Svettig häst i hage

K

Klintan

Hej hopp! Jag har sökt på gamla trådar om att släppa en svettig häst i hagen utan täcke, och är fortfarande lite fundersam i ämnet.
Att en svettig häst fryser i hagen om det är kallt, och kan bli sjuk, det begriper jag. Det blir ju även jag om jag går ut svettig i kallt väder.

Men om vädret är ok (t ex idag har vi +10 och växlande sol, lite vind men inte mycket) så släpper jag ut den håriga svettiga nordisen i hagen utan täcke. Är det tokigt? De smäckra hopphästarna i stallet har en himla massa täcken, är iofs klippta de flesta, men det känns som jag "gör fel" som släpper svettig häst i hagen.

Är det knaskallt så har jag svettäcke på en stund tills hon torkar till och släpper sedan ut henne. Annars har hon aldrig täcke utomhus, har aldrig haft.

Men vad är det som kan hända, förutom att hästen kan bli kall? Om vädret tillåter, och jag inte tror hon blir kall, finns det några andra hemskheter som kan dyka upp med otäckad svettig häst i hage?

Muskelförtvining, knottangrepp - vaddå?

Och OM jag skulle klippa henne, tänker mig ev. en rand vid halsen och bringan vad nu den typen av klippning kallas, så är det väl inte tillräckligt mycket klippt för att täcke ska krävas i normalfall? Vad tror ni?

Sv: Svettig häst i hage

Jag sitter själv lite i samma sits som du, jag har också en nordsvensk som blir svettig efter ett hårdare pass. Om han är väldigt svettig över nästan hela kroppen brukar jag låta honom stå inne med svetttäcke en stund så att han torkar en del iaf. Det för att musklerna inte ska ta skada av att kylas ner så snabbt.
Annars tycker jag inte att det är något problem att släppa ut honom i hagen svettig utan täcke, så länge det är någorlunda varmt och inte regnar. Han torkar snabbare utan täcke än med tex ett regntäcke på.
Och jag tror att det ska mycket till om han ska börja frysa.Några andra hemskheter har jag inte heller märkt på honom.

rent spontant tycker jag inte det är fel, beroende på hur svettig hästen är. är den väldigt svettig har man ju inte skrittat av.

är det däremot snålblåst och ner mot nollan eller under är det ju tork som gäller, och kanske ett täcke av olika slag.

en grej att tänka på om man är lite bekymrad är att ge hö. att hästen tuggar gör så att den inte fryser och håller värmen igång. i princip fryser inte en ätande häst. det är alla dessa kraftfoderätandes tävlingshästar som fryser, och därför har de ju täcke så det räcker oftast :)
man kan ibland se en häst som skakar, men det betyder inte att den fryser på ett skadligt sätt, ge hö istället för ett täcke.
märker ni att jag är emot att täcka hästar? :)
hade en diskussion igår om att sätta ut en bal hö i vinter, men de andra ville inte de för de gillade att klä ut sina hästar , plus att de kanske fick hömage. sån är människan.

En svettig häst som blir kall kan få korsförlamning. Hade det varit min häst coh den varit svettig, även om det är 10 grader så hade jag lagt på ett svettäcke även ute. I och för sig bor jag på en ö så där är det aldrig vindstilla oavsett väder.

Asfolath skrev:
Om han är väldigt svettig över nästan hela kroppen brukar jag låta honom stå inne med svetttäcke en stund så att han torkar en del iaf. Det för att musklerna inte ska ta skada av att kylas ner så snabbt.

Kul att höra en till som har nordis!
Musklerna kylas ner snabbt - du menar att man riskerar muskelstelhet?
Jag är på jakt efter tecken på att hon inte mår bra av att jag släpper ut henne svettig - alla andra har ju täcken... :crazy:
Än så länge har hon bara mått bra vad jag vet, börjar bli riktigt fin nu i kroppen (föl-bukig när hon kom). Har inte sett henne frysa, t ex, eller märkt av stela muskler annars. Jag hoppas på att jag kan ta det som kvitto på att hon inte mår dåligt av att vara svettig i hagen ibland, men är nervo över att jag kanske missar någon signal.

Förresten, har du klippt din nordis någon gång? Funderingar på att göra det? Hur isf? Eller inte?

Våra islänningar är klippta just undersida hals + bringa, och det finns en bild under Islandhäst här på Buke som visar ungefär hur:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=513406&page=2#post3476005

Det förkortar torktiden väsentligt för oss, men hästarna behöver inte täcke i hagen för det. Jag föredrar att täcka svettiga hästar så här års, för att undvika onödig nedkylning och för att de skall torka snabbare. Precis som snigelfarmor skriver är också grovfoder en utmärkt värmekälla - oavsett om hästen är svettig eller ej.

Intressant!
Hon är ju inte genomblöt, då har jag henne inne ett tag med svettäcke först, utan småfuktig på halsen och mer svettig under sadeln. Stallägaren fodrar höet i hagen, och kommer lägga ut halm i hagen i vinter som "förströelse". Känns ju bra att veta att en ätande häst inte fryser så lätt, eftersom jag inte tänkt att ha vintertäcke på henne heller. (Men såklart inte en svettig häst i minusgrader, utan en torr häst!)

Jag är inte heller förtjust i täcken, så jag är glad om vi slipper.

Hu :o . Har du korthårig häst som brukar vara täckad? Eller är det jag som är vårdslös? :crazy:

Nej, jag har inte heller märkt av något av muskelstelhet på min häst, men för att vara på den säkra sidan får han stå inne en stund.

Jag har aldrig klippt honom, och funderar inte på att göra det heller. Tycker det fungerar bra med päls,trots att han blir svettig och kanske inte orkar riktigt lika mycket om vintern. Men då får man ju bara anpassa arbetet därefter.
Jag tror att han mår bäst av att ha sin naturliga päls.

Gäller det även om just korset inte är blött?
För oftast svettas ju en häst inte där..

Sund inställning tycker jag, så jag adopterar din åsikt... :bow:

Vänta med att bestämma dig bara - din häst kanske behöver klippas för att orka med era ridturer. Vi klippte t o m ynglingen i år, han har "björnpäls" och blev svettig av att bara leka i hagen. Så har det å andra sidan varit en varm höst här i år också.

Min polle har ganska tjock päls men jag klipper inte för han svettas inte så mycket.. Är han däremot svettig efter ridtur och det är 10 grader varmt och strålande sol skulle jag aldrig får för mig att sätta på täcke! Då börjar han ju svettas för det blir varmt av täcket...

Hu, jag byter åsikt för varje dag som går. Idag var vi ute på en tur i skogen, och det var inte en jättekrävande tur direkt - men hon blev sjöblöt. Vi var ute drygt 1 tim kanske, men vi skrittade majoriteten av rundan och travade kanske fem min innan någon minuts galopp. Därefter några minuters trav, och sedan minst en halvtimmes skritt hem. Iofs är hon i dålig kondis just nu, men att hon är duktigt pälsad underlättar kanske inte direkt... Hon var torr om halsen efter den lååånga skritten, men under sadeln och sadelgjorden var hon genomblöt. Och då har jag inte börjat rida henne "intensivt" än, alltså jobba henne. (Håller på att rida igång henne efter föl-ledighet, med långa skritturer i skogen där jag börjat lägga in några minuters trav och nu åxå galopp någon minut.)

Nä, imorgon ska jag prata med "mästerklipparen" i stallet och höra om hon har lust att klippa en sträng på halsen, liknande den du klippt. Bara "knäppa upp rocken" lite.

:bow:
jag tror nog vi alla tjänar mera på att inte vara för fasta i vår övertygelse - att kunna ändra uppfattning är större ;)

Hoppas det löser sig för dig och hästen - man vill ju gärna att det fungerar så bra som det bara kan! F ö trodde jag tidigare att jag inte heller skulle behöva klippa, men efter att ha sett resultatet använder vi mera än gärna klippmaskinen vid behov och hästarna är märkbart piggare.

Ett plus är också att svetten som blir torkar mycket snabbare.

Vår ena kbl pålla blir väldigt lätt och mycket svettig. Vi har klippt lite olika varje år nu... =) I år blev det täckesklippning kring halsen, alltså lämnade pälsen där täcket slutar, och så sparade vi en "sadel" på ryggen, och klippte resten. Det funkar bra, skönt att inte behöva torka i flera timmar!

Jag hörde en tjej i stallet som sa att om man lägger på vintertäcket på en svettig häst så kan hästen behålla täcket på under natten, bara täcket "andas" för då torkar hästen det själv, stämmer det?

Har också nordis (fast kallblodstravare ;)), mitt problem är att hon vägrar ha täcke. Vilket har gett att hon får en hel del päls, blir svettig under ridning och vad göra sedan?

Som det är nu planerar jag alla svettdrivande arbetspass till eftermiddagen/kvällen då de ändå ska stå inne sedan. Det är inte allt för mycket jobb med det, men någon gång får jag för mig att det är den perfekta dagen att träna något lite jobbigare när vi egentligen bara ska skritta, och då kommer samma problem - släppa ut svettig häst? Här nere är det ännu så länge behagligt ljummet (utom när det blåser som tusan och regnar vågrätt), problemet kommer att bli mer akut om en månad.

Om jag klipper henne och släpper ut henne och hon därefter strimlar sitt täcke i sedvanlig god stil, då har jag ju med vett och vilja släppt ut en naken häst i vad som blir smällkalla vintern. Inte bra för mitt samvete.

Om du spårklipper hästen behöver du inte täcka den. Det är det bästa alternativet för du får en häst som torkar mycket fortare och som inte svettas lika mycket och den kan fortfarande gå utan täcke.

Har också en svettig häst med björnpäls men vill inte hålla på med täcken...så vad är spårklippning?

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 303
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Jag har klippt min en gång nu i höst, och det börjar bli dags för ny klippning. Hennes päls är inte så jätte lång, men hon svettas...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 187
Senast: Osterang
·
Hästvård Vad anser ni? Kan hästen bli sjuk av att bli utställd i hagen svettig? Jag läste nedan i en blogg och jag tycker det låter vettigt...
2 3
Svar
57
· Visningar
17 455
Hästvård Jag tittade med objektiva ögon på min häst igår och konstaterade att han är fet. Nu pratar vi ordentligt överviktig. FET med stora...
2
Svar
34
· Visningar
5 517
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V