Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

De flesta vill ju inte äta upp sin egen häst heller, så det är nog ett alternativ som ingen väljer... har iallafall aldrig hört om någon som gjort så.

Det finns säkert en och annan som gör det. Själv skulle jag inte äta upp någon av mina egna hästar, men har inga problem med att äta hästkött annars.

Det finns säkert en och annan som gör det.
Tror du? Har du hört talas om någon som gjort det? Det enda jag kan tänka mig är om man har en stor familj, gård och nån känning i styckbranchen, om man nu inte själv är där , att man då utfordrar sina övriga familjemedlemmar som kanske inte har samma relation till hästen som en själv. Personligen skulle jag inte ens kunna tillaga köttet. :cry:
Själv skulle jag inte äta upp någon av mina egna hästar, men har inga problem med att äta hästkött annars.
Nej, så är det nog med de flesta tror jag.

Egentligen förstår jag inte vad detta med omärkta djur har med Ametist att göra. förutom hämnd då.

Omärkta djur på ett slakteri visar på att det inte är ett seriöst företag ( en helt annan sak om en bonde slaktar hemma och tar tillvara på kroppen).
Dessa personer kring detta företag visar tydliga skummraskaffärer...
Hur får du detta till hämd?
De har inte bara lurat till sig hästar, vart tar köttet vägen? Vilka preparat finns i dessa djurkroppar som går igenom oidentifierade på detta slakteri.
Förstår inte hur de vågar utsätta sig själv och andra.
Just nu har vi Irländskt fläsk som innehåller höga halter av cancerogena ämnen.
Jag skulle inte vilja vara i deras skor om de råkar ut för något liknande och inte kan tala om varifrån köttet kommer.

KL

Nu kan jag inte vara tyst längre.....

Den omtalade hästen var senare ute på annons och när man ringde kom man till tysk telefonsvarare.

Så det finns faktiskt möjlighet att hästen fortfarande lever och frodas någonstans.

Detta är bara löjligt skrivet av dig Älgen.

Du har tagit del av i stort sett alla "nyhetstrådar" om Ametist och haft en klar och tydligt negativ attityd till "Ametist historen" hela tiden. Du har aldrig med så mycket som ett enda inlägg tillfört något vettigt - utan tjatar bara om att "jag" förföljer,- och driver häxjakt på slaktardottern.

För övrigt har du missförstått:
Den tyska telefonsvararen gick på från den 20 maj - 24 maj därefter var det svensk telefonsvarare igen. Ibland tutar det upptaget och ibland blir samtal bort klickade. Däremot gick det att få tag i slaktardottern på annat mobilnr som hon inte upplyst hästägarna om. De få gånger hon svarat när journalister och hästägare ringt så har hon slängt på luren direkt oavsett vem som ringt - så fort någon frågat efter Ametist, Ida, Nelly Magic ellr Lukas.

Det finns säkert en och annan som gör det. Själv skulle jag inte äta upp någon av mina egna hästar, men har inga problem med att äta hästkött annars.

På den punkten förstår jag dig inte alls...

Veterinärer och hästägare är rörande överens om att det slarvas mycket med ifyllandet av karensmedel. Även om en hästägare vet att hästen är behandlad så verkar de ju inte dra sig för att "få en sista slant" med att åka till slakteriet och få betalt för köttet - oavsett hästköttets innehåll.

Vad innehåller hästkött för "skit" egentligen?
Hur påverkar det människokroppen?

Vet du det....

jag ringde på en annons om en skadad fux valack och kom till en tysk tel svarare. Inget löjligt med det.
Någon negativ inställning har bara gällt häxjakten du bedriver

Nej det tror vi inte. Men tex Kristianstadsbladet skriver bara om det kan bli sensation. De vill ha dit slakteriet för svartslakt så de kan få rubriker. Tyvärr struntar de i dig även om de kanske tycker din historia är "söt". :laugh:

Sorry så funkar tyvärr våra medier. Jmfr "Svanstedt-affären".

Ang myndigheterna så är det svartslakteriet som de också vill åt. Det är ett brott, ett vanligt brott men de vill såklart komma åt det. Är Ametist svartslaktad så kan det vara intressant ur den synvinkeln. Dock lider inte en häst att bli svartslaktad...

Tror du att jag tror att alla dessa tidningar bryr sig om mig personligen??? Milde himmel :rofl: otroligt barnsligt skrivet av dig.

Tidningar intervjuar och gör därefter en egen granskning och därefter eventuellt skriver de om ansvarig anser att de kan skriva. Så går det till...

Tidningarna vet mycket mer än vad de hitintills vågat skriva om - är en information du bör ha med dig.

Det är många som anmält slakteriet - det glömde du bort. Människor jag inte ens vet vilka de är. De har anmält till Djurskyddet och Polis långt innan jag ens visste om att slakteriet existerade. Är det fortfarande bara en hämd från mig?? :angel: Mitt påstående kan du enkelt själv kontrollera genom att söka på slakteriets namn på exempelvis Kristianstadsbladet, Norra Skåne, Tidningen Ridsport, ATL osv.....kolla år och datum på artiklarna.

Myndigheternas intresse (Djurskyddet, Jordbruksverket och Polis) bygger inte längre på Ametist:s eventuella död eller inte. Det förekommer mycket mer på slakteriet som dessa myndigheter är intresserade av.

Jag tror inte alls att svartslakt är ett vanligt brott - det finns säkert många mycket seriösa slakterier och "just detta slakteri" är ett undantag.

PS har du fattat att det är 6 hästar som slaktardottern fått som "sällskapshästar" och som är lika försvunna som Ametist är?????

Någon negativ inställning har bara gällt häxjakten du bedriver

Nedanstående är fakta älgen:

Tidningar ringer mig och jag berättar det jag upplevt för dem. Samma sak gör de andra hästägarna.

Tidningar ringer slaktardottern och ber om hennes kommentarer - hon slänger på luren och vägrar svara.

Tidningarna väljer att publicera - Gunnar väljer att lägga ut på bukefalos.

Du och jag deltager i trådar som Gunnar lagt ut.

Var finns "min" häxjakt på slakteriet????

jag ringde på en annons om en skadad fux valack och kom till en tysk tel svarare. Inget löjligt med det.

Återigen igen bara så du vet....

Ametist var inte en skadad fux. Ametist var inte heller gammal.

Var har jag skrivit gammal?

Så din var en fullt frisk, ridbar unghäst?

Var har jag skrivit gammal?

Så din var en fullt frisk, ridbar unghäst?

Men hjälp..:confused: vad du vränger till saker. Så det finns bara antingen unghästar eller gamla hästar i din värld? Inget mittemellan??
Det enda hindret hos Ametist var ju att man ej skulle rida honom i samlad form men som promenadhäst i öppnare form var en utmärkt ridhäst, han hade inget fel på sina ben. Så har jag förstått det hela och den infon antar jag också att du snappat upp men inte vill ta till dig.

Vad innehåller hästkött för "skit" egentligen?
Hur påverkar det människokroppen?
ja det kan man ju verkligen undra...många prep saknar ju MRL värde och det ges till hästar i olika sammanhang och vad jag vet så antecknas inget i pass och övht påpekas aldrig av veterinärer att det ska göras. Den enda anledningen att äta hästkött som jag kan tycka är att många hästar ändå haft ett bättre liv än en gris i en grisfabrik tex, och då känns det moraliskt bättre med hästkött, om det inte kommer från USA då förstås.

Jag fattat infon som att det var en skadad fux saken gällde. Däremot verkar TS nu dementera skada mm??

Ja det slarvas mycket med ifyllandet. Det är dock inte fråga om så många preparat som folk tror, vanligast är butta o pleg(180dgr), dessa försvinner dock ur kroppen på några veckor så ur köttsynpunkt är problemet minimalt.
PL

Jag fattat infon som att det var en skadad fux saken gällde. Däremot verkar TS nu dementera skada mm??

Vad är mm??
Jag har inte sett att P dementerat nåt här, vad Ametist hade för "skada" som gjorde att man ej kunde rida honom i samlad form har Pjok redogjort för i andra trådar som du följt för flera månader sedan och det har aldrig ändrats.

ja det kan man ju verkligen undra...många prep saknar ju MRL värde och det ges till hästar i olika sammanhang och vad jag vet så antecknas inget i pass och övht påpekas aldrig av veterinärer att det ska göras. Den enda anledningen att äta hästkött som jag kan tycka är att många hästar ändå haft ett bättre liv än en gris i en grisfabrik tex, och då känns det moraliskt bättre med hästkött, om det inte kommer från USA då förstås.

Tänvärt inlägg....

En läkare jag känner berättade att stresshormon (som finns i djurkroppar) strax innan slakt sätter sig i köttet. Dessa stresshormon finns kvar i köttet när vi konsumerar det.

Det finns mycket lite forskning om vad djurmediciner/stresshormoner som finns i djurs kött har för effekt på människan. Därtill kommer med hästar att de även har karensbelagda mediciner kvar i köttet. Slaktdjursuppfödning är mycket mer kontrollerad och uppstyrd.

Hästen är ju först och främst ett sällskapsdjur till människan inte ett djur som föds upp för att slaktas som exempelvis grisar och nöt.

Jag tror att summan av vad man äter - ger människor sjukdommar. Maten vi äter har stor betydelse för hur vi mår. Självklart "dör" man inte av en portion - men summan av allt man ätit under ett helt liv och som njurar/lever inte kan rensa ut. Vad gör detta i våra kroppar?

Ja det slarvas mycket med ifyllandet. Det är dock inte fråga om så många preparat som folk tror, vanligast är butta o pleg(180dgr), dessa försvinner dock ur kroppen på några veckor så ur köttsynpunkt är problemet minimalt.
PL

Cortizon preparat är de karensbelagda? Spelar det någon roll hur de intas - oralt eller via spruta? Stride Solution innehåller också cortizon. Är det samma cortizon som vet använder när man sprutar leder?

(Ovanstående frågor har inget med hästen Ametist att göra)

Jag vill gärna ha svar av dig ang min "häxjakt".

Förklara dig! Se mitt tidigare inlägg.

Vad gör detta i våra kroppar?
Förmodligen inget bra i allfall, och ingen vet ju heller för det finns ingen forskning att tillgå. Jag tror också precis som du att summan av flera års felätande resulterar i sjukdomar av olika slag. Ett stort problem är ju ockå alla dessa tillsatser i maten, tex E621, läser man om just det så inser man ju att det är direkt häslovådligt. Jag har numera slutat med mat innhehållande smakförstärkare. Jag försöker tänka så naturligt och renodlat som möjligt, men problem finns ju ändå i köttet tex olika mediciner samt även gifter som växten tagit upp av jorden osv... Ett annat problem också är alla vitaminer och mineraler och spårämnen som vi missar pga av snabbmat och för mkt raffinerad mat. Nu blev det lite OT...:angel:

Kortisonpreparat har karens dock inte livstids om de har MRL värde. Den vanligast kortisonsorten man sprutar i leder har 1 månads karens o skall därför inte antecknas i passet.
Jag har ingen aning om vad Stride solution innehåller om det är en handelsvara får det inte innehålla kortison!
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka