Svenskfödda avelshingstar

Nebraska

Trådstartare
Varför har de så förtvivlat svårt att lyckas?
Genom historien finns det ju inte ens många som duger någonting till alls,och jag kan inte komma på en enda på elitnivå.

Sv: Svenskfödda avelshingstar

Jag tror det beror på i första hand två saker:

1. Svenska hingstar får ofta ett sämre stomaterial. Det är "svårt att bli profet i sin egen hemstad".

2. Den mest betydelsefulla. I Sverige har vi inte världens bästa hästar. De finns i Amerika. De bästa avelshingstarna har i de allra flesta fallen extremt starka mödernen. De finns helt enkelt inte i Sverige. För att få en jämn hög kvalitet på avkommorna måste "lägsta nivån" på simmarna vara hög :D

Sen har vi alldeles för få svenska hingstar med rätt förutsättingar, om 10% av de amerikanska som man tror på är godkända i sin förvärvning så ser man de bra. Om 10% av de svenska som kan förväntas bli godkända är det ytterst få (en eller två) under en 20 års period.

Vi har förbättrat vårt stomaterial på ett revolutionerande sätt de senaste 25 åren. Förr eller senare kommer det att komma en svenskfödd topphingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Svartkatt
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 285
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?