Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Förmodligen inget bra i allfall, och ingen vet ju heller för det finns ingen forskning att tillgå. Jag tror också precis som du att summan av flera års felätande resulterar i sjukdomar av olika slag. Ett stort problem är ju ockå alla dessa tillsatser i maten, tex E621, läser man om just det så inser man ju att det är direkt häslovådligt. Jag har numera slutat med mat innhehållande smakförstärkare. Jag försöker tänka så naturligt och renodlat som möjligt, men problem finns ju ändå i köttet tex olika mediciner samt även gifter som växten tagit upp av jorden osv... Ett annat problem också är alla vitaminer och mineraler och spårämnen som vi missar pga av snabbmat och för mkt raffinerad mat. Nu blev det lite OT...:angel:

Jodå - kemikalier via kött och tillsatser som alla dessa E-ämnen och andra konstigheter som står i innehållsförteckningar på produkter - kan bara inte vara bra att äta. Får man välja så tar jag först bort alla dessa smakförstärkare och E-ämnen (vad det nu kan vara för något).

Kött som produceras som föda till människa (gris, nöt och fågel) borde ju vara "renare" än vad exempelvis hästkött är. Kontrollen fungerar ju inte alls vad det verkar runt just hästkött eftersom hästen som djur verkar ligga i gränslandet mellan köttprocuerandedjur och sällskapsdjur. Hästen ses ju inte vare sig som det ena eller andra renodlat. Ska hästkött vara människoföda så borde kontrollen (skriva i passen exemplevis) vara klart och tydligt "någons" ansvar.

Fortsatta funderingar........då hummm slarvar vissa slakterier och därefter märker matbutiken om maten och skär bort det som legat och ruttnat och sedan köper vi och äter.....

Att skriva in behandlingar av läkemedel utan MRL-värde i passet ÄR klart o tydligt den behandlande vetrinärens ansvar. Vid behandlig med preparat med fastställd karens skall skriftlig uppgift lämnas.
PL

Kortisonpreparat har karens dock inte livstids om de har MRL värde. Den vanligast kortisonsorten man sprutar i leder har 1 månads karens o skall därför inte antecknas i passet.
Jag har ingen aning om vad Stride solution innehåller om det är en handelsvara får det inte innehålla kortison!
PL

Det står cortizon på innehållet i flaskan. Preparatet finns att köpa i vanlig hästshop (import från USA) och innehåller även mycket glukosamin. Jag pumpade i min Pjok detta när han blev dålig - på veterinärs inrådan.

Så cortizon är en substans som djurkroppen kan rensa ut själv då. Är det rätt uppfattat av mig?

Att skriva in behandlingar av läkemedel utan MRL-värde i passet ÄR klart o tydligt den behandlande vetrinärens ansvar. Vid behandlig med preparat med fastställd karens skall skriftlig uppgift lämnas.
PL

Jaså - nu blir jag nyfiken...

Besiktningsveterinären på det omdiskuterade slakteriet anser inte det. Han kritiserar just detta hos sina kollegor ute på fältet...

Preparat innehållande kortison får inte säljas i butik, olagligt.
I likhet med stort sett alla läkemedel kan kroppen ta hand om kortison själv men det kan ta olika lång tid.
PL

Preparat innehållande kortison får inte säljas i butik, olagligt.
I likhet med stort sett alla läkemedel kan kroppen ta hand om kortison själv men det kan ta olika lång tid.
PL

Likväl så säljs detta i butik och hästägare köper och ger sina hästar.

Om man sedan går in på internet så kan man beställa andra preprat som sägs vara "bra för sporthästars" prestation. Det finns i innehålls förteckningen mycket bl a selen, e-vitamin och annat som inte jag som lekman kan avgöra vad det är för något. Jag har köpt och gett detta till mina hästar och jag har svårt att tro att det bara är jag som gör det.....tänker på trav och galopp sporten.

Ytterligare en tanke bara...En köttproducerande bonde går säkert inte ut på internet/till butik och köper/ger sina grisar/kor sådana här produkter om inte annat så för att de ofta kostar massor av pengar.

Är den moderna sport/sällskapsdjuret "hästens" kött verkligen lämpligt att äta för människor?

Trav och galopptränare är väldigt noga med vilka preparat de använder. det kan du vara säker på.

Frågan är varför du köpt och använt sådana preparat.

Jag vänta fortfarande på din förklaring till varför du anser detta vara "häxjakt".

Se mina tidigare inlägg

Hästen är ju först och främst ett sällskapsdjur till människan inte ett djur som föds upp för att slaktas som exempelvis grisar och nöt.

Nej men ursäkta, vem har bestämt det? På Island är häst en av landets främsta kött källor, det finns nöt och gris också, men är dyyyrt.

Häxjakt är förföljelse på lösa antaganden.

Nedanstående är fakta älgen:

Tidningar ringer mig och jag berättar det jag upplevt för dem. Samma sak gör de andra hästägarna.

Tidningar ringer slaktardottern och ber om hennes kommentarer - hon slänger på luren och vägrar svara.

Tidningarna väljer att publicera - Gunnar väljer att lägga ut på bukefalos.

Du och jag deltager i trådar som Gunnar lagt ut.

Var finns "min" häxjakt på slakteriet????

Nej men ursäkta, vem har bestämt det? På Island är häst en av landets främsta kött källor, det finns nöt och gris också, men är dyyyrt.

Menar du att vi i Sverige har uppfödning av häst med avsikt att slakta. Var i Sverige ligger detta stall i så fall.....

Vi har hästar för sport och sällskap i Sverige - håller du inte med om det?

Slaktdjur föds upp med syfte att slaktas och köttet att användas som mat. Hästar föds inte upp för detta - de avlas och föds för vår fritid och sportintresse. De flesta hästar har vi en realtion till likaväl som vi har till andra sällskapsdjur som hund och katt.

Jag förstår inte ditt inlägg alls

Jag känner till minst 2-3 stycken som föder upp ardenner för slakt.

Du undviker konsekvent att redogöra för beskyllningar om "häxjakt"

Det är ju bara löjligt Älgen :rofl:

Tänk dig för innan du skriver, du påstår att hästen är ett sällskaps djur till människa och jag skriver att så icke är fallet. För dig kanske och merparten, men långt ifrån alla. Det finns köttproducerade stallar här i Sverige, och som tidigare skrivet på Island där i princip huvuddelen av köttet kommer av häst.

Självklart förstår man det man vill förstå.

Du undviker konsekvent att redogöra för beskyllningar om "häxjakt"

Det är ju bara löjligt Älgen :rofl:

Ingen ide att förklara för någon som inte verkar vilja förstå.

Tidningar ringer knappast runt huxflux till alla som ger bort en häst och frågar hur det gått.
Någon (du?) har gett dem uppslaget.

Trav och galopptränare är väldigt noga med vilka preparat de använder. det kan du vara säker på
I vilket avseende menar du noga??

Frågan är varför du köpt och använt sådana preparat.
Varför skulle det var intressant varför just Pjok köpt o använt såndana preparat?

Ingen ide att förklara för någon som inte verkar vilja förstå.

Tidningar ringer knappast runt huxflux till alla som ger bort en häst och frågar hur det gått.
Någon (du?) har gett dem uppslaget.

Och du verkar tydligen inte heller vilja förstå, tidningartiklar finns i mängder att läsa om företaget i fråga, långt innan Pjok o Ametist ens var påtänkta!!

Därför att ingen vill åka fast för doping eller att ha använt förbjudna preparat.

Intressant då det gärna diskuteras hurvida andra bedriver svartslkt. Olagligt som olagligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka