S
sambaengi
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst
Det är sant. Det var därför jag poängterade vetrinärmedicinsk exteriörbedömning och rena grundgångarter! Här behövs en kompletterande utbildning av veterinärerna vad gäller islandshästens gång och egentligen skulle bara en islandshästkunnig veterinär göra hälsokontroll på islandshästar! Tyvärr finns det veterinärer som inte bedömer vanliga 3-gångare räött heller...
Det där låter ju bra, men är långt ifrån den sanna verkligheten. För tyvärr är sanningen den att många veterinärer har enorma problem vad gäller islandshästen och dess rörelseschema, risken är således den att man istället för att göra en opartisk bedömning per automatik kryssar i för att få saken ur världen.
Detta låter nu oerhört kritiskt mot veterinärkåren, och indirekt är det så. Men vi som håller på med islandshäst mycket, vet att i vissa fall kan ett avvikande rörelseschema vara normalt medan i andra är det ett rent tecken på något fel.
Jag har tyvärr upplevt alldeles för många utredningar (inte för egen häst som tur är), för att inse vilka begränsningar det faktiskt finns.
Den senaste jag var på där hästen uppvisade en faktisk frambenshälta på ena fram, men detta såg inte undersökande veterinär pga hästen inte vill trava. Någonstans borde man ändå börja fundera när hästkraken travar ok i ena varvet men inte idet andra, detta är inte på något sätt ovanligt. Så att använda den principen kan bara bli pannkaka i mina ögon, sorry.
Det är sant. Det var därför jag poängterade vetrinärmedicinsk exteriörbedömning och rena grundgångarter! Här behövs en kompletterande utbildning av veterinärerna vad gäller islandshästens gång och egentligen skulle bara en islandshästkunnig veterinär göra hälsokontroll på islandshästar! Tyvärr finns det veterinärer som inte bedömer vanliga 3-gångare räött heller...