Svenska AQHA och reining lag

Sv: Svenska AQHA och reining lag

Jag är inte insatt i hur andra länder funkar och vem som bekostar deras lags resor och tävlande. Du som verkar ha möjlighet att reda på det kan undersöka saken, så att vi i Sverige kanske kan vidareutveckla lagverksamheten här?

Jag förstår dem som väljer att inte åka. Eller de föreningar som väljer att inte skicka laget. T ex jag skulle INTE ha råd att lägga ner 25 000 kr på EN tävling, om det nu inte var typ OS.

Har man inte tid eller råd att tävla, kanske man inte heller ska tacka ja när lagplatsen erbjuds (i lag inkluderar jag inte bara landslag, utan ungdomslag, amatörlag, lag i rasföreningarna och klubblag etc.), utan avstå sin plats för någon annan som har de resurserna. Orättvist? Kanske det, men vad tjänar man på en laguppställning på pappret, som aldrig kommer iväg och gör det laget togs ut till från början (dvs landslag - representera landet i nationssammanhang). Då är det väl bättre att lämna platserna till de som har ambiton att komma iväg, och finns det inga ryttare, så tar man inte heller ut ett lag.

I många av de lag vi har, tävlar ryttarna flitigt individuellt, så personliga resurser saknas inte, men tydligen är chansen att vinna AQHA poäng eller NRHA pengar viktigare än att ha representerat sitt ex. land (eller klubb etc.). Representera sitt land gör man ju oavsett resultat på tävlingen, poäng och pengar får man bara när man presterat toppresultat.
Vad det gäller SQHA´s amatörlag, så vet ju alla som är i branchen, att poäng endast utdelas i tävlingar öppna för alla (quartrar förstås;)). Nu vill de inte åka pga att inga poäng utdelas, men som de erfarna tävlingsryttare de är borde de vetat detta när det tackade ja till lagplatsen, och skulle sagt nej redan då.

Personligen ligger jag en bit från landslagsprestanda ;) men skulle jag bli tillfrågad och uttagen till ett lag skulle jag om jag tackade ja, prioritera dessa tävlingar och lägga mina ihopskrapade slantar på dom tävlingarna istället för andra jag åker på idag. Hade jag inte ekonomi, och detta inte heller var säkrat från landslagshåll, skulle jag mot min vilja tvingas tacka nej. Visserligen skulle det stärka mitt ego att få kalla mig landslagsryttare, men vad tjänar laget och sporten på det om jag inte ger någon prestation tillbaka? Och individuella resultat att stärka mitt ego med kan jag skaffa ändå.

Lagtävlingarna är ju unika på så sätt att vem som helst kan inte välja om man vill delta eller inte, utan man måste ingå i den grupp som blir uttagna, och detta är i mina ögon något som slår högre än både poäng och pengar. Varför andra inte ser det så, är för mig ett mysterium, och ett bekymmer:( då Sverige som nation inte särskilt ofta är representarade i internationella sammanhang längre.

En eloge :banana: till paintarna som åtminstonde utåt verkar ha ett fungerande paint-lag :bump::bump:.

Personligen ser jag nog hellre att vi inte skickar något halvbra lag bara för att dom ryttarna har pengar :crazy: utan satsar på sponsring istället och kan skciak de bästa ryttarna.
Ridning ska inte vara en klassfråga. I mitt tycke.
Jag tror inte för en sekund att ambitionen saknas hos ryttarna, det är pengarna. Att man tex inte vill åka för att det inte utdelas poäng är nog just för att man inte tycker det är värt den stora kostnaden. Hade sponsring (tex) betalat tror jag de flesta hade välkomnat möjligheten att tävla för sitt land!

Jag tror nog sponsring är det som finsansierar de flesta lag även utomlands (men jag vet inte) och självklart kommer inte sponsring igång för fullt från år ett eller två, det krävs också duktigt folk som jobbar med bara sponsring för lagen.

Oledoledoff :banana::bump::cool: Många poäng i det svaret och mycket tanke bakom det.

Wrangler :confused::confused::confused: Du är besatt av finans, det är för enkelt att använda pengar till en ursäkt. Personerna som leder föreningarna/lagen har tackat ja till dessa positioner och det är deras jobb att deligera arbetet till att utveckla och marknadsföra nationella lag.
"Vem diskuterar stoltheten i att vara i ett lag?" jag gör.
Hela vägen genom denna diskussion har jag frågat om det finns någon stolthet i att vara i ett nationellt lag.

Jo, men hur stolt du än är över ditt lag - har du inte pengarna kan du endå inte åka...:smirk:

Oledoledoff :banana::bump::cool: Många poäng i det svaret och mycket tanke bakom det.

Wrangler :confused::confused::confused: Du är besatt av finans, det är för enkelt att använda pengar till en ursäkt. Personerna som leder föreningarna/lagen har tackat ja till dessa positioner och det är deras jobb att deligera arbetet till att utveckla och marknadsföra nationella lag.
"Vem diskuterar stoltheten i att vara i ett lag?" jag gör.
Hela vägen genom denna diskussion har jag frågat om det finns någon stolthet i att vara i ett nationellt lag.

Är jag besatt av finans? :smirk::rofl:

Ja jag tror inte jag kommer nå fram till min poäng hos dig så, I rest my case.

Hej det kostar att ligga på topp så är det !
Själv ingår dottern i SQHA Youth team och skall åka till Canada i sommar, det kostar ca 10 000 per ryttare och då har vi ändå fått ihop många sponsorer (stort tack till dom). Till det skall mat och fickpengar. Det är en hel del pengar och alla kan/vill inte betala det.
Nu går NRHA EM i sverige samma helg så hade vi trott att "våran" kille haft stor chans där så hade vi skippat Canada, för att hellre lyckas bra hemma för en 5 del av pengarna.
Kanske skulle man arbeta mer för att lagen skall få det mesta betalt ?

Hur menar du att det var riktat till mig?

Jag är med och sponsrar din dotter och hennes lag.

Jag tycker bara inte att det ska vara en klassfråga om vilka som ska åka i ett lag eller ej.

Ehh jag riktar inget till dig ??

Verkar ju som vi vill samma sak, att dom bästa får åka oavsettt ekonomi. Med mitt inlägg ville jag bara visa hur vi har tänkt.

Du skriver de bästa....vilka är det ? Hur tar man ut lagen ? Vem tar ut lagen ?

Personligen tycker jag att man kan skrota lag på årsbasis och istället ta ut ryttare för tävlingar när det behövs. Styrelsen/lagledning beslutar vilka tävlingar man vill ha lag på och sedan tar man i god tid före dessa (2-3 månader beroende på anmälningstid) ut ett lag med ryttare som i den tidsperioden har hästar som är i gång och går bra. Vissa tävlingar kanske inte de absoluta toppryttarna behöver åka på, utan man kan ge chansen till de strax under (tittar man på resultat från tex spring break så scorade ju fler än toppryttarna höga poäng). Tex. ryttar-VM i Aachen är vi väl alla överens om att bästa möjliga lag måste åka, men vid mindre lagtävlingar kanske man kan ge chansen till ryttare som är på väg upp att få erfarenhet.
Man gör en grovkalkyl på kostnader och ryttarna får veta villkoren redan innan de tackar ja/nej. Skulle mer sponsorpengar dimpa ner så minskar ryttarnas del av kostnaderna, men om inte så vet ryttarna när de tackar ja vad som kommer att förväntas av dem och har chansen att kanske samordna resor och boende för att få ner dessa kostnader. Ryttarna bör skriva på något typ av kontrakt där de förbinder sig att prioritera den här tävlingen och se till att hästarna är redo och inte slutkörda när det är dax och hindrar ryttarna från att i sista minut lämna återbud för en annan tävling de tycker är intressantare. Jag tycker inte det är för höga krav, framför allt inte om man delar ut laguppdragen på fler ryttare, så många laguppdrag per år blir det ju inte. Och det står ju ryttarna fritt att tacka nej om de anser att det är för tufft att leva upp till. Man bör också ta ut reserver ifall någon häst blir sjuk/halt eller av någon annan anledning blir obrukbar.
Detta är tankar runt hur man tar ut lag med häst, det finns ju även andra lag där endast ryttare tas ut (tex youth world cup) och då behöver man ju titta mer på erfarenhet och kunskap hos de ryttare som är aktuella än vilka hästar de rider/tävlingsresultat.

Ekonomi kommer man aldrig ifrån. Man ligger inte på topp om man inte har pengar att betala med, så är det. Det finns många talangfulla och kunniga ryttare som aldrig får chansen därför att de inte har råd att införskaffa hästmaterial, tävlingsresor och ta ledigt från jobb etc. Detta är i mina ögon ingenting man kan ta hänsyn till när man tar ut ett lag, utan man måste titta på vilka ryttare som faktiskt kan utföra arbetet. De ryttare man har att välja mellan har förmodligen alla mer eller mindre pengar (egna eller andras) till att börja med, annars hade de inte varit på en nivån där de är aktuella för laguppdrag.
:banana:

Jag vet vad det kostar att tävla utomlands. Vilket jag är chockerad över är att majoriteten av svenska ryttare skulle föredra att finansiera deras individuella kariärr trots att de har blivit utvalda till att representera sitt land i en lag tävling. Ditt svar säger mig att det inte är någon stolthet i att rida för sitt land.
Det är inget nytt att sverige inte skickar lag men om vi inte börjar åka till dessa tävlingar så blir det ingen chans att utveckla god publicitet och därför aldrig någon chans att få sponsorer.

Halloj.
Jag var en av ryttarna som skulle ha åkt.
Men eftersom det blev så himla dyrt så fick jag tyvärr avstå... Det var med sorg i hjärtat, men jag har inte ens råd att åka på det individuella EMet i år....
Jag var där förra året och tog ett Guld, det var den häftigaste känslan man kan vara med om.
Jag skall också påpeka att jag har ridit i Landslaget i fälttävlan på Ponny och var på två st NM och var första reserv till EM, men där har de mycket mera pengar att sponsra med. Därför var det gratis att åka, det enda man behövde betala själv var diesel/bensin och mat. Det är viss skillnad.
Sen skall man även tänka på att Amatörer inte får ha någon individuell sponsring enligt AQHA.

/Emmi

Emelie, är AQHA s regel att en Amatör inte får ha sponsorer? Ex att ha några företag som sponsrar dig med en summa med pengar per tävlingsäsong, du som ryttare gjör sen lite reklam för dem..logga på kläder, transporten..
Du som tävlingsryttare skulle få till Sponsorer, som alltid ligger främst på prispallarna..
Får en Youth ryttare ha sponsorer?
mvh "Anneli"

Senast ändrad av en moderator:

Hej
Till Youth teamet fick alla anmäla sig som var intresserade av att åka, av dom plockade man ut dom med mest poäng (april -april tror jag man räknade) av dom hade man två ( tre) träffar där coachen såg dom rida olika hästar och sedan tog ut dom som ingår i laget dom andra fick chans att åka med som reserver.

Till reininglandslaget har jag för mig att man går på fg års plac och score. Inom srha/nrha kan du ju gå in och kolla vilken plac du har totalt i din klass. Oftast blir det ju dom bästa som får åka hela tiden då man vet att dom tex klarar transporten, ryttarens nerver håller mm dvs helst säkra kort. Oftast vill man ju har det på års basis då man kanske planerar hela säsongen efter vilka stora tävlingar man skall vara med på.

Men synd är det ju att det alltid handlar om pengar oxå ;-(

Från Hovizz som idag har hejat på minsta dottern och hennes 23åriga ponny då dom tävlat med stång för första ggr på en d- tävl

Sorry en nybörjare på detta. nu har jag äntligen förstått varför du trodde jag riktade mig mot dig ( jag tryckte bara på svara på detta på den som var sist ;-) Numera tror jag att jag lärt mig att jag skall svara på den som ställde frågan !

Emelie, är AQHA s regel att en Amatör inte får ha sponsorer? Ex att ha några företag som sponsrar dig med en summa med pengar per tävlingsäsong, du som ryttare gjör sen lite reklam för dem..logga på kläder, transporten..
Du som tävlingsryttare skulle få till Sponsorer, som alltid ligger främst på prispallarna..
Får en Youth ryttare ha sponsorer?
mvh "Anneli"

Hej.
Nej tyvärr får jag itne har nån sponsor.... VÄLDIGT dumt tycker jag...
Youth får vad jag vet inte heller ha nån sponsor, men jag är inte helt säker på den punkten.

Men du får vad jag vet ha logga... på transporten i alla fall...

/Emmi

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 764
Senast: mahlmt
·
T
Fälttävlan Hittade ett nyhetsklipp (visserligen ett par veckor gammalt) Viktoria Carlerbäck och Sara Algotsson är i princip klara för...
2
Svar
23
· Visningar
2 693
Senast: aicha
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 121
Senast: Mayaanna
·
M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 425
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka