Sveriges vackraste vy?

Sv: Sveriges vackraste vy?

Skutberget , Karlstad ..vid vänerns strand

1545208_10202877760168212_1719537936_n.jpg

622577_337932002954018_395241550_o.jpg

För mig är nog detta Sveriges vackrast vy. Här har jag mitt hjärta.

Angående havet tror jag att det beror delvis på hur man är uppvuxen. Ren lycka för mig, det är att sitta i fören på en båt (inte färja, båt), när vågorna är minst en halvmeter höga och lyssna på hur vinden får havet runt mig att prata och känns hur jag "flyger" över vågorna och hur vattnet stänker upp mot mig. Jag är uppvuxen vid havet.
Men jag tror också att en förutsättning för att älska havet är att respektera det. Havet är livsfarligt och det ska man inte förminska. Men samtidigt är jag uppvuxen med en betongtrappa fram till ytterdörren, den är också livsfarlig när det är halt, samma sak med mina hästar, även om dom är små så har dom hovarna i ansiktshöjd på mig om dom reser sig.

Detta är min favoritvy, att blicka ut mot havet och horisonten från ett berg. (Höga Kusten)
8673142532_d8e8b0d565_z.jpg

Andra vyer jag gillar är Storsjön med jordbrukslandskap i förgrunden och fjällvärlden i bakgrunden.
Och Sårjåsjaure hade varit roligt att få se, bara för att man har besökt ett ställe i fjällen betyder ju inte att man har sett någonting alls;)

Sen har vi Trollsjön/Rissajaure och Kärkevagge, båda är otroligt vackra att blicka över. Har tyvärr inga bra bilder kvar därifrån, men rekommenderar den som är intresserad att googla:)
Kärkevagge är hur häftigt som helst!
Närmare än så kommer man inte månens baksida i Sverige!

*kl*

För mig är havet det absolut vackraste och framförallt från ön där jag har tillbringat alla mina somrar. Så jag håller med den som tidigare skrev att det beror på hur en är uppväxt. För någon annan är det kanske inte så speciellt, men för mig finns det inget vackrare än den här vyn

nAmWOHbDfr0Cy6ySnpV65u8ZoYqmpUgJpSD4ooJvpz4=w559-h745-no

Utan tvekan FATMOMAKKE :)
En samisk kyrkplats som andas frid och ro bara man tänker på stället.
Med utsikt över Marsfjällen, och Kultsjön, ja när jag behöver tanka "måbrakänslor" så åker jag dit.
Tyvärr har jag inte en aning om hur man lägger in bilder:o

* Jenny *

Mitt hjärta kommer alltid höra hemma i Uppsala, men jag älskar Rättvik under sommaren. Det skulle lätt kunna vara mitt andra hem! :love:

rattvikview.jpg

Mitt hjärta kommer alltid höra hemma i Uppsala, men jag älskar Rättvik under sommaren. Det skulle lätt kunna vara mitt andra hem! :love:

rattvikview.jpg

Den där utsikten hade jag (fast från andra hållet) ett helt år när jag gick på lantbruksskolan. Jag bodde inte i huvudbyggnaden så det där var det första man såg när man gick till frukosten :)

*kl*

En av mina favoritvyer och platser. Solnedgången är alltid så fin där om sommaren och vovvarna kan springa på stranden.
313357_2414402967915_821681836_n_zps800b8780.jpg

(kl)
Jag föredrar skog framför fjäll eller stora vatten. Var ut på en tur i höstas och fick se fina vyer.

1391903_661536727191967_1841887973_n.jpg

988745_661536893858617_1206991118_n.jpg

Och här är det fint... :)
942887_597639576915016_439567057_n.jpg

Född och uppvuxen i Bohuslän som jag är så älskar jag granitklippor och havet!
images

Men uppvuxen skog med stora mossbeklädda stenar går inte heller av för hackor. Eller en björkdunge där solljuset silas ner genom löven...

Jag beskrev en gång mitt favoritlandskap för svärmor. Röda stugor och betade backar med stengärdsgårdar, björk och enebuskar och barrskog bakom.
Hon tittade på mig och sa med frågande min -Men du bor ju så?
Jag hade inte ens tänkt på hur vackert det var hemma, såg bara sådan landskap på bortaplan. Nu vet jag.

kl

Håller med er som skrev om utsikten vid Ale Stenar, så vackert... älskar även jag Skånes vackra landskap kring Österlen...

Även en riktigt gammal "trollskog" med mossbelagda stenar, det finns en sådan här där jag brukade gå tillsammans med mitt hjärtas häst som inte längre finns, och även skogen är nu nästan borta då de avverkat den hårt :( Ett så vackert och fridfullt ställe... synd att jag inte har någon bild därifrån.

Kan inte komma på någon speciell vy där, men hela Gotland är ett sådant ställe som får mig att känna mig "hemma" och varm i själen.

266596-2528995.jpg

Det här är en av de vackraste utsikterna jag vet..hemma i Östersund uppe vid Frösö kyrka. Ängar, sjön, stan och fjällen dvs allt på samma gång :love:

kl

Som lokalpatriot får jag väl säga följande två ställen i Dalarna. Det första från Dössberget i Bjursås, det andra från betet min häst brukar gå på, mellan Borlänge och Ludvika.

035.JPG

IMG_2686-1.jpg

kl

Det är väldigt vackert där vi bor nu, nära stora vackra älven, berg och vildmark och vidder att galoppera på!

Man ser långt pga en skogsbrand som härjat för flera år sedan.

Min dröm är att vandra till rapadalen, det är nog den vackraste plats i sverige jag hittills sett. Då inte bara det man ser på denna bild utan hela miljön där.
Vi bor ju inte ens långt bort från såna platser, har bara lite för dålig kondition för vandringar :o Men vi har kommit igång och ska försöka göra lite kortare vandringar i sommar och utöka mer och mer.
rapadalen_wallpaper_by_hquer-d5gpg2e.jpg

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 456
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar