Svettig häst i hagen?

Sv: Svettig häst i hagen?

Du verkar ju vara lite inne på det här med hästens värme och "pälsfunktion"

Jag har hört att det är bättre att låta hästen gå utan vintertäcke när det är riktig kyla ute (nu menar jag när hästen är torr)

Ytteråren ska tydligen resa sig utåt och stänga ut kylan, när man då lägger på ett täcke så viker man ner dessa hår och då förstör man lite av denna funktion.

Stämmer detta?

Man kan säga att det stämmer.

Hästen reser håren så bildas det som ett luftlager som håller värmen.
Om man lägger på täcke så plattar man till håren och hästen kan inte få ett luftlager.

Å andra sidan så ska ju då täcket ha den funktionen.

Men jag anser nog att om hästen är torr och har tillräckligt med mat så fixar den ganska exrtrem kyla mycket bra själv :)

Jag försöker undvika att rida hästen svettig när det är kallt men som det är nu uppåt 10 plusgrader och torrt så släpper jag ut utan täcke. Skulle det regna kallt och hästen ångar så får den stå inne, ev med täcke (fleece eller ylle).

Fast nu läste jag just en artikel i Hästfocus (tror jag) från 2007 och inser att jag säkerligen gör helt fel.

Kortfattat stod där att under de närmaste två timmarna ska man inte täcka hästen i överhuvudtaget då den behöver kunna frigöra sig från värmen som kroppen producerat under träning. Efter de två timmarna (givetvis beroende på individ, men ca) kunde man täcka. Även om hästen slutat svettats gör den fortfarande sig av med värmen, vilket vi då stoppar när täcket åker på.

Jag är ingen storanvändare av täcken alls men brukar slänga på ett när hästen ska ut efter träningen och det är kallt eller om det är pissväder (kallt regn, mycket snö eller blåst).

Jag släpper ut rakt av, inget täcke. Är det rejält kallt försöker jag att inte rida hästarna så att de blir jättesvettiga. Vi har kallt i stallet så jag resonerar att de mår bättre ute där de kan röra sig. Jag kanske är galen:o

Hej!

Höll också på med fleece täcke och annat förr i tiden. Pluggade lite om hästens "klimatsystem" och drog slutsatsen att en blöt häst torkar fortare utan täcke.
Slutade täcka och studerade noga under några månader vad som hände. De gick ofta ut där det fläktade lite och reste hårstråna för att torka fortare. Efter en halv timme hade redan torkat närmast kroppen, de torkar ju inifrån och ut. Har aldrig sett någon frysa elle bli stel av detta.
Det är tur att de klarar av att torka själva, annars hade jag varit tvungen att springa ut och täcka än den ena än den andra under dagen eftersom de springer och busar i hagen dagligen och blir dyngsura av svett.
Ingen är klippt.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Då beror det nog på individ, vart man bor och vilken väderlek det generellt är.

Jag har provat atte släppa ut min häst utan täcke när det är kallt/fuktigt/blåsigt ute och då blir han snorig och tvärförkyld som ett brev på posten...

Så numera är det utegångstäcke med fleecefoder och riktigt bra andasegenskaper som gäller när hästen ska ut i hagen svettig när det är kallt/blåser/fuktigt för jag vill ha en så frisk häst som möjligt..

Jo, jag utgår från en häst som har hela systemet i funktion och med rätt omgivning. De har många "system" som hjälper till att reglera temperaturen.
Fettlager är en ganska självklar egenskap som isolerar, så hösthull är inte fel ;)
Sedan kan de reglera med att öppna och stänga kärl i huden, de kan vrida och resa håren i pälsen, de kan skaka för att öka värmen och de äter för att hålla värmen. De hjälper varandra och ställer sig i klunga när det är kallt för att hjälpa till att hålla värmen, lite svårt om det bara är två tre hästar tillsammans.

Så fort vi sätter någon del av systemet ur funktion ex genom klippning så har de svårare att hålla rätt temperatur. Vi får inte heller glömma att hästen har en komfortzon som är över 20 grader medan vi människor har c:a en och en halv grad, d.v.s. vad vi känner som komfortabelt utan kläder och utan fysisk aktivitet ;)

Rolle
IpL

Hos mig är det tvärt om, jag har en komfortzon över 20 grader och min häst trivs när det är kallt.

Jag släpper ut min häst utan täcke i hagen efter ett ridpass.

*KL*

Läste någonstans påståendet att hästar inte fryser på halsen. Hade aldrig hört det tidigare - kan det verkligen stämma?!

Ja det stämmer bra, så halstäcket handlar mer om människan än för att hästen ska må bra.

Nu har jag inte islandshäst, men.

Har du inte tid att vänta på att hästen torkar innan den ska ut i hagen. Rid den inte svettig.

Talar bara för mig själv: min häst torkar inte inne över natten om hon är blöt. Jag läste för många år sedan att det är bättre utan täcke och att de torkar snabbt in vid huden. Men visst skrittar jag de sista 10 min.

Nu har jag inte islandshäst, men.

Har du inte tid att vänta på att hästen torkar innan den ska ut i hagen. Rid den inte svettig.

En häst är en häst är en.....så oavsett ras.
Varför ska man vänta med att släppa ut den i hagen bara för att den är svettig om man ger den rätt förutsättningar att klara det???

Rolle
IpL

Vet inte om jag har en bredare komfortzon än andra, men den ligger många grader under de flesta andra. När andra börjar rida i overall har jag fortfarande t-shirt, :cool: ;)

Rolle
IpL

Ja det stämmer bra, så halstäcket handlar mer om människan än för att hästen ska må bra.

Hur kommer det sig? Har fått lära mig att de nedanför sina "knän" inte har några muskler, bara senor, och det är därför man kan kyla hästens underben efter ridtur. Men på halsen har de ju muskler - hur kan det komma sig att de inte kan frysa där?

Talar bara för mig själv: min häst torkar inte inne över natten om hon är blöt. Jag läste för många år sedan att det är bättre utan täcke och att de torkar snabbt in vid huden. Men visst skrittar jag de sista 10 min.

10 minuters avskrittning? :crazy: Här skrittas det minst 30 minuter om hästen har blivit svettig.

En häst är en häst är en.....så oavsett ras.
Varför ska man vänta med att släppa ut den i hagen bara för att den är svettig om man ger den rätt förutsättningar att klara det???

Rolle
IpL

Ofta så ser man de stackars djuren stå och skaka bara för att ägarna är för lata för att ge djuren de rätta förutsättningarna.
Tyvärr så är det inte så ofta som folk har lust att ge hästarna fri tillgång på mat när de är blöta i hagen, eller lägga på vettiga täcken.

Jag måste berätta. För flera år sedan var vi ett helt gäng som gav oss ut i den första nysnön på långtur.

Väl hemma igen, svettiga hästar stallades in med täcke på sig för att stå inne till nästa dag.

Min hade plockat av sig sitt tjusiga Boettfleecetäcke - bitit det i småbitar :crazy: för att bli av med det. Det tycker jag var en helt klar och tydlig information från hästen till sin matte :grin:

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
281
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 250
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 219
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar