Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Nej det är veterinärens ansvar. Inget pass ingen behandling med butta ellerr andra preparat utan MRL-värde.
PL

Jag diskuterade det med mina distriktsveterinärer en gång och de hade ingen aning om vems ansvar det var. Jag visste inte heller och ingen av oss gjorde anspråk på att fylla i passet. Så det är nog inte alla som har koll på det själva.:laugh:

För fan människor skriv i era köpe avtal/överlåtelse avtal nån överenskommelse så kanske man kan stoppa såna här dumhuven!

För fan människor skriv i era köpe avtal/överlåtelse avtal nån överenskommelse så kanske man kan stoppa såna här dumhuven!

Det är villkor i de flesta av de fem kontrakten/gåvobreven - vilket inte har hjälpt ett enda dugg. Har man med oärliga människor så spelar sådana saker ingen som helst roll.

Hästarna är troligtvis döda - oavsett texten i kontrakten.

Har inte läst i denna tråd på ett tag, men har tänkt på dig och Ametist. Hoppas verkligen att sanningen kommer fram tillslut. Ringde själv jordbruksverket och ifrågasatte en hel del.
Bra om de kollar upp slakterier och köttbranchen, allt svenskt kött kanske inte är bra kött.
Om nu djur svartslaktas så vet ju ingen vilka preparat som finns i djuren, många hästar idag är ju behandlade tyvärr.

Tack Carinah

Det verkar som det börjar röra på sig...kolla in den länken jag bifogat i tidigare inlägg.

Tack Carinah

Det verkar som det börjar röra på sig...kolla in den länken jag bifogat i tidigare inlägg.

Läste länken, bra att de har ögonen på sig från flera håll. Att ha omärkta köttdjur på ett slakteri talar väl sitt tydliga språk, om hur seriöst företaget bedrivs. De var väl flera här som tyckte det var ett sånt bra ställe att slakta hästar på.....
Jag skulle verkligen dra öronen åt mig.

Läste länken, bra att de har ögonen på sig från flera håll. Att ha omärkta köttdjur på ett slakteri talar väl sitt tydliga språk, om hur seriöst företaget bedrivs. De var väl flera här som tyckte det var ett sånt bra ställe att slakta hästar på.....

Det var någon som hade kört sin häst till Knorrevången och fått den slaktad där, och var väldigt nöjd.

För hästens del, vad spelar det för roll om det står några nöt utan öronlappar, behöver slaktarna för den delen bulta sämre, eller vad menar du?

Om jag kör häst till slakteri så är jag helt fokuserad på hästen och att allt ska gå bra till, jag planerar noga, ringer och dubbelkollar så allt ska gå så bra till som möjligt, att tiden hålls, att bemötandet ska vara lugnt,att dagen passar.

Jag/man har ingen möjlighet att ens se andra djur och deras ha eller inte ha öronmärken, så hur ska man kunna dra öronen åt sig för en sådan sak? Jag skulle själv inte ha några problem med alls att köra en av mina hästar till Knorrevångens slakteri, under förutsättning att de sköter hästslakten på ett bra sätt, och som du säger, flera har varit nöjda med den biten.

Om man nu absolut vill få betalt för köttet på sin kompis så är tyvärr detta slakteri ett av två befintliga i hela Skåne. Svensk Lantbrukstjänst finns ju också men då handlar det om avlivning där man får betala för att få hästen avlivad.

Jag tror mig veta att Skånes hästägare snart kommer att ha ett nytt bra och seriöst alternativ när de vill slakta sina hästar - men det är inte riktigt klart ännu.

Det omskrivna slakteriets personal är säkert myckt trevlig och tillötesgående - det var slaktardottern också när hon fick Ametist. Så det brister säkert inte i företagets kundbemötande......men bemötade är ju inte hela historien även om det är viktigt. Man skall vara seriös hela vägen....

Jag tycker inte du skall namnge slakteriet vi diskuterar här.

Jasså, varför tycker du det helt plötsligt?, du som iaf har länkat till artikel med slakteriets namn?, var det för jag skrev att jag inte skulle ha något emot att slakta häst där, under vissa förutsättningar?

KL

Nu kan jag inte vara tyst längre.....

Den omtalade hästen var senare ute på annons och när man ringde kom man till tysk telefonsvarare.

Så det finns faktiskt möjlighet att hästen fortfarande lever och frodas någonstans.

Hur vet du?:eek:
Och var fanns annonsen? Pris?

Om det nu är så, undrar om han såldes som "frisk", ännu ett problem med folk som köper in halvskadade hästar och sedan säljer dem som friska.

Inte konstigt om det är så som du menar, hästen var fullt duglig som promenadhäst, inte överåldrig, han var helt klart mer värd levande än till slakt, vilket också många påpekat i trådar förut.

Senast ändrad:

Jag vet eftersom jag ringde på annonsen.
Håller alltid ögonen öppna både för mina och kunders räkning på marknaden sas.

Minns inte på vilken sida jag såg annonsen tidigare i höstas.
Billig peng, såg trevlig ut. Skadad, men stod inte vad det var för skada

Ringde kom till tel svar på tyska. Då jag inte begriper tyska och trodde jag ringt fel på någotsätt så la jag på och tänkte testa vid något annat tillfälle. det tillfället blev dock aldrig av.

Jag är inte hundra på att det är samma häst.

Det KAN ha varit den och det KAN ha varit någon annan.
Reagerade mest på den tyska tel svararen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka