Svensk-Dansk Gårdshund

A

Amanda_Bambi

Är det någon därute som har eller har sett en så kallad gårdshund?

Sv: Svensk-Dansk Gårdshund

Jag gillar dom inte!

Varit på flera utställningar i år och lyckas alltid hamna i samma ring som dessa som det finns typ en miljon av vid varje utställning (okej lite ironi :angel: men många är dom)

Och den ena är värre än den andra!
Antingen verkar dom vara väldigt rädda och veka eller som dom flesta: Väldigt kaxiga. Morrar och visar tänderna åt alla som går förbi med sina hundar, gör utfall mot varandra, skäller något fruktansvärt.
Man hör olika slags skäll också, antingen arga eller rädda eller "slagmålsvrål", nej fy!

Jag har inga bra erfarenheter av dom hundarna, många verkar vara stressade eller bara allmänt ettriga.

Jag har en och kan inte hålla med seabaz...helt underbar hund är det, alltid glad och positiv...lättlärd men förvisso ledarvek, men mina bc b´landningar är också ledarveka och det ser jag inte som ett problem, han är inte stressad , bara glad...hundar blir vad man gör dom till.....och fick omdöme på utställning över sitt goda psyke

här är min för några mån sen ( fortfarnde valp)
JOGPGOCNNOMNE.jpg

JOGPGOEQHNCMC.jpg

det som du beskriver har jag aldrig någonsin sett. och då är de ändå väldigt vanliga häromkring. jag tycker tvärt emot att de saknar det där terrierettriga och mer är som stora hundar i litet format.

cillamuffins skrev:
det som du beskriver har jag aldrig någonsin sett. och då är de ändå väldigt vanliga häromkring. jag tycker tvärt emot att de saknar det där terrierettriga och mer är som stora hundar i litet format.

Jag håller med dig!

Jag har inte träffat så förfärligt många, men de jag har träffat har varit underbara hundar! :love:

Pigga, glada, lojala med familjen/ägaren och otroligt arbetsvilliga utan att ge intryck av stress.

Min kompis har en och det är en underbar hund! Glad, snäll och lekfull. Inte skällig alls som andra småhundar kan vara. Den enda gången den skäller är när man busat upp den rejält. Den kan vara lite reserverad mot män han inte känner, kan morra lite men är aldrig dum och anfaller aldrig eller så.

Tja då måste det vara folk här i roslagen-stockholm som inte borde ha hund!
För när vi var på en utställning och min pappa var med, han är lite sugen på att skaffa hund, så tittade vi på just dansk-svenska gårdhundar och tyckte att dom verkar fina och robusta men vi vet ju inget om dom, inte läst något eller så... Men ju mer tiden gick insåg vi att nej, någon sådan vill vi nog aldrig ha...
Som sagt, det var säkert 20-30 hundar och det var i alla fall runt 10 stycken som var aggressiva mot andra hundar och säkert 5-6 stycken som var otroligt rädda och gnydde och hade svansen mellan benen :crazy:

Sedan har jag varit på fler utställningar och samma saker har inträffat.
Sedan visst, är ju utställnignar hör inte till vardagen och hundarna blir lite spända osv.. Men det finns ju även dom som faktiskt pallar trycket :smirk:

Min kompis stallkompis har en sådan där och dom säger att den skäller hela tiden och är ettrig..

märkligt. här finns såna hundar överallt, vi har tränat ihop med ett flertal (lydnad) och samtliga har varit mycket stabila och trevliga. vi ser också några på tävlingar och där funkar de också. men vi ser inte så många såna som är oaktiverade sällskapshundar. kanske det som är skillnaden?

det går ju att ha dom till "allt"
finns hundar i elitlydnad, spår, räddning, jakt, agility, gårdshund..man kan nog göra allt med dessa små sockerpiller :love:

energiska och arbetsglada, min började skälla, men man får ju sätta stopp för det...skälla får han men inte okynnes...det har han köpt rakt av.

Jag har en 7 årig hane. En helt underbar liten ras!
Han är rätt stabli glad liten kille som gärna ligger i sängen hela dan. Ganska självsäker mot andra hundar, En rottis hane kan han ge sig på men inte katterna hemma. Då går han undan. :smirk:
Tycker inte att dom är så skälliga av sig. Är egentligen inte så förtjust i små hundar men den rasen gillar jag och kan tänka mej skaffa en till. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 797
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 698
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 710
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar