svensk varmblodstravare?

Netted

Trådstartare
tänkte nu skapa en tråd om en sak jag har funderat länge på..

i dagens läge är ju i regel alla våra svenskfödda travare antingen av amerikanskt eller framskt urpsrung, samt en kombiation utav dessa? rätta mig nu om jag har fel!

finns det stammar som verkligen är SVENSKA?

finns det hästar som verkligen lever upp till namnet Svensk Varmblodig Travare? eller är det bara ett begrepp på svenskfödda travare?

jag är nyfiken, fram med era åsikter och kunskaper! :bow:

Sv: svensk varmblodstravare?

Hm... Borde ju finnas någon/några linjer som är väldigt svenska... Med tanke på att de importerade morganhästar till sverige på 1800-talet...

Men jag har ingen anning annars :crazy: Intressant fråga iaf!

Rätta mig om jag har fel, men visst är våran svenska travare i från början amerikansk?
Man kan titta i vilken "svensk" stamtavla som helst och längst bak finns det väl alltid importerade jänkare?
Ta Zoogin som ett exempel. Pappa Zoot Suit är importerad så där behöver vi inte leta långt.
Mamma Ginjette är svenskfödd med svenska föräldrar, Lornjett och Ginnie Lite.
- Lornjett har amerikansk pappa (Scotch Nibs), svensk mamma (Caressa), amerikansk morfar (Whitney Hanover), svensk mormor (Lime Will) och bakom mormor är det amerikanskt.
- Ginnie Lite har amerikansk pappa (Black Lite) och mamma Ginnie är svensk. Ginnie i sin tur har helsvenska föräldrar, John Scovere och Sister Scotland. John Scovere är ett resultat av importerade amerikanska föräldrar.
Sister Scotland har amerikansk pappa (Court Day) och mamma Mary Scotland är (var) en mockinländare med helamerikanska föräldrar.
För att då förstå hur långt tillbaka i tiden vi är så kanske det underlättar att veta att Mary Scotland föddes 1936.

Jag har själv släktforskat på en av mina gamla hästar och sista svenska hästen i den stamtavlan är född 1933 med amerikansk pappa och tysk mamma. Den tyska linjen går att följa i två generationer, sen blir hingstarna amerikanska medans moderslinjen är "okänd".

Jag skulle tro att man kan ta vilken "svensk" häst idag som helst och stamtavlan kommer se ut ungefär som Zoogins.gidde palema

Jag som petar nästan dagligen med travarstammar från grunden fram till idag har aldrig stött på någon helsvensk moderslinje.

Våra svenskfödda hästar är i grund och botten jänkare/fransoser/ryssar, därefter kommer grunden till grunden så att säga. Vi har så vitt jag vet inte tagit fram några egna travare från grunden.

Ayumi / Zuzzi

tack för informationen :bow:

det var lite så jag tänkte.. så rent stammässigt så finns det inga "riktiga" svenska varmblodstravare?

men frågan är ju hur man definerar ordet svensk varmblodstravare.

Vi har en egen avelsförening för travare, Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen - ASVT. Vi har ingen egen ras men något ska de ju kallas, för Amerikanska eller Franska travare är de inte (svenskfödda). Samlingsnamn? :D

Jag är lite nyfiken på hur våra grannländer gör, Norge, Danmark och Finland har ju också sin avel, hur benämner dom sina travare? Enklast är det väl att förstå hur alla gör idag

Victory Tilly (SE)
Alf Palema (US)
Abano As (DE)
Bebop (CA)
Varenne (IT)
Buvetier d'Aunou (FR)

t.ex. :D

Senast ändrad:

ja precis sådär har jag tänkt att det måste vara :)

men om vi har Kalle här :D efter både en amerikansk hingst och en amerikansk moder.. men svenskfödd. EGENLIGEN är den ju amerikansk.. fast ja, ändå inte. det är väl en svenskfödd amerikanskare då? :angel:

jaja, jag förstår egentligen, man ska nog inte riktigt hänga upp sig på ord :p

Håller med föregående talare.... Svenskare än så hittar vi troligen inte.

* Hoppsan, det var Martha jag menade....

Jag skulle tro att man kan ta vilken "svensk" häst idag som helst och stamtavlan kommer se ut ungefär som Zoogins.gidde palema

Vart kom det där ifrån? :D
Tror eventuellt att jag letade i Giddes stam på travsport.se och så råkade jag få med hans namn i mitt inlägg. :o

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 495
Senast: cherie
·
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 655
Senast: kicket
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 891
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka