Sveriges vackraste vy?

Sparrisen123

Trådstartare
Var finns den tycker ni?
Själv gillar jag kombinationen fjäll och vatten, så någonstans där det finns en spegelblank vattenyta och i bakgrunden höga fjäll, det tycker jag är otroligt vackert.
Men jag kan också uppskatta att titta ut över en större stad från en hög punkt där man ser i stort sett hela staden.

Har ni några favoriter ni vill dela med er av?
Jag kan börja med en: Utsikten över Riddarfjärden från Mariaberget i Stockholm

Sv: Sveriges vackraste vy?

Det här lärkträdet betyder mycket för mig.
DSC_0058.jpg

Jag har egentligen inte sett så mycket av Sverige men jag tycker att platsen där Ale Stenar ligger är väldigt speciell. Det är något magiskt med hur himmel, hav och land möts.

Jag har egentligen inte sett så mycket av Sverige men jag tycker att platsen där Ale Stenar ligger är väldigt speciell. Det är något magiskt med hur himmel, hav och land möts.
Håller med hur mycket som helst.

Kopparhatten i Skäralid, Söderåsen, är mitt första minne av naturvy-karaktär. Jag var 4½, och blickade ut över ett ändlöst hav av lövträd. Uppifrån.
Det gör inte ont att besöka det stället igen, i vuxen ålder.

Utkikstornet Vidablick, ovanför Rättvik, med utsikt över hela Siljan är rätt sevärd också.

Jag bor i Halmstad och man kan sätta sig på vilken sanddyn som helst och titta på solnedgång i havet. Oslagbart! Förutom utsikten över min hage och mina två hästar då...;)

På väg från Tarfaladalen och storglaciären, vy över delar av Kebnemassivet. Är i särklass den vackraste vyn jag någonsin sett. På grund av dåligt före i dalen var vi tvungna att ta en genväg, och efter en inte allt för trevlig stigning vände jag mig om.

Vy från Riksgränsen (Gränsenleden) på våren.

Sen har vi Trollsjön/Rissajaure och Kärkevagge, båda är otroligt vackra att blicka över. Har tyvärr inga bra bilder kvar därifrån, men rekommenderar den som är intresserad att googla:)

Jag flyttade till Skåne för att jag älskar landskapet här.
Alla vackra fält som bildar ett lapptäcke.
Rapsen och vallmon. Jag bor vid havet och älskar att ta en promenad på stranden en vindstilla dag eller en blåsig, då det slår in vågor.
Alléer, jag älskar Alléer. Och slott.
Om man måste välja en vy, så kan jag hålla med om att Ale stenar har något speciellt. Men jag älskar nog min vy från min gård mest, när säden vajar.

KL
Jag har inga bilder att visa, men för mig är det som tar andan ur mig de blånande bergen med skogsklädda sluttningar.

Havet skrämmer mig och gör mig orolig, fjällen är för karga. Mitt hjärta finns i det frodiga, kanske i en flammande sluttning med blandskog om hösten.

En djup granskog med mossa och gamla stammar. Det är ingen vidsträckt vy, men berör mig starkt.

Vid Sårjåsjaure stuga i Padjelanta, två dagsetapper från farbar väg. På sommaren färgas sjön och vattenfallet turkost av glaciärslam.
200707281425.jpg

Jag är inne på din linje.

Kan uppskatta både strand och hav, berg och sjöar men ingenting slår en riktigt gammal mossbeklädd skog.
Lugnet, tystnaden och det oändliga i dessa skogar berör mej djupt!

images

Lånad bild!

Tänk vad man kan uppleva olika.
Havet skrämmer dig. För mig betyder det frihet.

Havet dödar och har makt. Det kan ändras till livsfarliga vågor och bråda kalla djup...

Jag ser ut över havet och ser de där djupen jag inte kan kontrollera. Släpp i mig mitt ute i havet och jag kan dö. Släpp mig mitt i en granskog och det är tryggt.

Sån är jag :D

Jag klarade inte av att lägga in någon bild här men tycker det är intressant detta att man kan uppleva naturen så olika.
Jag känner aldrig den där frihetskänslan som så många beskriver havet med, jag tycker bara det blir för stort och obehagligt. Däremot berg och djupa skogar det är frihet för mig.
Den vackraste vyn och den vy som berör mig mest behöver inte vara densamma har jag insett.

Havet dödar och har makt. Det kan ändras till livsfarliga vågor och bråda kalla djup...

Jag ser ut över havet och ser de där djupen jag inte kan kontrollera. Släpp i mig mitt ute i havet och jag kan dö. Släpp mig mitt i en granskog och det är tryggt.

Sån är jag :D

exakt så är det för mig med

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 408
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 456
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar