Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med om att det alltid är värre när det gäller människor även om jag som antikvarie kan bli rätt rutten på att ofta få höra "men det är ju bara en tavla".
Jag tycker mycket av det klimataktivisterna pysslar med är dåligt (så som att hindra trafik, att förstöra tavlor, storma olika typer av möten som en fd bekant till mig gjorde etc), även om jag kan ställa mig bakom mycket av deras åsikter.
Jag jämför det inte med extremism, jag kallar dem inte terrorister etc. Nu får du lugna ned dig och sluta läsa in saker jag inte skriver.

Jag är helt lugn. Men jag blir irriterad när någon anser att försena morgontrafiken etc är farligare än religiös extremism (vilket några har gjort i tråden). Iofs är jag också någon som anser att det är helt berättigat när djurrättsaktivister försöker hindra valjakt.

Edit: OT så tycker jag alltid diskussionen om det är berättigat att elda upp ovärderliga första upplagor för att inte frysa ihjäl i filmen Day After Tomorrow är fascinerande.

Jag är helt lugn. Men jag blir irriterad när någon anser att försena morgontrafiken etc är farligare än religiös extremism. Iofs är jag också någon som anser att det är helt berättigat när djurrättsaktivister försöker hindra valjakt.

Edit: OT så tycker jag alltid diskussionen om det är berättigat att elda upp ovärderliga första upplagor för att inte frysa ihjäl i filmen Day After Tomorrow är fascinerande.
Jag gissar att du menar att någon annan anser att det är farligare att försena morgontrafiken än religös extremism för det är verkligen inte det jag säger.

Jag gissar att du menar att någon annan anser att det är farligare att försena morgontrafiken än religös extremism för det är verkligen inte det jag säger.

Exakt. Jag riktade mig inte specifikt till dig även om det var dig jag citerade utan hänvisade till tidigare inlägg. Sorry om det blev lite förvirrat.

Du säga i vilket inlägg jag skrivit muslimsk extremism .....jag har gått igenom mina inlägg och kan inte hitta det.
Du har skrivit så här. Läs andra stycket i det första inlägget.
Är det verkligen så? Om vi tar tex Åke Green, så minns jag att det togs upp i all dagspress, tv nyheterna, debattprogram osv och han blev åtalad- och på den tiden...friad. Hade ett sådan uttalande kommit idag gissar jag att twitter svämmat över av både applåder och av hot och hat. Samtlig media hade då som nu hängt på som hungriga vargar.
Jag vågar påstå att det görs stor skillnad på hur svensk kristen extremism granskas och kritiseras i media och hur islamistiskt extremism granskas och kritiseras i media. Kristen extremism är helt ofarlig att puckla på medans man inte är lika säker när det kommer till att puckla på islamistisk extremism. Då gäller det att tassa lite försiktigt och möjligtvis våga sig på något litet tjyvnyp. Risken är bra mycket större att du en vacker dag står öga mot öga med en pistolpipa, eller att svenskar ute i världen blir måltavla för den typen av vedergällning när det gäller kritisk granskning av islamistisk extremism än kristen extremism.

Nej det gör man inte. Fast det bara hos IS och talibanerna som extremism frodas tänker du?
Så ja du påstår att muslimsk extremism inte uppmärksammas om det inte är på IS eller talibannivå.

Mitt tips är ang extremism är att lyssna eller läsa Magnus Ranstorp och inte kasta sig med ord eller defintioner som man inte har koll på.
Det är skillnad på extremism, religiös extremism, våldsbejakande extremism, våldsbejakande jihadistisk extremism osv.
Bra påpekande, jag själv har varit lite slarvig i tråden även om jag försökt påpeka när det rört sig om våldsbejakande sådan. Sedan har jag svårt för Ranstorp när jag läst att beter sig illa mot meningsmotståndare (typ arga mejl, kontakt med arbetsgivare och uthängning på sociala medier), och det är dessvärre inte få som jag läst om. Men misstror inte att han som forskare kan definiera korrekt.

Du har skrivit så här. Läs andra stycket i det första inlägget.

Så ja du påstår att muslimsk extremism inte uppmärksammas om det inte är på IS eller talibannivå.
Jag tycker du ofta hittar på saker jag ska ha sagt när det kommer till mina inlägg och jag förstår verkligen inte varför. Jag tror inte har någonsin har hört talas om muslimsk extremism.

Jag tycker du ofta hittar på saker jag ska ha sagt när det kommer till mina inlägg och jag förstår verkligen inte varför. Jag tror inte har någonsin har hört talas om muslimsk extremism.
Nej jag hittar inte på. Jag läser det du skriver. Om du inte menar muslimsk extremism får du gärna förklara vad du menar för jag försöker läsa in något annat men har inte lyckats. Så vad menar du när du skriver "Jag vågar påstå att det görs stor skillnad på hur svensk kristen extremism granskas och kritiseras i media och hur islamistiskt extremism granskas och kritiseras i media. Kristen extremism är helt ofarlig att puckla på medans man inte är lika säker när det kommer till att puckla på islamistisk extremism." Vilken extremism är det du anser inte granskas om det här inte syftar på avsaknad av granskning av muslimsk extremism?

Nej, extremism handlar inte om islamism. Om det förefaller oklart kan du fråga pastor Green om hans syn på homosexualitet.

Problemet är att vi svenskar ignorerar annan extremism, särskilt kristen sådan.
Läs mitt inlägg igen så skriver jag i moskéernas fall.
Jag är inte förtjust i religiös extremism öht men det handlade i denna fråga om verför många svenskar är positiva till att stänga moskéer som uppmuntrar till extremism, jag kan inte tycka det ens är kontroversiellt.

Läs mitt inlägg igen så skriver jag i moskéernas fall.
Jag är inte förtjust i religiös extremism öht men det handlade i denna fråga om verför många svenskar är positiva till att stänga moskéer som uppmuntrar till extremism, jag kan inte tycka det ens är kontroversiellt.

Jag tror inte någon tycker det är fel. Frågan gäller om vi ska stänga samtliga moskéer eller iaf majoriteten. Hur definierar vi bejakar extremism.

Jag tror inte någon tycker det är fel. Frågan gäller om vi ska stänga samtliga moskéer eller iaf majoriteten. Hur definierar vi bejakar extremism.
Gäller frågan det?
Det var inte frågan som ställdes när då (enligt utsago) 60% av svenskar tyckte det skulle vara ok att stänga moskéer som uppmuntrade/bejakade extremism men det var så @Smoothi framställde det här.

Gäller frågan det?
Det var inte frågan som ställdes när då (enligt utsago) 60% av svenskar tyckte det skulle vara ok att stänga moskéer som uppmuntrade/bejakade extremism men det var så @Smoothi framställde det här.

Att 60% vill stänga moskéer som bejakar extremism är inte kontroversiellt. Att 60% vill stänga moskéer är det. Det framställdes i tråden som att 60% ville stänga moskéer. Jag undrar hur många av de 60% är muslimer. Om det är någon grupp som lider och utsätts för våldsbejakande extremism är det muslimer.

Att 60% vill stänga moskéer som bejakar extremism är inte kontroversiellt. Att 60% vill stänga moskéer är det. Det framställdes i tråden som att 60% ville stänga moskéer. Jag undrar hur många av de 60% är muslimer. Om det är någon grupp som lider och utsätts för våldsbejakande extremism är det muslimer.
Exakt, @Smoothi framställde det som ditt senare alternativ. Jag läste artikeln och nej - 60% vill inte stänga moskéer.

Exakt, @Smoothi framställde det som ditt senare alternativ. Jag läste artikeln och nej - 60% vill inte stänga moskéer.

Då är nästa fråga som jag berör i inlägget ovan. Hur definierar vi våldsbejakande extremism?

Jag personligen anser att alla konfessionella friskolor inte har någon plats i Sverige. De enda som ska tillåtas är gymnasium som skidgymnasiet, lantbruksgymnasiet och liknande. Jag vill även stänga skolor som den Engelska internationella skolan som krävde klädkoder med kjollängder och liknande.

Sekter likt Knutby, frikyrkliga församlingar som fördömer lgbtq+ ska även de berövas allt statligt stöd. De har ingen plats i ett modernt samhälle. Partier och organisationer som bejakar högerextremism ska förbjudas. Cf NMR. Församlingar som bejakar kvinnoförtryck ska berövas allt statligt stöd.

SÄPO konstaterar i sin säkerhetsbedömning att hotet från extremism förekommer både som islamism och högerextremism.

https://sakerhetspolisen.se/verksamheten/kontraterrorism/langsiktigt-arbete-mot-terrorism.html

Våldsbejakande extremism utgör ett hot mot Sverige på såväl kort som lång sikt. Hotet kommer främst från våldsbejakande högerextremism och våldsbejakande islamism, men hotet är föränderligt. Oavsett bakomliggande ideologi har Säkerhetspolisen i uppdrag att förebygga och förhindra terrorverksamhet. Det kan röra sig om finansiering, logistiskt stöd, utbildning, rekrytering eller radikalisering.

Ändå talas det inte mycket om högerextremism.

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/terrorism

Det främsta attentatshotet mot Sverige kommer i nuläget sannolikt från individer motiverade av en våldsbejakande högerextremistisk ideologi eller en våldsbejakande islamistisk ideologi, enligt Nationellt centrum för terrorhotbedömning, NCT

Problemet är att merparten av de moskéer som bejakar extremism är sk källarmoskéer.

Ja till Livet anser jag vara en extrem organisation som hotar våra svenska värderingar och lagar. Kvinnoprästmotståndare är av uppfattningen att kvinnan tige i församlingen och även om de svenska, kristna, organisationerna inte uttalar dödshot så räknar jag dem till extremister.

Enligt dig är allt ok så länge man inte hotar någon till livet? Där har vi helt skilda åsikter och den kristna historien är fylld av blod och det plågas och dödas än idag för några helgon och en Gud som är gemensam för både de kristna, judarna och muslimernas.
Nej, det är mycket annat som inte är ok, men islamistisk extremism är många digniteter värre och obehagligare, och då tänker jag inte bara på den våldsbejakande extremismen. På vilka sätt anser du att Ja till livet hotar våra lagar? Har du tagit reda på vilka reformer partiet Nyans vill genomföra angående oönskade graviditeter?

Har du koll på hur mycket död och elände som orsakats de senaste 55 åren på grund av kristen respektive judisk respektive islamistisk extremism? En av de tre religionerna leder ohotade med bred mariginal.

Fast nu blundar du ju för att det absolut finns kristna våldsbejakande abortmotståndare som begår våldsdåd mot personal som arbetar på sjukhus som utför aborter, tex. Och det är många våldsbejakande högerextrema som ser sig som kristna. Det förstnämnda är väl vanligare i USA tex., men våldsbejakande högerextrema ses väl av SÄPO som ett minst lika stort hot mot demokratin som islamistiska extremism. Nu senaste åren så tycker jag att det finns en obehaglig trend där högerextrema eller för den delen kristna konservativa på nåt vis försöker tvätta rent deras egna ganska kvinnofientliga/homofoba åsikter med att använda muslimer som slagträ och måla ut dem som värre.
Gör en headcount på hur många personer som dödats av våldsbejakande abortmotståndare, och hur många personer som dödats av islamister bara för att de stått upp för västerländska värderingar, (som har sin grund i kristendomen). Är inte du precis som jag, hysteriskt tacksam över att vara född i ett kristet/sekulärt västerländskt land istället för ett muslimskt?

Nej, det är mycket annat som inte är ok, men islamistisk extremism är många digniteter värre och obehagligare, och då tänker jag inte bara på den våldsbejakande extremismen. På vilka sätt anser du att Ja till livet hotar våra lagar? Har du tagit reda på vilka reformer partiet Nyans vill genomföra angående oönskade graviditeter?

Har du koll på hur mycket död och elände som orsakats de senaste 55 åren på grund av kristen respektive judisk respektive islamistisk extremism? En av de tre religionerna leder ohotade med bred mariginal.
Tror att det är värt att ha i åtanke hur destruktiv kristendom många gånger blir när den kombineras med nationalism. Det finns fruktansvärda tendenser i USA, senast idag hörde jag någon stolle (som faktiskt bjudits in till middag med Trump och arbetat med personer i representanthuset), tala drömmigt om folkmord på alla som inte är vita kristna

Gör en headcount på hur många personer som dödats av våldsbejakande abortmotståndare, och hur många personer som dödats av islamister bara för att de stått upp för västerländska värderingar, (som har sin grund i kristendomen). Är inte du precis som jag, hysteriskt tacksam över att vara född i ett kristet/sekulärt västerländskt land istället för ett muslimskt?
Jag är tacksam för att vara född i ett sekulärt land, men det gör mig inte blind inför att det finns mängder med beröringspunkter med kristna nationalister åt det extrema hållet, och islamister.

Kvinnoprästmotståndarna i svenska kyrkan har ju förlorat för många år sedan, kvinnor är i majoritet både i prästyrket och som diakoner i Sverige. På vilket sätt är kvinnoprästmotståndare ett hot mot gemene kvinna?

Tror att det är värt att ha i åtanke hur destruktiv kristendom många gånger blir när den kombineras med nationalism. Det finns fruktansvärda tendenser i USA, senast idag hörde jag någon stolle (som faktiskt bjudits in till middag med Trump och arbetat med personer i representanthuset), tala drömmigt om folkmord på alla som inte är vita kristna
Hur tror du det skulle fungera tillsammans med USAs konstitution, och vad har du för källa?
Jag är tacksam för att vara född i ett sekulärt land, men det gör mig inte blind inför att det finns mängder med beröringspunkter med kristna nationalister åt det extrema hållet, och islamister.
Ok, om det finns mängder med beröringspunkter tycker jag att du ska räkna upp de fem viktigaste, och göra en snabb analys av varför de är de viktigaste beröringspunkterna. Du kan använda dig av headcounten som du uppenbarligen försummade att göra.

Har du koll på hur mycket elände kristendomen varje år innebär globalt sett? Över 1000 år av förtryck försvinner inte pga din whataboutism. Ja till livet, Tidölaget m fl är ett lika stort hot mot våra demokratiska lagar i Sverige. Lagen om fri abort under nuvarande former behöver vi ständigt bevaka då både KD, SD samt penningstarka grupper från USA försöker påverka till det sämre.

I morgonstudion säger Johan att Liberalerna vill inför en obligatorisk kurs och ett prov i samhällskunskap för nyanlända. På så sätt informeras nyanlända om lagar, regler och svenska värderingar och som sedan ska avslutas med ett prov som måste vara godkänt för att få bidrag. Då har nyanlända lättare att komma igång med sina nya liv med jobb och att bidra till landet. På så sätt blir det enklare om dom delar svenska grundläggande värderingar som vi faktiskt har i Sverige. Vidare ska kursen pågå i ett antal 100 timmar, man kan liksom inte sitta hemma och titta in i en vägg, säger Johan. Ex på kursfrågor, varför har vi jämställdhet, varför har vi förskola, varför man kan gifta sig med vem man vill

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar