Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan ska tilläggas att i tider med ett globalt osäkert läge och lågkonjunktur så går det alltid bra för populistiska partier med enkla svartvita lösningar där man skyller på en minoritet som roten till problemen. Det har vi sett historiskt, cf Tyskland under 1930-talet. Där både nazister och kommunister fick stort stöd. Enkla lösningar går alltid hem. Ett annat område är miljöförändringar. Det är lätt att endast se att fossilbränsle blir billigare och att ignorera konsekvenserna av det. Även om jag inte håller med om metoderna förstår jag klimataktivisterna som tar till extrema medel för att på något sätt visa sin förtvivlan över vad som händer.

Det är inte heller en överraskning att det är äldre och av någon anledning, ffa män, som inte bryr sig eftersom de kommer vara döda när konsekvenserna drabbar den yngre generationen. Eller, som SD, förneka att miljöförändringar existerar öht. De kan, fram tills dess att de är oundvikliga, leva ett bättre liv med lägre skatter och mer pengar i plånboken än om vi skulle ta tag i miljön nu. Numera är pensionen en stor fråga. Problemet är att när den generation som nu är barn kommer inte pensionen existera som den gör idag. Vilket redan diskuterats i andra trådar, om vi lever som SD vill.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/ovrigt-arbetsmarknad/Befolkningsstruktur/
Det är det här jag har lite svårt att förstå när människor vill koppla SDs framgångar till Sveriges flyktingmottagande, var finns det större, historiska perspektivet? Kan man inte se att det här följer ett otroligt bekant mönster av att ställa grupper mot varandra i tider av ekonomisk press eller för den delen ojämlikhet eller geopolitisk osäkerhet? Vill man inte se, för att man föredrar den enkla rasismen? Det är både provocerande och ibland nästan bisarrt.

Detsamma med miljöfrågan som är i högsta grad kopplad till övriga maktstrukturer. Det är inte svårt egentligen, det är bara att inse fakta, men man vägrar. Jag tror att män kanske i högre grad gillar status quo, man vill inte släppa sin livsstil som också leder till högre CO2-utsläpp än kvinnors livsstil på gruppnivå. Man offrar framtida generationer och ekosystem.

Det är det här jag har lite svårt att förstå när människor vill koppla SDs framgångar till Sveriges flyktingmottagande, var finns det större, historiska perspektivet? Kan man inte se att det här följer ett otroligt bekant mönster av att ställa grupper mot varandra i tider av ekonomisk press eller för den delen ojämlikhet eller geopolitisk osäkerhet? Vill man inte se, för att man föredrar den enkla rasismen? Det är både provocerande och ibland nästan bisarrt.
Utöver den rent historiska kontexten som är nog så viktig, så önskar att S kunde lyssna på exempelvis Katalys som bland annat kopplar SDs framgångar till nedskärningar i välfärden. Niklas Altermark (nu aktiv i Katalys) beskriver det bra här: https://hejaolika.se/artikel/forskare-darfor-tycker-manga-utsatta-att-sd-ar-garant-for-trygghet/

Utöver den rent historiska kontexten som är nog så viktig, så önskar att S kunde lyssna på exempelvis Katalys som bland annat kopplar SDs framgångar till nedskärningar i välfärden. Niklas Altermark (nu aktiv i Katalys) beskriver det bra här: https://hejaolika.se/artikel/forskare-darfor-tycker-manga-utsatta-att-sd-ar-garant-for-trygghet/
Absolut! Både nedskärningarna av välfärden (egentligen inte bara nedskärningar utan också till viss del utförsäljningar av både den, samt andra viktiga samhällsfunktioner där de kommersiella aktörerna inte alltid klarar uppdraget) och den ökade ekonomiska ojämlikheten tror jag har spelat stor roll.

Ska man prata politiska eller ideologiska snedsteg generellt så minns jag att jag när SDs intåg diskuterades för ca 10 år sedan argumenterade för att det stora misstaget övriga partier gjorde då var att delvis överge sina egna problembeskrivningar av samhället - vilket gav helt öppet mål för SDs narrativ. Har man ingen konsekvent, politisk eller ideologisk problembeskrivning, vare sig det är en traditionell höger-vänster vinkling eller något annat, då öppnar man också upp för att andra helt kan ta över och dominera debatten.

Och på den tiden led S bland annat just av att man skar ned på välfärden, och vänstern led av att man alltför passivt bara accepterade nästan allt som hände. Högern brydde sig förstås inte om S högersväng. Och allt det här sammantaget betydde att man lämnade ett tomrum, för på den politiska spelplanen fanns det inte längre något motståndarlag eller alls en match eftersom alla verkade spela för ungefär samma lag. Det fanns ingen stark eller övertygande politisk diskussion. Någon annan som verkligen problematiserade delar av status quo kunde då ta över. Och det var SD, som vid det laget strategiskt hade gjort sig av med några av sina mer extrema element för att kunna ta sig in i riksdagen. Hade S inte så lätt släppt den problembeskrivning de hade i opposition när de väl kom i regeringsställning, hade vänstern inte relativt tyst bara suttit och sett på när allt det hände, hade högern hållit fast vid sina egna principer och ideal när de kom att testas av SD, ja då hade vi kanske inte varit i det här läget.

Så det är inte så att övriga partier alltid gjorde rätt, men de gjorde inte heller fel på just de sätt som SDs anhängare gärna hävdar, utan de gjorde det för att de inte lyckades hålla den politiska debatten om olika samhällsproblem vid liv, och för att de inte erbjöd alternativa problembeskrivningar. Öppet mål, med andra ord.

Vad menar du är visionen? Att stänga skolor kan väl knappast vara en vision? Det är möjligen ett medel för att uppnå en vision men näppeligen visionen själv.
Det är ju sånna exempel där man ska dra tillbaka svenskt medborgarskap och sedan utvisa. Mer resurser så att man gräver upp all sån smörja och bara stänger ner

Det som önskas är en sammanfattande beskrivning av helhetsvisionen av SDs framtida samhälle.

Så vi väntar fortfarande.

Förstår du frågan?
Jag ser frågan. Då är det väl lämpligt att ni kontaktar SD så ni får den absoluta rätta visionen. Jag har inte varit med om att ha arbetat fram den. Förstår du vad jag har skrivit nu då? Bra.

För att återgå till den muslimska skolan som ska stängas ner så är det ju ett bevis på vilken mångkultur dom undervisar i. Å det är ju inga svenska värderingar och det i sin tur visar att man inte vill anpassa sig till dom. Men bidragen ville dom ha....för det passar dom minnsan

Jag ser frågan. Då är det väl lämpligt att ni kontaktar SD så ni får den absoluta rätta visionen. Jag har inte varit med om att ha arbetat fram den. Förstår du vad jag har skrivit nu då? Bra.

För att återgå till den muslimska skolan som ska stängas ner så är det ju ett bevis på vilken mångkultur dom undervisar i. Å det är ju inga svenska värderingar och det i sin tur visar att man inte vill anpassa sig till dom. Men bidragen ville dom ha....för det passar dom minnsan
Du refererar hela tiden till SD, utan att veta något om deras vision alltså?

Du har alltså ingen aning om hur slutresultatet är tänkt att bli.

Hur kan du då heja på delarna, när du inte vet hur de ska passa ihop, för att bli en helhet?

Du refererar hela tiden till SD, utan att veta något om deras vision alltså?

Du har alltså ingen aning om hur slutresultatet är tänkt att bli.

Hur kan du då heja på delarna, när du inte vet hur de ska passa ihop, för att bli en helhet?
Jamen du frågar ju efter SD då är det väl så att korrektheten ligger hos SD, och inte mig.

Vi har ju sett sossestyrets vision och hur Sverige har blivit efter det. Så fort sossarna öppnar munnen så ljuger dom. Jag vill inte ha det så. Jag har röstat och fått som jag vill. Jag är nöjd det det. Nu får andra förverkliga det.

Därför att sossestyret vill inte göra jobbet däremot vill SD det. Och nu vill även Regeringen vara med och göra det jobb som SD har pläderat för i flera år. Det är iaf en början. Tidöavtalet ska även uppdateras framöver 👍

Jamen du frågar ju efter SD då är det väl så att korrektheten ligger hos SD, och inte mig.

Vi har ju sett sossestyrets vision och hur Sverige har blivit efter det. Så fort sossarna öppnar munnen så ljuger dom. Jag vill inte ha det så. Jag har röstat och fått som jag vill. Jag är nöjd det det. Nu får andra förverkliga det.

Därför att sossestyret vill inte göra jobbet däremot vill SD det. Och nu vill även Regeringen vara med och göra det jobb som SD har pläderat för i flera år. Det är iaf en början. Tidöavtalet ska även uppdateras framöver 👍
Vad i de stora strukturerna i samhället har du fått som du vill?

Är vårdsystemet som du vill?

Funkar skolsystemet enligt hur du vill?

Är pensionsystemet bra och heltäckande?

Så många frågor, fler finns, så få svar.

Jag struntar i vad du tycker om sossar, jag, och flera andra vill veta vad du ser för samhälle framför dig i framtiden, ocj hur det ska hänga ihop.

Ni har väl inte glömt att sossar ochså ville stänga ner 🤣🤣🤣🤣

https://www.dagen.se/nyheter/2022/11/17/s-toppen-vill-stanga-moske-och-skicka-ut-imamen/

På Twitter sammanfattade Shekarabi nyligen: ”Stoppa bidragen, stäng centret & skicka, som Tyskland gjorde nyligen, ut imamen.”

https://omni.se/s-vill-att-islamiskt-center-stangs-kopplar-till-iran/a/0QprgJ
Kan du inte som omväxling svara på frågorna istället för att köra med en massa länkar om annat?

Vi har ju sett sossestyrets vision och hur Sverige har blivit efter det. Så fort sossarna öppnar munnen så ljuger dom.
Ljuger vet jag inte men dom slingar sig och vill inte säga högt som det är för rädsla att peta väljarbas på ömma tår.
Jag får ända ge dom rikligt med cred för dom nu erkänner sin oförmåga att hantera integrationen och för att ha mörkat / förskönat "sanningen". (pga. rädsla för att tappa röster).
Men som sagt nuvarande regering är ju nere i skiten med uppkavlade ärmar och är inte "rädda" för sin väljarbas utan tuggar på. Min förhoppning är att högerregeringen nu krattar och silar manegen så fint så när vänster tar över vågar dom inte röra till den

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar