Sv: Svettig häst i hage
Så långt som till "hårmuskler" har inte jag tänkt
Under årens lopp har jag däremot noterat att täcke på dygnet om under en längre tid, plattar till våra islandshästars långa vinterpäls väldigt mycket. När de sen nån gång går utan täcke, reser sig inte "täckeshästens" päls lika mycket i kylan som pälsen på de vilka har gått helt utan täcke.
Det är en (av flera) anledningar till varför vi helst vill ha våra hästar utan täcke.
Är dock ingen rabiat täckesmotståndare, skulle inte komma på tanken att släppa ut en svettig häst i kylig snålblåst. Det finns många bra material och täcken som andas som man kan använda sig av om hästen, av någon anledning, måste ut i hagen svettig.
Det går inta att säga en gräns på grader när jag skulle/skulle inte släppa ut svettig häst. Det får man bedömma från gång till gång. T.ex. en solig vindstilla vinterdag med några minus och en stor hög med hö kan jag gott tänka mig att släppa ut en svettig häst som svalnat och ångat av sig under svettäcke först. Under förutsättning att den är som våra då
långpälsad med underull som hunnit torka närmast huden och spårklippt så den inte går med plaskvåt bringa och mage i flera timmar. Våra islandshästar torkar helt klart snabbast ute i vettigt väder än inne i stallet.