Fet häst på lösdrift?

Sv: Fet häst på lösdrift?

Tack för alla svar! :bow:

Hade med klippmaskinen till stallet idag men träffade stallägaren innan och hon sa att "nu i morgon kommer näten"

Det visade sig att det har varit ett trasigt nät på ena balen och inget nät på den andra :grin:
Så nu med två hela nya nät så tänkte jag avvakta lite. Eller ja, jag kommer klippa på halsen igen för det har nästan växt ut och då klipper jag nog lite mer än bara undersidan. Ungefär som Centaur skriver tänkte jag.

REIN: Svetten kommer ju inifrån så självklart är huden blöt om pälsen är blöt, eller hur tänker du? Dom torkar ju iofs också inifrån och ut sas antar jag i alla fall nu på vintern.
Det finns ingen analys på fodret men även om det fanns det så skulle jag inte ha någon möjlighet att ge annat grovfoder. (den dagen jag skaffar eget stall ska jag köpa hö 2a-handsskörd som är från fjolåret, hahaha) ;)

Neinor: Jag tror kliandet är för att han är varm. Det är inte hela tiden han kliar sig utan jag har sett det i samband med utsläpp på morgonen i -25 och vid insläpp på eftermiddagen kan det ha sjunkit till typ -15 och väl inne i stallet har han då kastat sig hysteriskt mot väggar och stolpar för att klia. När täcket åker av och man borstat honom med piggborste har han slutat klia sig (detta var förra vintern, har ej sett det den här vintern men å andra sidan har jag ju honom varken täckad eller på stall nu så han blir inte för varm)

Men som sagt, jag ska klippa halsen och sedan avvakta då nya nät kommer i morgon. Se hur det går!

Men det känns ju bra att folk är inne på liknande som jag, att det kanske är bättre att klippa och täcka när det behövs (om man inte har möjlighet att reglera fodret). Men det är ju lite så när man läser trådar här på buke, vissa skriker att alla hästar kan gå på lösdrift, man ska inte täcka hästar osv osv... ni hajar va? ;)

Ja alltså, självklart svettas de ju från huden, men det är ju också där de torkar snabbast! De brukar transportera ut fukten till ytterhåren ganska snabbt, så även fast de ser blöta ut är det inte alltid de är det på huden.

Men hoppas det blir bra med klippningen :)

Vad är det för häst du har förresten? Blev ju lite nyfiken. ;)

Ang. ditt drömhö, vad jag har fått lära mig så innehåller inte ett fjolårshö särskilt mycket kul. Det är väl mest tomma kalorier och de mesta vitaminer, mineraler och proteiner har minskat. Så jag tror inte att det är så bra att fodra med gammalt hö, dessutom blir det ju ofta lite sunkigt.

Det är en 12-årig connemara jag har :)

Det där med höet var mest på skoj ;)

Om den nu är fet o du inte vill rida den svettig finns ju inget alternativ annat än att klippa den.

Sen låter det inte som en lämplig kandidat för fri tillgång.

byt lösdrift till en där de utfodras lämpligt.

Ang. ditt drömhö, vad jag har fått lära mig så innehåller inte ett fjolårshö särskilt mycket kul. Det är väl mest tomma kalorier och de mesta vitaminer, mineraler och proteiner har minskat. Så jag tror inte att det är så bra att fodra med gammalt hö, dessutom blir det ju ofta lite sunkigt.

Så länge höet förvaras väl är det i princip bara vissa vitaminer som bryts ner. Proteinerna är inte särskilt känsliga (inte mer än socker, stärkelse, växttråd osv...) och vill man bryta ner mineraler så krävs det en kärnreaktor. Det finns alltså varken några uppenbara för- eller nackdelar med att fodra med gammalt (vällagrat) hö, möjligen bör man väl lägga till ett par morötter i foderstaten som A-vitamin tillskott.

KL

Åter till ämnet så skulle jag inte dra mig för att klippa en fet häst lite mer utan att börja täcka den (och speciellt inte på lösdrift = tillgång till ligghall). För det första så isolerar fett bättre än päls (räkna att 1cm underhudsfett motsvarar 3cm vinterpäls). För det andra så om den skulle äta mer för att hålla värmen så är det ju faktiskt så att den gör av med extra-energin till just uppvärmning, och om den redan nu äter så mycket den kan/hinner så skulle den alltså tvingas bränna lite fett för att hålla värmen.

Jag klipper bringa, bog och hals på islänningen och halvblodet och då klarar de sig utan täcke med fri tillgång på mat på lösdrift.

Har bara täcke på om det vräker ned kallt regn hur länge som helst eller är kallare än ca -20-25 grader ute beroende på väder och vind och det fungerar bra.

Så länge höet förvaras väl är det i princip bara vissa vitaminer som bryts ner. Proteinerna är inte särskilt känsliga (inte mer än socker, stärkelse, växttråd osv...) och vill man bryta ner mineraler så krävs det en kärnreaktor. Det finns alltså varken några uppenbara för- eller nackdelar med att fodra med gammalt (vällagrat) hö, möjligen bör man väl lägga till ett par morötter i foderstaten som A-vitamin tillskott.

Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt. Jag har alltid bara hört negativa saker om gammalt hö. Diskuteras ju oftast i samband med fång. Jag tycker att det är logiskt om det är tidigt på sommaren/våren, då det inte går att få tag på en sent tagen skörd (som väl ofta har bättre värden). Men en del säger ju rätt av att gammalt är dåligt.
Fast det är väl som med allt annat, folk hör något som de tolkar som de själva vill och en skröna är född. :p

jag tror man ska vara försiktig med att det kanske kan vara mer dammigt också om det legat länge?

Ingen kvalificerad gissning men erfarenheten säger när jag har köpt hö av bönder att det man köper på hösten (alltså det som ligger ytterst på logen) är bättre än det man får på senvåren som alltså togs in först och har legat längst på logen?

Jag kan ju ha inbillat mig men det har känts så... Och då är det hö på hårdpressad småbal från samma år vi pratar om.. tänk då om det ligger ett år till vad det kan damma?

Sedan har jag även hämtat hö hos en bonde ett par gånger som tar in allt hö löst i ladan och när man ringer och säger att man vill komma och hämta si och så många kilo så går han ut och pressar upp det på bal då? Det var väldigt fint hö även om jag tycker det var lite väl kortklippt så det blev nästan dammigt av den anledningen...

Din häst passar nog inte för fri tillgång. Erinrar mig att den är mycket lättfödd rent generellt, om den nu är fet mitt i vintern så har du verkligen ett problem sen när våren och gräset kommer.

Jag skulle byta till en lösdrift som portionerar ut sina foder ransoner, inte har fri tillgång i obegränsad mängd dygnet runt!

Det finns en anledning till att jag var noga med att skriva vällagrat :).

Naturligtvis kan den hygieniska kvaliten sjunka när höet lagras länge, men där spelar faktiskt lagringsförhållandena större roll än den totala tiden. Så länge höet torkas ordentligt och lagras torrt så håller det länge (=flera år), men det kan ju alltid vara problem med tex att det yttersta lagret tar åt sig fukt (mamma brukar alltid ge balarna som legat längst med väggarna till korna, så hästarna bara får av det finaste :D).

Mina är klippta såhär
31818005.jpg

Toppen! De svettas inte, och de fryser inte. Skulle inte tveka att klippa bort lite till om de svettades, för de går ju ändå på fri tillgång. Dvs fryser de så käkar de och blir varma.

Ser ut som en mycket bra klippning!! Jag tar nog bort "en rad till" på halsen dock ;)

Ja, den är uppskattad här hemma! Har dock svurit många gånger över att jag inte klippte en rad till, och nu vill jag att de inte ska vara helt nyrakade i kylan, även om det nog gått precis lika bra som det gör nu.. :)
Känns bara onödigt att raka när de har perfekt längd på den klippta pälsen... :angel:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 065
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka