar att du klipper hästarna och lägger på täcke. Red min pappas nordsvensk förut och hon satte enorm vinterpäls, det gick inte ens att skritta henne utan att hon blev svettig och därför klippte jag henne för att hon skulle slippa obehaget att svettas och frysa om vartannat. Vet att vissa påstår att hästen inte blir blöt in på skinnet, men det är ren myt. Svetten kommer ju från huden och själva syftet med att svettas är att göra huden blöt för att därmed leda bort överskottsvärme!!! Även om lite fukt leds bort av pälsen är hästen fortfarande blöt innifrån och ut och det tar tid för den att torka.

Om du absolut inte vill klippa hästarna och de blir svettiga så lätt som du säger får du räkna med mycket arbete efter varje ridtur för att få dem torra eftersom du tydligen inte kan lägga på täcke eller ställa in dem ett tag. Då är det bara att stå med handdukar/halm och gnugga hästen torr och det tar tid!

Har fått ett bra svar från en som jobbar i skogen med sina hästar. Han säger att trots att hans hästar är blöta av svett så är dom inte blöta in vid skinnet. Om man bara låter dom ånga av det värsta innan man släpper ut dom så ska det inte innebära problem.
Det kör jag på, men med ögonen öppna för att inte dom ska få muskelvärk och andra bekymmer. Blir det riktigt kallt (sällan i skåne...) så blir det väl en lugn tur bara.

Ja, det finns en sådan gedigen gammal kunskap från jord- och skogsbruk gammalt tillbaka och jag har aldrig hört talas om att någon, någonsin klippte sina hästar...och dom fick jobba mer än vad dagens hästar ens kan drömma om. Dom kunde inte riskera hästens hälsa som regel heller då det var deras levebröd att ha en fungerande häst på både vinter och sommar. Hästar dör inte av att bli svettiga inte ens i stark kyla så länge dom har att äta.:cool:

Jaha, då svarar jag lite annorlunda än de andra;
beroende på hur svettiga de är så går det bra att släppa ut dem.
beror givetvis på hur kallt det är också, här måste din magkänsla o bondfurnuft utvecklas:)

citat ur boken Islandshästar, skötsel - hälsa - gångarter;
"Väl utfodrad och med möjlighet att söka lä kan hästen sköta sin värmebalans, utan att allmäntillståndet försämras, även om den lever utomhus i alla väder."
"...Hur svettig blir då hästen av ridningen? Om den är svettig på halsen, bringan och där sadeln och andas normalt är det inga problem för den att gå i lämplig hage utan täcke normala vinterdagar. Om den blir svettigare än så? Hästar ska alltid få tid att återhämta sig, skrittas av efter ridpasset, återfå normal puls och andning och påbörja torkning av hud o päls för att sedan gå ut. Islandshästar, liksom andra hästar, behöver i början av värje ridpass värma igång ledvätskan i benen....för att behålla styrka o smidighet på kort sikt och hållbarhet på lång sikt.
En häst som efter träning är genomblöt och flåsande, och som kyls allför snabbt och blir stilla stående, riskerar att bli stel i muskler och leder. Det är olämpligt oavsett stall eller hage o borde få ryttaren att fundera över sina träningsrutiner och skötsel"

Mao gäller ungefär samma oavsett stall eller lösdrift. O ardenner o isis är ju samma sak, det vet ju alla;)
Jag har själv lösdrift och ger hästarna krafft efter ridning, under den tiden får de ha fleecetäcke o de är lite svettiga, sen tar jag av det.
Är de mer svettiga får de ha kvar det tills de torkat, men igår märkte jag att han själv tagit sig ur täcket i hagen:D o eftersom han brukar lyckas med det föredrar jag också att släppa ut nakna.
I en annan tråd var det en tjej som skrittade sista 20 minutrarna med täcke, då var hästen torr när de kom hem. Kanske kan vara något?

Ursäkta romanen... Lycka till:)

Hästar dör inte av att bli svettiga inte ens i stark kyla så länge dom har att äta.:cool:

Men sedan är det väldig skillnad på att inte dö av något och att trivas utmärkt med samma sak.
Min pappa jobbar med sin nordsvensk i skogen och har lärt sig av "gamla bönder". Och visst, de säger att det bara är att släppa hästen svettig direkt efter arbete. Och inte dör hon av det, men hon står och skakar innan hon torkat, ibland så illa att hon inte vill äta, och det säger inte lite om hur den hästen mår (=matvrak).

MEN som inlägget av skogsmulle så riktigt påpekar kan ju hästen bli stel även i stallet, fast i Sverige brukar vi ju vara rätt bra på att skritta av våra hästar efter arbete, det ingår liksom i vår ridkultur.

Har själv oklippt häst på lösdrift. Använder ett fleecefodrat regntäcke med hals som tas av när hon torkat (vi hjälps åt i stallet med det).

Det tycker jag går under sista meningen i citatet, mao att fundera lite på :devil: man arbetar hästen. Olämpligt var ordet.

Men sedan är det väldig skillnad på att inte dö av något och att trivas utmärkt med samma sak.
Min pappa jobbar med sin nordsvensk i skogen och har lärt sig av "gamla bönder". Och visst, de säger att det bara är att släppa hästen svettig direkt efter arbete. Och inte dör hon av det, men hon står och skakar innan hon torkat, ibland så illa att hon inte vill äta, och det säger inte lite om hur den hästen mår (=matvrak).

MEN som inlägget av skogsmulle så riktigt påpekar kan ju hästen bli stel även i stallet, fast i Sverige brukar vi ju vara rätt bra på att skritta av våra hästar efter arbete, det ingår liksom i vår ridkultur.
Nu sa jag inte att man skulle släppa en drypande svettig häst direkt ut. Om du läst mina inlägg förordar jag personligen att man jobbar med att torka hästen. Vad det gäller den hästen du nämner kan den ha blivit överansträngd. Jag har aldrig haft någon häst som stått och skakat och vägrat äta efter arbete...svettig eller ej.:cool:

skaffa två fleecetäcken, sätt fats ut hästarna med dem på sej, efter en stund är allt fukt utanpå täcket och under har du en torr häst:p

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38