Svettig häst i hage

Sv: Svettig häst i hage

Utökar frågan - är det någon som har någon bra länk till en sida med de olika "klipp-typerna"? Eller som kan beskriva dem?

En häst med rejäl päls fryser inte!

En häst med rejäl päls som har blivit svett fryser inte men kan bli kall...hästen torkar sig genom att lyfta sina hår uppåt-utåt och lägger man då på täcke så förstör man just den processen och får då en svett häst med kondens mellan sig och täcket som ej blir så bra....så gnugga hästen lite torrare innan den får gå ut så fixar sig saken...det är mitt råd ;)

Vi klipper inte heller och efter att haft på svettäcke under fodergivan, de får nästan alltid sit krafftfoder efter ritt, går de ut i hagen. Oftast ställer de sig högst upp och ser ut som dunbollar när de reser pälsen för att torka.Har mellan 8-15 hästar i flocken och har kollat noga men inte sett någon häst frysa än. De får alltid mer grovfoder när det är kallt eftersom det är bättre än vilket täcke som helst :cool: Kan nämna att vi har lösdrift med lästall (sommarstall ;-) )

Jag har en undring dock? De rör ju pälsen med hjälp av muskler. Om man sätter på täcke stup i kvarten kan de ju inte använda den funktionen. Vi vet ju att om man inte använder musklerna förtvinas de och sluta fungera. Innebär det då att vi berövar hästarna nämnda funktion med att sätta på täcke?

Filosoferar
Rolle på Österlen

Så långt som till "hårmuskler" har inte jag tänkt ;) :D

Under årens lopp har jag däremot noterat att täcke på dygnet om under en längre tid, plattar till våra islandshästars långa vinterpäls väldigt mycket. När de sen nån gång går utan täcke, reser sig inte "täckeshästens" päls lika mycket i kylan som pälsen på de vilka har gått helt utan täcke.

Det är en (av flera) anledningar till varför vi helst vill ha våra hästar utan täcke.

Är dock ingen rabiat täckesmotståndare, skulle inte komma på tanken att släppa ut en svettig häst i kylig snålblåst. Det finns många bra material och täcken som andas som man kan använda sig av om hästen, av någon anledning, måste ut i hagen svettig.

Det går inta att säga en gräns på grader när jag skulle/skulle inte släppa ut svettig häst. Det får man bedömma från gång till gång. T.ex. en solig vindstilla vinterdag med några minus och en stor hög med hö kan jag gott tänka mig att släppa ut en svettig häst som svalnat och ångat av sig under svettäcke först. Under förutsättning att den är som våra då ;) långpälsad med underull som hunnit torka närmast huden och spårklippt så den inte går med plaskvåt bringa och mage i flera timmar. Våra islandshästar torkar helt klart snabbast ute i vettigt väder än inne i stallet.

personligen skulle jag inte släppa ut min häst svettig och otäckad.. vill inte riskera att han blir kall eller förkyld. men då kanske jag är lite "daltig"?! det finns de i stallet som släpper ut sina svettiga hästar otäckade i plusgrader, och det verkar inte vara ngt problem! jag kan aldrig tänka mig att hon behöver täcke när du klipper såpass lite.. speciellt som det är ett kallblod!

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 303
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 187
Senast: Osterang
·
Hästvård Vad anser ni? Kan hästen bli sjuk av att bli utställd i hagen svettig? Jag läste nedan i en blogg och jag tycker det låter vettigt...
2 3
Svar
57
· Visningar
17 455
Hästvård Jag tittade med objektiva ögon på min häst igår och konstaterade att han är fet. Nu pratar vi ordentligt överviktig. FET med stora...
2
Svar
34
· Visningar
5 517
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V