Det är det här jag har lite svårt att förstå när människor vill koppla SDs framgångar till Sveriges flyktingmottagande, var finns det större, historiska perspektivet? Kan man inte se att det här följer ett otroligt bekant mönster av att ställa grupper mot varandra i tider av ekonomisk press eller för den delen ojämlikhet eller geopolitisk osäkerhet? Vill man inte se, för att man föredrar den enkla rasismen? Det är både provocerande och ibland nästan bisarrt.Sedan ska tilläggas att i tider med ett globalt osäkert läge och lågkonjunktur så går det alltid bra för populistiska partier med enkla svartvita lösningar där man skyller på en minoritet som roten till problemen. Det har vi sett historiskt, cf Tyskland under 1930-talet. Där både nazister och kommunister fick stort stöd. Enkla lösningar går alltid hem. Ett annat område är miljöförändringar. Det är lätt att endast se att fossilbränsle blir billigare och att ignorera konsekvenserna av det. Även om jag inte håller med om metoderna förstår jag klimataktivisterna som tar till extrema medel för att på något sätt visa sin förtvivlan över vad som händer.
Det är inte heller en överraskning att det är äldre och av någon anledning, ffa män, som inte bryr sig eftersom de kommer vara döda när konsekvenserna drabbar den yngre generationen. Eller, som SD, förneka att miljöförändringar existerar öht. De kan, fram tills dess att de är oundvikliga, leva ett bättre liv med lägre skatter och mer pengar i plånboken än om vi skulle ta tag i miljön nu. Numera är pensionen en stor fråga. Problemet är att när den generation som nu är barn kommer inte pensionen existera som den gör idag. Vilket redan diskuterats i andra trådar, om vi lever som SD vill.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/ovrigt-arbetsmarknad/Befolkningsstruktur/
Detsamma med miljöfrågan som är i högsta grad kopplad till övriga maktstrukturer. Det är inte svårt egentligen, det är bara att inse fakta, men man vägrar. Jag tror att män kanske i högre grad gillar status quo, man vill inte släppa sin livsstil som också leder till högre CO2-utsläpp än kvinnors livsstil på gruppnivå. Man offrar framtida generationer och ekosystem.