Svettig häst i kyla...?

Sv: Svettig häst i kyla...?

Jag har aldrig haft någon häst som stått och skakat och vägrat äta efter arbete...svettig eller ej.:cool:

Inte jag heller. Men jag fortsätter citera ur boken:
"Fysiska tecken på att hästen börjar frysa är att den "skjuter rygg", kurar ihop sig och till sist styr sin muskulatur så att den börjar darra för att få upp värmen"

om TS ardenner inte visar dessa tecken så kan man nog anse att den är ok.

Bomull i öronen är bra när du klipper hästen

Så att jag inte behöver höra när jag klipper henne i skinnet???:D

Vi säger ju precis sammma sak, att hästen inte kan släppas ut svettig, så det är ju egentligen ingenting vi kan argumentera om vidare. Som jag skrev tidigare till TS rekommenderar jag att hon klipper hästarna för att slippa långvarig torkprocedur efter varje ridtur, men det är ju givetvis upp till var och en vad man väljer.

Hästen som inte ville äta vid ett tillfälle åt gladeligen i stallet, men slutade när hon släpptes ut för att istället stå och huttra vid grinden. Alltså inte överansträngd (innan pappa köpte nordisen gjorde han samma arbete med mitt halvblod).

Vet att många tolkar "de gamla böndernas" kunskap fel och slänger ut en häst genomsvettig i hagen och sedan påstår att det skulle vara helt ok bara för att hästen inte faller död ner. Men som vi båda två säger, får hästen tid att torka så den blir helt torr vid huden går det ju utmärkt att släppa ut den sedan.

kl

bara för att hästen inte DÖR av något betyder det inte att det är bra hästhållning.... :crazy:

Mm, precis vad jag menade. Bara för att hästen inte utsätts för outhärdligt lidande av en behandling betyder inte det att den är bra. Fast lyckligtvis verkar det inte vara någon på det här forumet som förordar att hästen ska släppas ut i hagen i vinterkölden genomsvettig...

Inte jag heller. Men jag fortsätter citera ur boken:
"Fysiska tecken på att hästen börjar frysa är att den "skjuter rygg", kurar ihop sig och till sist styr sin muskulatur så att den börjar darra för att få upp värmen"

om TS ardenner inte visar dessa tecken så kan man nog anse att den är ok.

Givetvis bör man ju kontrollera att hästen inte fryser, vilket jag tryckt på tidigare, men även om den inte uppvisar klassiska tecken på att frysa kan problem uppstå genom att muskler kyls för snabbt efter arbete, vilket du själv påpekade i ett tidigare inlägg om jag inte minns fel.

När jag var yngre och idrottade flitigt var en av de första saker vi fick lära oss att ta på oss ordentligt med kläder efter träning även om vi var så varma att vi helst av allt ville gå i shorts och t-shirt. Detta för att skydda dels luftvägar och förhindra allmän nerkylning, men även för att skydda de enskilda musklerna som inte mår bra av att kylas ner. En svettig häst som släpps ut innan den hinner torka får för snabb nedkylning av sina muskler oavsett om den fryser eller inte. Men som sagt, i Sverige brukar vi vara bra på att skritta av våra hästar efter träning. Är hästen trots avskrittningen inte torr (vilket ju tyvärr är fallet med raser som sätter mycket päls) måste hästen få torka innan huden utsätts för köld.

*KL*
Jag brukar slänga på ett täcke som andas på pållarna när dem är EXTREMT svettiga. Vid lite svett så får de mat för att hålla upp värmen i stället!

Men förstår att din ardenner inte kan ha täcke på sig om hon svettas så! Då va nog de andras tips bättre :D

Kan göra ett tillägg som egentligen inte har med din ursprungliga fråga att göra, men som iaf jag anser viktigt i samband med svettiga hästar.

Svett innehåller ju både salt och vatten, men i förhållande till blodet är det betydligt högre koncentration salt. Det gör att när man svettas förlorar kroppen natrium och detta ger en sänkning av natriumkoncentrationen i blodet. Eftersom nästan alla kroppens processer är beroende av natrium kommer kroppen att kompensera för den sänkta koncentrationen genom att göra sig av med vatten så förhållandet salt/vatten normaliseras. Vattnet kissas ut och tas upp i celler. Precis samma sak gäller för människor och hästar.

Om du eller din häst efter en träning dricker rent vatten kommer kroppen inte kunna ta upp detta eftersom natriumkoncentrationen redan är låg och kroppen vill inte späda ut ytterligare, så allt du dricker kommer bara att kissas ut och du kommer fortfarande ha för liten volym vätska. Därför måste man dricka vatten som innehåller salt eller äta något salt när man dricker. Då tar kroppen upp saltet och kan därmed ta upp vatten.

Har hästen (eller du själv) svettats är det därför jätteviktigt att den får i sig salt, antingen genom en saltsten eller genom svettersättning i vattnet. Jag antar att du har en saltsten i lösdriften, så då är det ju ingen fara, men många glömmer detta när de är ute och tävlar med sina hästar. Och då får man hästar med för låg vätskenivå=för liten blodvolym=sämre prestation.

Ha därför alltid salt till vattnet när du vätskar upp dig eller hästen efter träning.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38