Svenska AQHA och reining lag

K

koblenz

Varför är sverige så dåliga på att organisera och skicka iväg lag till internationella lagtävlingar?
Det har varit nio AQHA youth world cups men sverige har bara skickat ett lag en enda gång.
Det har varit två AQHA european youth cups och sverige har bara skickat ett lag endast en gång.
Sverige kvalificerade sig för den första reining i WEG Jerez, Spanien och skickade inte ett lag.
Det har varit två FEI European Reining Championships och sverige har inte skickat ett enda lag.
Och nu ser det ut som att sverige inte kommer att skicka ett lag till den allra första AQHA european amateur cup.
Att representera sitt land är den största prestation - eller?

Sv: Svenska AQHA och reining lag

Det kanske är en ekonomisk fråga...få med sponsorer ännu..

Det är för dyrt.... Man måste jobba på att få sponsorer och det tycker jag SQHA blivit bättre på. Som jag ahr förstått det så har lagen (ryttarna) fått stå för största delena va kalaset hitills och det är inte många som har råd med det. Det är dyrt att åka utomlands och tävla!

Vad gäller EM för amateurer så ska det vad jag förstår inte delas ut några AQHA poäng och då tog laget och ledningen ett gemensamt beslut att det inte var värt kostnaden och arbetet runt omktring, och jag förstår dom.

Det måste helt enkelt fram mer sponsorer.

ja det är dyrt att tävla utomlands men många svenskar tävlar utomlands varje år på de största tävlingarna i europa. Varken eller ett svenskt lag är betalt av sponsorer eller ryttarna, så är det möjligheten att få representera sitt land som är det viktigaste. Prispengar och poäng ska inte ha någon betydelse.
Andra länder, stora som små åker till lagtävlingarna.
Så igen, varför skickar sverige inte ett lag. Om vi inte åker så lär vi oss inget.

Ska och ska, det är väl upp till varje enskild ryttare att avgöra vad som har betydelse för sin tävling och träning.

Hej! Jag kan svara på detta då jag satt med i gruppen som anordnade men detaljerna kring EAC -european Amateur Cup. Skälet till att det inte blir ett lag är att det skulle kosta varje ryttare ca 25.000:- att åka (SQHA är främst en avelsförening och har inga pengar att hjälpa till med) och då det inte fanns några pengar eller AQHA poäng i potten så ansåg ryttarna att det inte var värt pengarna och de planerar att åka till det individuella EMet istället! Så vi får nog kanon "reklam" för Sverige där ändå!
Dessutom var det svårt att få ihop ryttare som ville åka och var duktiga all-aroundryttare/hästar...
Hoppas det var svar på din fråga.

Jag vet vad det kostar att tävla utomlands. Vilket jag är chockerad över är att majoriteten av svenska ryttare skulle föredra att finansiera deras individuella kariärr trots att de har blivit utvalda till att representera sitt land i en lag tävling. Ditt svar säger mig att det inte är någon stolthet i att rida för sitt land.
Det är inget nytt att sverige inte skickar lag men om vi inte börjar åka till dessa tävlingar så blir det ingen chans att utveckla god publicitet och därför aldrig någon chans att få sponsorer.

Nu ska vi se om jag har fattat rätt:

Du menar alltså att dom som är uttagna har råd men i stället åker på andra tävlingar utomlans i stället för att åka på lag tävlingar, dom prioterar alltså inte äran att få tävla för sitt land, är detta rätt uppfattat? :)

Fast, jag anser att goda individuella resultat internationellt är nog så god reklam för landet. Varför ska man avstå sin individuella karriär för att tävla lag? Var och en måste ju få göra sina val.

Det är självklart okej för en person att ha en individuell kariärr men varför säga ja till att vara med i laget från början. Ingen har svarat på om att bli uttagen till att rida för sitt land är den största presterationen i sin kariärr. Det ser ut som att det inte är något behov för några lag i sverige eller?
Vill vi inte ha möjligheten att följa och stötta våra landslag eller är vi alla individualister eller avundsjuka på andra personers framgång eller är det så att vi inte bryr oss vilket som. :confused:

Det är självklart okej för en person att ha en individuell kariärr men varför säga ja till att vara med i laget från början. Ingen har svarat på om att bli uttagen till att rida för sitt land är den största presterationen i sin kariärr. Det ser ut som att det inte är något behov för några lag i sverige eller?
Vill vi inte ha möjligheten att följa och stötta våra landslag eller är vi alla individualister eller avundsjuka på andra personers framgång eller är det så att vi inte bryr oss vilket som. :confused:
Med tanke på kostnaderna så skulle även jag satsa på egen individuell tävlan före lagtävlan. Fick man ekonomiskt stöd för lagtävlan hamnar det ju i ett annat läge... Så, utifrån det torde det vara av vikt att man såg till att det blev lite mer sponsorer för ändamålet. Presenterar man individuella framgångar kan det bli mer intressant för sponsorer att stödja ett lag...som jag ser det.

Vad det gäller intresset att representera sitt land så återkommer jag till att man gör det även vid individuella insatser. Vill man presentera ett lag måste man ju göra det tillräckligt lockande för de tävlande.

Självklart tycker (säkert) alla att det är en stor ära att bli uttagen i ett lag, men personligen hade jag sett det som lika stor om inte större prestation att ta en individuell EM medalj tex. Hur som helst så handlar det med all säkerhet inte om att ryttarna inte VILL rida i stora lagmästerskap, då hade de förmodligen inte tackat ja till lagplatsen öht :smirk: Det är helt enkelt en ekonomisk fråga. och eftersom många av ryttarna driver företag runt sitt hästeri så måste man helt enkelt väga in det som ger mest tillbaka även för den ekonomiska delen. Om jag tex ska lägga mycket pengar på att åka utomlands och tävla för att tex meritera min avelshingst eller en egen uppfödning som är tänkt att säljas eller likannde, ja då är poäng och prispengar viktiga. Dessutom är deltagandet ett gemensamt beslut som laget och ledningen tar.

Varför är du så upprörd? Utvecklingen går framåt men Rom bygdes inte på en dag.

Gå in som sponsor själv då med det du kan bidra med och hjälp lagen så de kan får möjlighet att åka.
Vi går in som sponsorer för ungdomarna till YWC.

Jag fattar verkligen inte var problemet ligger :confused:

Har du blivit ratad en plats i laget? känns som att det här är en personlig grej.

Eftersom westernridningen i sverige inte är med i ridsportförbundet så får "vi" inga pengar till tex. lag, utan det får alla stå för var och en.

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Jag ber om ursäkt, jag trodde detta var en diskussionsforum.
Jag är varken arg eller upprörd men hoppades bara på en intelligent och livlig debatt.
Andra länder ser ut att prioretera lagtävlingar och på någotvis hitta pengar till att skicka lag till tävlingar.
På förra årets reining EM frågade många "var är det svenska laget?".
Jag hoppades att någon kanske kunde tala om för mig varför sverige är annorlunda i jämnförelse till de andra länderna. Det är för lätt att bara skrika att "det inte finns några pengar".
Inte en gång har jag uttalat en åsikt jag har bara kastat upp frågor.

Du blandar ihop en hel massa, olika lagtävlingar som inte kan jämföras med varandra.
En del ÄR faktiskt för den enskilde medlemmen medan andra är mer officiella.
Det finns mycket att säga om lag, pengar, uttagningar, viljor, hästmaterial osv, men Bukefalos är inte ett bra ställle att föra så allvarliga diskussioner på. Gå hellre på föreningarnas årsmöten eller skriv in frågor till de olika föreningarna och få korrekta svar istället.

Det är synd att ett diskussionsforum inte kan användas till att diskutera saker. Jag tycker fortfarande det är otroligt att ingen kan berätta för mig varför sverige är så annorlunda till andra länder i att tävla i lagtävlingar. Jag är överraskad att ingen vill diskutera stoltheten i att dra på sig en lagtröja. :confused:
Att diskutera detta med föreningar :rofl::rofl::rofl: har jag gjort både formellt och på personlig nivå men kom ingenstans.

Det kan bero på ekonomi , men jag tycker att Sverige måste ut och visa sig lite ! Fast än att Sverige har väldigt bra ryttare som tävlar internationellt men det är ju individuellt men inte så att dom får ihop ett lag eller så men dom borde fixa det nu tycker man! ;)

Det är synd att ett diskussionsforum inte kan användas till att diskutera saker. Jag tycker fortfarande det är otroligt att ingen kan berätta för mig varför sverige är så annorlunda till andra länder i att tävla i lagtävlingar. Jag är överraskad att ingen vill diskutera stoltheten i att dra på sig en lagtröja. :confused:
Att diskutera detta med föreningar :rofl::rofl::rofl: har jag gjort både formellt och på personlig nivå men kom ingenstans.

Ursäkta men jag förstår inte vad du pratar om faktiskt....

Vem diskuterar stoltheten i att vara med i ett lag??? :confused:
Jag tror nog att alla som är uttagna till ett lag känner stor stolthet och ära.

Vi pratar om ekonomi, alla ahr inte råd att betala för sin resa och medverkan i en lagtävling utomlands.

Eller tycker du att det ska bli en klassfråga? Alla som har råd får åka och roda för laget, även om dom kommer långt ner på resultatlistan efter andra ryttare som inte har råd attsjälva bekosta sin resa???

Konstigt resonemang..... :crazy:

Det finns mycket att säga om lag, pengar, uttagningar, viljor, hästmaterial osv, men Bukefalos är inte ett bra ställle att föra så allvarliga diskussioner på. Gå hellre på föreningarnas årsmöten eller skriv in frågor till de olika föreningarna och få korrekta svar istället.

Men hallå, det är väl JÄTTEBRA att diskutera och reflektera på forum som t ex Buke i en fråga så att man kommer fram till vad man vill, tycker och menar och på så sätt kan hållare en renare diskussion med föreningarna?
Eller?
Alla har inte klubbkamrater eller andra insatta att dsikutera sånt här med.

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 764
Senast: mahlmt
·
T
Fälttävlan Hittade ett nyhetsklipp (visserligen ett par veckor gammalt) Viktoria Carlerbäck och Sara Algotsson är i princip klara för...
2
Svar
23
· Visningar
2 693
Senast: aicha
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 121
Senast: Mayaanna
·
M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 425
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30