Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka röstare är det som vill 'värna svenska värderingar' Partiet som 21% röstar på? Kristersson som 19% röstade för har fördömt Jimmie, likaså Pehrson. Och tom Ebba även om KD säkert internt stödde hans åsikter. Var är demokratin i att en femte del av Sveriges befolkning ska bestämma över fyra femtedelar av väljarna?
Av samma anledning när sossarna ska bestämma och övriga vänsterpartier måste vara dörrmatta till sossestyret

https://www.theguardian.com/world/2...e-far-right-pvv-geert-wilders-form-government

https://www.reuters.com/world/europ...alks-after-wilders-shock-poll-win-2023-11-24/

Trots Geert Wilders seger kommer det att bli intressant och se om han lyckas skrapa ihop en koalition för att faktiskt kunna regera. Eftersom Nederländerna inte har någon gräns för att få ett säte i riksdagen vimlar det av småpartier med en eller två platser.

https://www.reuters.com/world/europ...alks-after-wilders-shock-poll-win-2023-11-24/

Hans försök att regeringsbilda börjar bra

https://www.france24.com/en/live-ne...lks-in-chaos-as-wilders-appointed-scout-quits :rofl:
Även britterna har ju insett saker o ting. Detta hade ju aldrig gått om dom hade varit kvar i EU. Nu bestämmer dom själva ang asylsökande

https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/1215031-sunaks-rwanda-plan-fick-ett-svagt-ja

Gör en headcount på hur många personer som dödats av våldsbejakande abortmotståndare, och hur många personer som dödats av islamister bara för att de stått upp för västerländska värderingar, (som har sin grund i kristendomen). Är inte du precis som jag, hysteriskt tacksam över att vara född i ett kristet/sekulärt västerländskt land istället för ett muslimskt?
Du kan väl dock inte anse att det enda som skiljer Sverige från ett land med utbredd islamistisk terrorism är religionen?

Länder som Burkina Faso eller Mali och Sverige till exempel, det enda som skiljer dem åt är knappast religion, eller vad sägs om de totalt olika sociala och ekonomiska förutsättningarna? Majoriteten av alla som dör av terrorism befinner sig i konfliktzoner, antingen krig eller mindre väpnad konflikt. Mycket av terrorismen drabbar alltså regioner som lider av att ha svaga eller inte helt funktionella stater i områden av konflikt, det kan till exempel vara konflikter mellan olika folkgrupper inom landet. Det kan vara stater som inte skyddar sitt folk (vilket leder till att samhällena behöver väpnade gruppers skydd). Eller områden där jihadister drar nytta av och ansluter till redan beväpnade separatistgrupper som har krav på självstyre. Områden med stor brist på mat och vatten, där att ansluta sig till en väpnad grupp kan te sig som ett alternativ till svält. Samhällen med låg motståndskraft för att stå emot naturkatastrofer och extremväder, där klimatförändringarna sannolikt även fortsättningsvis leder till ökad polarisering och slitningar i samhället (till exempel mellan nomadiserande boskapsskötsel och jordbruk). Konkurrens om naturresurser som betesmark och vatten, men också om lättsmugglade varor som guld som är värdefullt på den internationella marknaden och därmed också attraherar islamister som vill finansiera sin verksamhet. Terrorismen kan dessutom leda till en våldsspiral där staten och militären i sina försök att slå tillbaka kan döda lika många civila som terroristerna, vilket riskerar ge ytterligare rekrytering till terrorism.

Så jag tror inte man kan förenkla ens den religiösa terrorismen till att handla uteslutande om religiösa drivkrafter, för den fundamentalistiska synen på religion kan på många håll utgöra en faktor bland flera andra som sammantaget leder till dödligt våld.

Svaga stater i politiskt instabila konfliktområden, där islamist-grupper lätt växer sig starka, kan inte rakt av jämföras med sedan länge stabila demokratier i väst för att dra långtgående slutsatser om religion i allmänhet.

Av samma anledning när sossarna ska bestämma och övriga vänsterpartier måste vara dörrmatta till sossestyret
Men nu får du väl bestämma dig. Ena dagen så har sossarna varit dörrmatta åt Mp som fått igenom alldeles för mycket av sin politik för att det nästa dag är S som använt sina partners som dörrmatta. Du försöker både äta kakan och ha den kvar genom diverse retoriska tricks.
Är det är en av dina omhuldade svenska värderingar, att skapa lögner för att vinna debatter? (Ja jag undrar fortfarande vilka värderingar som är hotade, kan du inte berätta?)

Själv tycker jag att det är fel håll att lämna traditionella svenska värderingar. I Sverige har vi sedan länge stått för rättssäkerhet, demokrati, yttrandefrihet och internationell solidaritet.

Och det här är ungefär så långt från svenska värderingar man kan komma.
sd.webp

Hur tänker Ni kring Magdalena Anderssons: Sverige ska bli mer som Sverige. Vad innebär denna slogan för Er, vad tror Ni att hon menar.
Jämlikhet, minskade klyftor och ett benhårt motstånd mot det mörka konfliktskapande mellan svenskar som drivs av SD.

https://tankesmedjantiden.se/tiden-magasin/sverige-ska-bli-mer-som-sverige/

Sen gillar jag inte slogan riktigt för den travesterar lite på de konservativa och lämnar ett sken av att det finns ett enda ideal-Sverige och så ser inte mitt ideal-Sverige ut.

Hur tänker Ni kring Magdalena Anderssons: Sverige ska bli mer som Sverige. Vad innebär denna slogan för Er, vad tror Ni att hon menar.

Jag håller med @sjoberga om att jag inte är så förtjust i själva uttrycket men jag hoppas att det hon menar är att Sverige ska ta tillbaka de värderingar jag ser som utmärkande för hur vi agerat som land tidigare, dvs stå upp för mänskliga rättigheter, solidaritet med både människor i vårt land och i resten av världen, jämlikhet och religions- och yttrandefrihet.

Solidaritet, jämlikhet, generositet. Demokrati. Nyfikenhet och empati för omvärlden och de som har de svårt. Jämställdhet. Det är de värderingarna som gjort att jag alltid varit stolt över att vara svensk.

Vårt socialförsäkringssystem att de som har det svårt och fattigt alltid ska få den hjälp och stöd de behöver. Att de som är rikast hjälper de som är fattigast. Att man inte kan köpa sig bättre vård bara för att man har pengar. Jag kan utveckla men då blir det längre än man kan skriva ett inlägg.

Vi ska stå för vad Sverige en gång i tiden stod för. Humanitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar