Sveriges hovslagarskola nerlagd??

Lindsen

Trådstartare
Var inne på hovslagarföreningens hemsida och där står att hovslagarskolan i skara är nerlagd?? Man kommer ha 1-åriga utbildningar i Flyinge och Wången istället.
Jag vill inte ha en hovlsagare som har en 1-årig utbildning!!

Vad är det här?? Någon som har mer information??

Tillägg: Såg att det var visst nyheter ifrån Maj månad... slarvigt.

Senast ändrad:
Sv: Sveriges hovslagarskola nerlagd??

Konstigt, det har jag inte hört något om!

konstigt.
senast förra veckan va det en praktikant med min hovslagare och praktikanten sa att denne nu skulle vidare till skara för utbildning till hovslagare.

Jag har för mig att jag hört att det ska vara utbildningar i Flyinge och Wången också. Skara ska finnas kvar.

Hittade det här.

Hovslagarutbildningen förändras
Jordbruksdepartementet har under våren 2008 tillstyrkt planerna på en förändrad hovslagarutbildning. I dessa planer ingår att utbildningen omformas till en ettårig utbildning, ett utvidgat elevantal och en förändrad geografisk placering av skolan. Utbildningen kommer framgent att ske vid Flyinge, Wången och Skara. Elever kommer att tas in till antingen Wången eller Flyinge och utföra en del av sin utbildning i Skara.
För närvarande bereds de exakta planerna för skolans nya utformning och ett första intag till den förändrade utbildningen är planerat att ske till årsskiftet 2008/2009. För att fasa ut den gamla utbildningsformen kommer ingen antagning av elever att ske till skolan för hösten 2008.

Flyinge kommer att vara huvudman för utbildningen. Mer information kommer att finnas på Flyinges hemsida.

Tycker det låter lite skrämmande att det bara skall vara en 1-årig utbildning. :crazy:

KL
Jag ser det som att det är bättre att man får ut fler utbildade, än som nu- när det är brist på dem o skopåspikare med bara praktisk erfarenhet härjar i lägret:D

I Skara finns även BYS som har en tvåårig hovslagarutbildning, den ska fortsätta. Hovslagarskolans utb är förändrad och förlagd mestadels till Wången å Flyinge. Sist jag hörde nåt skulle fortf några veckor vara förlagda till Skara. Men det kan ju ha ändrats.

Tycker det låter lite skrämmande att det bara skall vara en 1-årig utbildning. :crazy:

Att utbildnigen blivit "ettårig" har inget med en kvalitetsförsämring att göra. Ändringarna i utbildningen har skett i samarb med Hovslagarföreningen för att ÖKA kvaliteten, inte minska den. Så har jag fattat det.

Det borde ingå en del i pedagogik o moral gentemot sina kunder- att de hör av sig vid förhinder mm.:devil: Charmkurs:angel:

Den kanske måste bli 2-årig då;)

Det borde ingå en del i pedagogik o moral gentemot sina kunder- att de hör av sig vid förhinder mm.:devil: Charmkurs:angel:

:D:D

klart, blir de fler utbildade så ökar konkurransen och då får de ta o skärpa till sig för att få behålla sina kunder, så det är ju bra isåfall!

Att utbildnigen blivit "ettårig" har inget med en kvalitetsförsämring att göra. Ändringarna i utbildningen har skett i samarb med Hovslagarföreningen för att ÖKA kvaliteten, inte minska den. Så har jag fattat det.

Helt fel! Hovslagarföreningen står inte bakom en förkortning av utbildningen, tvärtom vill vi förlänga den! Det kommer obönhörligen att bli försämringar och SHF ligger i samtal med NS som är den nya huvudmannen bakom hovslagarskolan.

De flesta hovslagare i dagens sverige har en ettårigutbildning då den 2åriga inte funnits längre än sedan 2004. Den 2åriga kommer inte finnas kvar. Den nya utbildningen kommer förläggas till mesta del i Flyinge och Wången och en kort stund i Skara.

Jaha, där ser man. Bodde ett tag i England med mina hästar och minn inte exakt hur många år hovslagarna där får gå och utbilda sig. Det var nästan lika länge som en läkare om jag inte minns fel! Sko kunde de iallafall!! :)

Den biten får de som vanligt avklara genom sina fortbildningsblock, det är överkurs och kallas vidarutbildning.;)

Allvarligt, utbildning i all ära, men sen kommer första hindret nämligen att klara gesäll provet. Så allt är ju inte klappat och klart för det menar jag, därefter kommer vad jag förstår de sk fortbildnings blocken av olika områden.

Charmkurs för hovslagare....skicka hästarna på charmkurs istället så kanske vi får snällare hovslagare. Har man en häst som står på tårna när hovslagaren kommer så förstår jag att man få dras med de bitska "påspikarna"...

Tänk det har jag aldrig märkt, och jag har haft häst som gör mer än att stå på tå. Däremot har jag fått mycket hjälp av min hovis för att förbättra för både honom och hästen, fick mycket tips som gjorde att det sakta med säkert blev bättre och bättre.

Konstig inställning.

Är det hästarna det är fel på när de är rädda för hovis?

Tror att en del hästar är ouppfostrade vilket säkert är irriterande för hovslagaren. Men självklart ska hästen inte vara rädd för hovslagaren.

Grejen är att utbildningen i skara inte är "längre" som jag ser det. Den är upplagd lite på distans med 2-3v intervaller på skolan och praktiktider "hemma" emellan medans den i Flyinge och Wången är mer kontinuerlig så att man är förlagd där mesta delen av tiden. Dessutom känns det som att resurserna på material att öva på (dvs hästar) är mkt goda iaf på flyinge där många kusar behöver skor och deras uppfödningar kanske har benställ att korrigera som föl osv så man dyker nog på det mesta där!
Jag tycker man ska se det positivt att fler kommer att utbildas efetrsom det finns för få!
Jag tror att hovslagaryrket som många andra praktiska yrken ofta handlar om "learning by doing", under en god mentors vingar. I USA är hovslagarutbildningen 6 veckor lång sedan går man under ett lärlingssystem med en mentor som man kan få hjälp av.
Beakta allt som en veterinär ska lära sig på 5,5 år, om alla djurslag jämfört med hovis som har ett djurslag med en begränsad kroppsdel som specialitet...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 277
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II