Sv: Svenska AQHA och reining lag
Har man inte tid eller råd att tävla, kanske man inte heller ska tacka ja när lagplatsen erbjuds (i lag inkluderar jag inte bara landslag, utan ungdomslag, amatörlag, lag i rasföreningarna och klubblag etc.), utan avstå sin plats för någon annan som har de resurserna. Orättvist? Kanske det, men vad tjänar man på en laguppställning på pappret, som aldrig kommer iväg och gör det laget togs ut till från början (dvs landslag - representera landet i nationssammanhang). Då är det väl bättre att lämna platserna till de som har ambiton att komma iväg, och finns det inga ryttare, så tar man inte heller ut ett lag.
I många av de lag vi har, tävlar ryttarna flitigt individuellt, så personliga resurser saknas inte, men tydligen är chansen att vinna AQHA poäng eller NRHA pengar viktigare än att ha representerat sitt ex. land (eller klubb etc.). Representera sitt land gör man ju oavsett resultat på tävlingen, poäng och pengar får man bara när man presterat toppresultat.
Vad det gäller SQHA´s amatörlag, så vet ju alla som är i branchen, att poäng endast utdelas i tävlingar öppna för alla (quartrar förstås
). Nu vill de inte åka pga att inga poäng utdelas, men som de erfarna tävlingsryttare de är borde de vetat detta när det tackade ja till lagplatsen, och skulle sagt nej redan då.
Personligen ligger jag en bit från landslagsprestanda
men skulle jag bli tillfrågad och uttagen till ett lag skulle jag om jag tackade ja, prioritera dessa tävlingar och lägga mina ihopskrapade slantar på dom tävlingarna istället för andra jag åker på idag. Hade jag inte ekonomi, och detta inte heller var säkrat från landslagshåll, skulle jag mot min vilja tvingas tacka nej. Visserligen skulle det stärka mitt ego att få kalla mig landslagsryttare, men vad tjänar laget och sporten på det om jag inte ger någon prestation tillbaka? Och individuella resultat att stärka mitt ego med kan jag skaffa ändå.
Lagtävlingarna är ju unika på så sätt att vem som helst kan inte välja om man vill delta eller inte, utan man måste ingå i den grupp som blir uttagna, och detta är i mina ögon något som slår högre än både poäng och pengar. Varför andra inte ser det så, är för mig ett mysterium, och ett bekymmer
då Sverige som nation inte särskilt ofta är representarade i internationella sammanhang längre.
En eloge
till paintarna som åtminstonde utåt verkar ha ett fungerande paint-lag
.