Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ljuger vet jag inte men dom slingar sig och vill inte säga högt som det är för rädsla att peta väljarbas på ömma tår.
Jag får ända ge dom rikligt med cred för dom nu erkänner sin oförmåga att hantera integrationen och för att ha mörkat / förskönat "sanningen". (pga. rädsla för att tappa röster).
Men som sagt nuvarande regering är ju nere i skiten med uppkavlade ärmar och är inte "rädda" för sin väljarbas utan tuggar på. Min förhoppning är att högerregeringen nu krattar och silar manegen så fint så när vänster tar över vågar dom inte röra till den
Det beror alldeles på vad MP har för krav.

Men i den rykande färska DN/Ipsos så sitter Jimmie bekvämt och säkert på Tidötronen som nr 1 när han uttalar sig, +5% enheter mer än M 👍. Så Ulf får finna sig i att vara nr 2. För trots allt vill han väl vara Statsminister mandatperioden ut vad jag förstår.

Nu erkänner nya GD för Migrationsverket att myndigheten tidigare inte har skött sitt jobb fullt ut när det gäller återkallande av uppehållstillstånd. Hon säger att man nu tar tag i detta och när året är slut har man återkallat ca 9400 uppehållstillstånd jämf med förra året på 4400. Hon ser även framemot dom nya reglerna som kan riva kvarvarande sekretesshinder. Även missbruk av studerande tillstånd kollas upp. Tack o lov att man har hittat en GD som tar tag i saken 👍. Vad ska vi annars ha lagar till om man inte följer dom?

Nu erkänner nya GD för Migrationsverket att myndigheten tidigare inte har skött sitt jobb fullt ut när det gäller återkallande av uppehållstillstånd. Hon säger att man nu tar tag i detta och när året är slut har man återkallat ca 9400 uppehållstillstånd jämf med förra året på 4400. Hon ser även framemot dom nya reglerna som kan riva kvarvarande sekretesshinder. Även missbruk av studerande tillstånd kollas upp. Tack o lov att man har hittat en GD som tar tag i saken 👍. Vad ska vi annars ha lagar till om man inte följer dom?
Jo, det är ju med anledning av en rapport från Riksrevisionen.

Tydligen är 92%i Sverige för samkönade äktenskap, och det gör oss just nu världsledande där. Och lite unika i att synen även innefattar personer som är till höger i nästan lika stor inställning som personer som brukar rösta vänster. Lite färre män än kvinnor som är för, vilket väl också är väntat. Min tanke är dock att vi bergis kommer se bakslag här också, på samma vis som andra undersökningar visat om synen på transpersoner, som försämras.

https://www.pewresearch.org/short-r...ople-around-the-world-view-same-sex-marriage/

Tydligen är 92%i Sverige för samkönade äktenskap, och det gör oss just nu världsledande där. Och lite unika i att synen även innefattar personer som är till höger i nästan lika stor inställning som personer som brukar rösta vänster. Lite färre män än kvinnor som är för, vilket väl också är väntat. Min tanke är dock att vi bergis kommer se bakslag här också, på samma vis som andra undersökningar visat om synen på transpersoner, som försämras.

https://www.pewresearch.org/short-r...ople-around-the-world-view-same-sex-marriage/
Det är ingen risk. Däremot finns risk om Ryssland skulle ta över Sverige

https://www.france24.com/en/live-news/20231129-huge-blow-for-wilders-as-major-party-snubs-coalition

Apropå Jimmies förhoppningar att bli statsminister. Det krävs 3 mandat för att han ska kunna bli det om valresultatet är samma som förra valet. Vilket innebär att L behöver rösta för honom som statsminister. Visserligen har L ingått ett pakt med djävulen, men att gå från att regera med SD som stödparti till att rösta på dem som regeringsparti tror jag är en bro för mycket.

Det här låter ju bra, att skolministern vill satsa på skolan, men med tanke på hur regeringsunderlaget generellt verkar se på utbildning och liknande, så undrar jag vad haken är, någon som har svar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lotta-edholm-l-oka-statens-kontroll-av-skolan--nz0c1u
Det låter som sagt bra. Men det låter sig inte göras så enketl som statsrådet låter påskina. Skolan är som sagt ett kommunalt ansvar och finansieras genom kommunens budget. Så hur tänker sig staten att man ska detaljstyra användandet av digitala läromedel? Ska kommunerna få öronmärkta pengar som de bara får köpa fysiska böcker med? Ska man ändra lagen och kräva bemannade skolbibliotek? Frågorna är många.

Det här låter ju bra, att skolministern vill satsa på skolan, men med tanke på hur regeringsunderlaget generellt verkar se på utbildning och liknande, så undrar jag vad haken är, någon som har svar?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lotta-edholm-l-oka-statens-kontroll-av-skolan--nz0c1u

Nej som grundskolelärare kan jag säga att det inte alls låter bra och det kommer inte bli bra. Jag ser framför mig skolbibliotekarier i superdräkt som ska rädda den generation som från lågstadieåldern väljer TikTok framför böcker. Det kommer inte att fungera, om nu inte skolministern redan fattat det och bara duckar de verkliga problemen.

Haken är att de inte ens börjat närma sig de verkliga problemen utan de lyfter fram något som inte är alltför kostsamt och som låter tilltalande för den breda massan, som inte har någon erfarenhet alls av den samtida skolan. Annat än möjligtvis att man som vårdnadshavare varit på något föräldramöte.
Föräldramöten där skolorna glatt pratar om allt i positiva ordalag, för så måste man göra för sin egen överlevnad i en konkurrensutsatt verksamhet.

Regeringen blundar för sanningen och de verkliga behoven. Den konkurrensutsatta skolan är ett haveri. De elever med sämst förutsättningar kommer aldrig klara sig i ett sådant system, så är det bara. Antingen accepterar man att konkurrens skapar ojämlikhet eller så behövs ett systemskifte.

Nuvarande regering har aldrig haft något egentligt problem med ojämlikhet så det kommer rulla på och det blir ett ännu sämre PISA-resultat nästa gång. Det är jag som grundskolelärare övertygad om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar