Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

jag har ingen information. Bara försökt hålla ögonen öppna

Överlåter till berörda myndigheter att hantera saken.

Det var någon som hade kört sin häst till Knorrevången och fått den slaktad där, och var väldigt nöjd.

För hästens del, vad spelar det för roll om det står några nöt utan öronlappar, behöver slaktarna för den delen bulta sämre, eller vad menar du?

Om jag kör häst till slakteri så är jag helt fokuserad på hästen och att allt ska gå bra till, jag planerar noga, ringer och dubbelkollar så allt ska gå så bra till som möjligt, att tiden hålls, att bemötandet ska vara lugnt,att dagen passar.

Jag/man har ingen möjlighet att ens se andra djur och deras ha eller inte ha öronmärken, så hur ska man kunna dra öronen åt sig för en sådan sak? Jag skulle själv inte ha några problem med alls att köra en av mina hästar till Knorrevångens slakteri, under förutsättning att de sköter hästslakten på ett bra sätt, och som du säger, flera har varit nöjda med den biten.

Nöt utan öronlappar på ett slakteri...då lyser det då röda varningsignaler för
min del. Och som pjok skrev trevligt bemötande hade även dotter när hon skulle ta hand om hästen.
Och hur mycket skäll har inte de fått här som är så naiva och dumma att de litar på människor.......
Jag skulle säga detsamma om dessa som slaktar på detta slakteri, efter vad som frakkommit gällande flera hästar, och gällande svartslakt av nöt.

Nej det är veterinärens ansvar. Inget pass ingen behandling med butta ellerr andra preparat utan MRL-värde.
PL

Det var intressant. Sist vi var inne på en ATG klinik hade jag inte ens passet med mig, ingen frågade ens efter passet, mitt sto fick första dosen butta direkt på kliniken innan jag ens hann ropa hej....
Jag har upplevt samma sak nu 2 ggr på 2 stora hästkliniker.....och alla säger samma sak. Varför är det så här?? Varför nämner dom inte ens till ägaren att det ska skrivas in i passet och nu är det kört för din häst att bli livsmedel för all framtid...Det är ju viktig info. Hur resonerar veterinärerna?

Jag diskuterade det med mina distriktsveterinärer en gång och de hade ingen aning om vems ansvar det var. Jag visste inte heller och ingen av oss gjorde anspråk på att fylla i passet. Så det är nog inte alla som har koll på det själva.:laugh:

Men är det inte konstigt? att veterinärer inte har en aning? Hur ska hästägare då ha en aning?

Den tyska svararen är ju VL känd för sas, men varför kommer du först nu med denna info? Det känns inte så tillförlitigt eftersom du mest varit ironisk i dina inlägg i den här debatten angående Ametist.

Därför att jag inte uppfattade det med den tyska tel svararen förrän nu.

Sedan har jag ingen som helst lust att bedriva häsxjakter.

Kommer du ihåg mer specifikt när du såg annonsen? datum, månad?

Inte alltför ovanligt. Ger du bort hästen, eller säljer den för en liten summa, så är hästen att betrakta som egendom och den nya ägarens sådan, dessutom. Detta bör man ha i huvudet. Vi blir blåsta, då och då. Det händer.
Men, jag tycker så här: om en människa vill ha sällskap, så köper dom en tax, inte en häst. Jag slaktar alla våra hästar som inte ska bli nånting dyrt. Ser detta helt enkelt som att jag följer djurskyddslagen, som säger att vi ska "bespara djuren onödigt lidande". Att finnas på en blocket-annons för 1500 kr är att ha de bästa förutsättningarna för att behöva utstå "onödigt lidande".
Sedan, att slakteriet går emot lagar och regler är en annan sak. Det ska de inte göra. Men man skall minnas, att hemslakt är tillåtet, för husbehov. Både för gris, nöt och faktiskt häst.
Den emotionella sidan i detta är svår att diskutera, där är var och en sin egen dömare och gud, så är det. Men förnuftet bör styra här, inte hjärtat. För djurens bästa.

Hur de enskilda veterinärena resonerar får du fråga dem om, dock är det inte livstidskarens på allt som används. Sen vet ju de flesta veterinärer att de flesta preparat med livstidskarens som används på häst försvinner ur kroppen ganska snabbt. Butta hade väl en karens på 2v innan nya reglerna.
PL

Hur de enskilda veterinärena resonerar får du fråga dem om, dock är det inte livstidskarens på allt som används. Sen vet ju de flesta veterinärer att de flesta preparat med livstidskarens som används på häst försvinner ur kroppen ganska snabbt. Butta hade väl en karens på 2v innan nya reglerna.
PL

Men vi kan ju ta butta som exempel. Hur gör du då om du anser att en häst bör få butta?? Informrar du ägare om konsekvenser? Att bara ordinera det utan att informera hästägare om att man förlorar möjligheten att låta sin häst gå till livsmedel är väl ändå ganska allvarligt. Eller menar du att det är ok att låta en häst som fått butta gå till livsmedel?

Ger du bort hästen, eller säljer den för en liten summa, så är hästen att betrakta som egendom och den nya ägarens sådan, dessutom. Detta bör man ha i huvudet.
Så fort hästen byter ägare oavsett om det är en gåva eller försäljning, dyrt eller billigt så klart har ju fd ägaren ingen "talan" längre. Men det behöver inte betyda att vi inte ska reagera eller bli upprörda över om hästen sålts/getts bort på felaktiga, förljugna , uppdiktade grunder.

Vi blir blåsta, då och då. Det händer.
Jag skulle vilja påstå att det inte hör till det vanliga att bli blåst på detta raffinerade sätt.
Men, jag tycker så här: om en människa vill ha sällskap, så köper dom en tax, inte en häst.
Att en häst ska kunna gå som sällskap åt en annan häst är inget konstigt alls att man efterfrågar. Men inte som sällskap åt människan då alltså.
Men man skall minnas, att hemslakt är tillåtet, för husbehov. Både för gris, nöt och faktiskt häst.
Problemet är att det bli väldigt dyrt för hästägaren, ca 5500 kr och allt hästkött går till spillo.

Jag skriver inte ut butta till en passlös häst oberoende av vad jag tycker om detta med livstids karens. Undviker övehuvudtaget butta så långt möjligt.
Släpper absolut inte igenom en buttabehandlad häst på slakteriet.
Men nog kändes det feel att kassela en häst som var behandlad med pleg ett år tidigare när jag visste att EUs undantagslista med 180 dagars karens skulle komma när som helst o att den troligen skulle omfatta även pleg.
PL

Har du berättat det för pjok/ vet hon om det?

I övrigt: skönt att läsa artikeln och att det händer något.

Läste länken, bra att de har ögonen på sig från flera håll. Att ha omärkta köttdjur på ett slakteri talar väl sitt tydliga språk, om hur seriöst företaget bedrivs. De var väl flera här som tyckte det var ett sånt bra ställe att slakta hästar på.....
Jag skulle verkligen dra öronen åt mig.

Egentligen förstår jag inte vad detta med omärkta djur har med Ametist att göra. :angel: förutom hämnd då.

Inget djur mår dåligt av att det finns omärkta djur på ett slakteri. Omärkta djur är "smitning från storebror" av en eller annan anledning. Inga farliga djur alltså. För mej är det en "snäll protest". Faktiskt inte ovanligt. Det finns gott om slakterier som tar emot dessa djur.

Då är det värre med djur som slaktas som inte ska gå till föda dvs hästpassen inte är ifyllda alls. Här slarvas det hos veterinärer såväl som slakterier, spelar ingen roll vilken nivå.
Att djur står kvar över natten i slakteriet eller vid sidan om i ett stall. Inte ok men de lider inte speciellt..
Om man slaktar svart så är det brott mot diverse saker men knappast något som påverkar Ametist eller skadar djuren.

Som slakteri för hästar kan jag bara säga att de sköter det snyggt. Snabbt, proffsigt och bra. Företaget jag jobbar på anlitar dem och de avlivar på arbetsplatsen. Dck har det hänt att hästar körts dit. Ingen häst har farit illa på något sätt. Nåja de har mist livet. Våra egna avlivar vi hemma och gräver ner så de slipper vi köra iväg.

Ang Ametist. Jag har fortfarande svårt att se det brottsliga med detta. Etiskt förkastligt men brottsligt.. nej... jag tycker dock fortfarande att det är ännu mer etiskt förkastligt att ge bort sin häst utan att kolla upp något innan.

Hoppas dessa skriverier gör så att andra tänker sej för innan de skänker bort ngt. :crazy:

Tror du at jag kan tvinga folk/myndigheter/media till att ha samma åsikter som jag har? :rofl:

Nej det tror vi inte. Men tex Kristianstadsbladet skriver bara om det kan bli sensation. De vill ha dit slakteriet för svartslakt så de kan få rubriker. Tyvärr struntar de i dig även om de kanske tycker din historia är "söt". :laugh:

Sorry så funkar tyvärr våra medier. Jmfr "Svanstedt-affären".

Ang myndigheterna så är det svartslakteriet som de också vill åt. Det är ett brott, ett vanligt brott men de vill såklart komma åt det. Är Ametist svartslaktad så kan det vara intressant ur den synvinkeln. Dock lider inte en häst att bli svartslaktad...

Läs det inlägg du svarade på, #148.

Hemslakt innebär att djuret slaktas på hemmaplan och köttet tas tillvara (dock endast för gårdens eget bruk, inte försäljning). Visst vill slaktaren ha betalt, men du får behålla köttet.

Avlivning hemma innebär att någon, t ex djurambulans eller lantbrukstjänst, kommer hem till dig och avlivar hästen. Därefter tar de med sig den hästkroppen till destruktion (om man inte har möjlighet eller tillstånd att gräva ner på egen mark). I detta fallet betalar du både för avlivningen och bortforslingen/destruktionen, och köttet går till spillo.

Läs det inlägg du svarade på, #148.

Hemslakt innebär att djuret slaktas på hemmaplan och köttet tas tillvara (dock endast för gårdens eget bruk, inte försäljning). Visst vill slaktaren ha betalt, men du får behålla köttet.

Avlivning hemma innebär att någon, t ex djurambulans eller lantbrukstjänst, kommer hem till dig och avlivar hästen. Därefter tar de med sig den hästkroppen till destruktion (om man inte har möjlighet eller tillstånd att gräva ner på egen mark). I detta fallet betalar du både för avlivningen och bortforslingen/destruktionen, och köttet går till spillo.

ja nu såg jag att det stod för "husbehov". Men för den "vanliga" hästägaren som ej har egen gård utan står uppstalld på ridanläggning eller har resurser att stycka upp det själv är det inte realistiskt, utan vill man ta bort hästen hemma så kasseras köttet. De flesta vill ju inte äta upp sin egen häst heller, så det är nog ett alternativ som ingen väljer... har iallafall aldrig hört om någon som gjort så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka