Svävmoment

Sv: Svävmoment

Ah, tackar :) Trodde nästan att jag såg i syne ett tag... :angel:

norp2_small_1175975585.jpg

Inte alla har svävmoment i traven, medans andra har ett mkt tydligt svävmoment.
När man höghastighetsfilmar ser man att hästar med sämre trav landar före fram, medans i en bra trav landar bak först.
I den diagonala tvåtakten kan inte det mänskliga ögat hinna med att se vilket ben som ländar först.

Jo man kan se att det inte är rent - och på vilket sätt det är orent kan man lära sig av erfarenhet.
En häst på bogarna lär ju landa före fram, och om en häst är på bogarna ser man ju ganska snabbt

i din beskrivning ovan, vad kännetecknar en bra trav enligt din källa.

Alla har visst ett svävmoment i traven, annars så är det ej trav. Men olika mycket sväv finns alltid. En tydlig tvåtakt (eller i stort sett) är endast godkänt. Denna skall då vara diagonal. (Den enda tvåtakt som finns är pass) Givetvis finns det taktavvikelser här med, vilken den vanligaste är att tvåtakten går mot fyrtakt vilket innebär att hästen sätter ner fram/bakben markant före det andra.

en travare har ett svävmoment pga av farten, men sällan när de travar sakta- oren takt.
en dressyrhäst bör komma upp "ovan mark", men inte så att det ser ut som i balanstrav -boing boing

Jo man kan se att det inte är rent - och på vilket sätt det är orent kan man lära sig av erfarenhet.
En häst på bogarna lär ju landa före fram, och om en häst är på bogarna ser man ju ganska snabbt

i din beskrivning ovan, vad kännetecknar en bra trav enligt din källa.

Nu snackar vi höghastighetfilmning, omöjligt att se med ögat,
Min källa är Mikael Holmström som doktorerat i ämnet.

Den första bilden är travartrav, håller med axel. De har ju klart svävmoment.

Den här är en ung dressyrhäst i grundform. Kommer sätta ner bak ngt före fram som det ser ut för mej.

trav.jpg

Bara till diskussionen, jag har ingen kunskap om exakta benförflyttningar mm, (men hoppas jag känner om ngt är fel:crazy: )

Ja om man har lärt sig känna när man rider,
så "känner man" när man ser på - att detta är "kantigt".

Ännu lättare i galoppen

återkopplar till tömkörning - när man lärt sig se - när hästen går rätt, så ser man ju om den går fel.

Kanske nåt man lärt sig uppifrån sadeln och kan ta med sig ner.

Senast ändrad av en moderator:

Hur definerar MH en bra trav - har du till gång till sammanfattningen?

Ja om man har lärt sig känna när man rider,
så "känner man" när man ser på - att detta är "kantigt".

Ännu lättare i galoppen

återkopplar till tömkörning - när man lärt sig se - när hästen går rätt, så ser man ju om den går fel.

Kanske nåt man lärt sig uppifrån sadeln och kan ta med sig ner.

Ja det tror jag. Galoppen är lättare, ja.
Problemet med trav kan nog vara "tillvänjning" kanske, om det handlar om små störningar, att man blir van och inte längre känner om man rider bara en häst.

Jag kände en gång mkt diffust "något" på hårt underlag på en häst jag red (inte min) Ägaren såg inget och inte jag heller. Men vid ultraljud fanns en liten liten förändring på ett gaffelband (det var efter en start på tung galoppbana) Så det var "något". Fanns ingen svullnad eller värme, öht inget utanpå. Sen dess är jag lite nojig faktiskt. Rädd att missa ngt:crazy: Det är bara i dressyrarbete man känner vissa saker, inte om man galopperar omkring i skogen enbart.

För att återkoppla tilll tömkörning som sagt, så är det ytterligare ett skäl att ibland se hästen från marken.

Jag tror att det är normalt med en liten avvikande takt mellan fram o bak. Inget som man kan se eller höra med öga/ öra, eller känna för den delen.
Dels om den är samlad o dels för att den sätter ner tån först bak o trakten fram- när den skjuter på.

hästar som slår i framskon är inte tillräckligt lätta i fram o hinner inte undan med fram inna bak kommer eller överenergisk med bak. Kan oxå bero på tungt underlag.

en travare har ett svävmoment pga av farten, men sällan när de travar sakta- oren takt.
en dressyrhäst bör komma upp "ovan mark", men inte så att det ser ut som i balanstrav -boing boing

Traven har alltid svävmoment, oavsett hur sakta det går eller hur dålig den är. Svävmoment = ingen hov i marken.

Möjligvis om man filmar.
En del Lusitanos eller dylikt ser ut att inte ha det.
Titta på den övre bilden- där det är mkt marginellt.

Markbundna hästar kan knappt ha ngt.

Fast eftersom traven per definition är diagonal, tvåtaktig med fyra faser och svävmoment så är det inte (ren) trav om detta inte är uppfyllt.

Då är det snarare sorgligt att så många hästar är så ofräscha/felarbetade att traven är förstörd.

Då borde den där omtalade GP-fuxen vara 2-taktig som hoppade från diagonal till diagonal.

Liknande trådar

Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
813
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 724
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30