Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Hallihallå?! En personlig vendetta? Vilket minst sagt opassande begrepp. Herregud, hur universalt är det inte att vilja ha upprättelse. Altenativet är dessutom att sluta engagera sej och släppa fallet vind för våg. Är det vad ni tycker pjok skulle göra?

Det finns inget konstigt i ägarens handling. Och varför skulle man engagera sej om det rörde kossor? Det är en markant skillnad från att bry sej om en familjemedlems öde. Det är fullt naturligt och inget som sänker ägarens trovärdighet. Och vad är det egentligen man insinuerar när man börjar fluddra iväg om trovärdighet. Som om det hela vore en konspiration och ägarna bara vill sätta dit slaktardottern. Ett brott har begåtts och den skyldiga ska ha sitt straff. Sen vad brottet skulle fastställas som i rätten är en annan fråga.

Ametist var Pjoks vän det är inget misstänkt med att vilja veta vad som har hänt och att driva frågan vidare. Folk resonerar ju som dom har förstånd till. Skämmes!

Det har inte gått att genomföra en försäljning/överförning av ägarskapet med slaktardottern då hon angivit falsk adress och falskt personnr på ASVH:S papper...äger hon juridiskt hästen då tror du?

Men - gjorde förra ägaren ingen som helst identitetskontroll när dokumenten skrevs?
Jag har köpt tre hästar kontant, och suttit med säljarna vid köksbordet. Vi har fyllt i våra respektive personuppgifter samt legitimerat oss för varandra innan dokumenten skrivits under.

Adressen är av underordnad betydelse, men man måste se till att personnumret är korrekt!

Nej - eftersom Ametist inte är en ko och jag äger inte en enda ko - så antagligen hade jag aldrig fått veta om slakt av kossor. :rofl:

Jag vill veta vad som hänt Ametist? :) Vad är det du inte förstår??????

Men du verkar inte bara vara upprörd över att din häst kan ha slaktats.

Du är även upprörd över att det funnits djur utan öronmärken på slakteriet,att du tror djur slaktats utan veterinärbesiktning och med otillåtet medel i kroppen, det måste väl vara lika upprörande om det förhåller sig så på ett annat slakteri?

Men den offentliga vägen som är vald i detta kanske leder till leda. Och inte till att väcka undran och sympati, folk häromkring är så trött på detta att dom skriker- dom vill veta vad som hänt men inte av fd ägaren utan av myndigheterna.
Jag reagerar lika dant, jag läser trådarna och väntar med spänning på ett myndighets beslut, fria eller fälla. Men det handlar bara om senaste anmälning eller den eviga frågan Vad hände?

Precis vad jag också känner. När får man veta.......Den enda myndighet som visat klor och tänder är Jordbruksverket.

Jag vågar inte ens ringa till polisen men fick veta att slaktardottern flyttat till annan kommun och då flyttas polisärendet dit också.

Eftersom vare sig slakteriägaren eller slaktardotern hämtar ut sina rekommenderade post (den liger kvar i en månad) så drar det ut på tiden - var det svar som en tidningen fått som ringt. Jag fick informationen av tidningen inte av polisen.

I de allra flesta fall så räcker det med lagparagraferna.
Men ibland då det finns utrymme för tolkningar så behövs prejudikat.
Bedrägeri är dock en mycket gammal form av brottlighet så där tror jag att lagarna har hunnit med att hålla sig uppdaterade.

Du skall inte blanda ihop lagar från div. Amerikanska Advokatserier från TV.
USAs rättssystem bygger till stor del på just prejudikat men det gör inte det Svenska Rättsväsendet.

Jag läst jurdik - visserligen bara 20 p i grundkurs men ändå. Förabeten och olika rättsfall (predjucerandefall)ligger till stor grund för hur man rubricerar och dömmer i Svenska domstolar.

Det brukar vara bra att få ihop en rejäl bunt anmälningar.
De kan visa på att det inte är "enstaka misstag" utan något som är satt i system.
Vilket ju är allvarligare.

Det finns flera anmälningar om hur slaktardottern fått hästar och om hennes oanträffbarhet....

Det finns 3 anmälningar om svartslakt - slakt helgkvällar där inte veterinär varit inblandad. Djur utan märkning etc.

Djurskyddet i akturell kommun har 4 anmälningar - därav anledning åkte de ut och tittade. Nu har djurskyddet också anmält till Jordbruksverket och Livsmedelsverket.

Djurskyddet i kommun där slaktardottern är bosatt - har skickat ett föreläggande om att hon vill besiktiga "hästarna" eftersom slaktardottern hävdar att de lever men vägrar tala om var de är.

Sedan finns också min anmälan. Detta är allt så vitt jag vet.

Och jag har inte läst juridik.
Men jag har varit inblandad i en massa saker där jag hittills alltid har lyckats med att ha rätt vad gäller lagen.
Även mot de "stora elefanterna".

En sak som jag har upptäckt är att man måste ställa alla sin egna känslor åt sidan och bara se till att läsa vad som där står.
Tycka fungerar inte.

Och jag har inte läst juridik.
Men jag har varit inblandad i en massa saker där jag hittills alltid har lyckats med att ha rätt vad gäller lagen.
Även mot de "stora elefanterna".

En sak som jag har upptäckt är att man måste ställa alla sin egna känslor åt sidan och bara se till att läsa vad som där står.
Tycka fungerar inte.

Då får vi lämna saken till experterna. :) Det blir ändå det som kommer att gälla.

Jag hoppas verkligen att du får reda vad som hänt din häst! Bry dig inte om vad de andra säger om det juridiska, hade det inte funits någon chans att få reda på vad som hänt och fälla kvinnan ifall det föreligger oegentligheter så hade myndigheterna aldrig brytt sig...
Jag tycket det är himla starkt av dig att driva detta! Det känns som att en dom kan göra det svårare även för andra att lura säljare! Lycka till.

Jag hoppas verkligen att du får reda vad som hänt din häst! Bry dig inte om vad de andra säger om det juridiska, hade det inte funits någon chans att få reda på vad som hänt och fälla kvinnan ifall det föreligger oegentligheter så hade myndigheterna aldrig brytt sig...
Jag tycket det är himla starkt av dig att driva detta! Det känns som att en dom kan göra det svårare även för andra att lura säljare! Lycka till.

Tack Aia för ditt inlägg.

Ja - jag hoppas verkligen att vi får veta vad som hänt Ametist och de andra hästarna. Att slaktardottern får stå för vad hon gjort och att sanningen om slakteriet kommer fram.

En bonus hade varit att det blir svårare för skojare att luras....särskilt när det handlar om djur - som alltid blir de största "förlorarna".....

Men om det är så oerhört viktigt så kan jag fortfarande inte begripa att du inte behöll hästen.
Man kan självklart tycka det är viktigt ändå även om man själv inte kan behålla hästen. Med ditt resonemang skulle inte en enda människa våga ens sälja en häst.
Jag tycker, och det står jag fast vid, att det är oansvarigt att ge bort en häst gratis till en helt okänd människa.
Även om hon sålt hästen till VL så hade den troligvis gått samma öde till mötes, alla hästar har hon inte fått gratis om jag förstått saken rätt.

Den är en nära vän och därför någon som jag definitivt inte skulle anförtro till främmande människor att ta hand om.
Precis lika litet som att jag skulle lämna iväg mina barn till vem som helst.
Om ditt liv förändrads så du inte längre skulle kunna ha kvar dina hästar , (du kanske blev sjuk tex)skulle du då hellre skicka till slakt än att sälja till någon främmande om dom var friska?
Man tar ansvar för sin vän så att den inte hamnar i den situationen som TS häst gjorde.
Det var precis det hon ville göra men blev grundlurad av en bedragare.

Antingen så behåller man sin gamla häst och tar hand om den själv
Ametist var inte gammal.
Eller så tar man sitt ansvar och avlivar en häst som man inte kan garantera ett bra hem åt.
Hur ska du kunna garantera det. Pjok gjorde ju vad som stod i hennes makt att göra, hon hade allt inskrivet i avtalet. Tom skötsel, om jag förstått rätt.

Att dumpa iväg den på främmande människor tycker jag är litet oansvarigt faktiskt.
Dumpa?? VL hade accepterat Amestist som en gåva. Dumpa är fel ord i sammanhanget.

Har inte läst i denna tråd på ett tag, men har tänkt på dig och Ametist. Hoppas verkligen att sanningen kommer fram tillslut. Ringde själv jordbruksverket och ifrågasatte en hel del.
Bra om de kollar upp slakterier och köttbranchen, allt svenskt kött kanske inte är bra kött.
Om nu djur svartslaktas så vet ju ingen vilka preparat som finns i djuren, många hästar idag är ju behandlade tyvärr.

många hästar idag är ju behandlade tyvärr.

Min förra valack fick butta och ingen veterinär informerade mig om att det var livstidskarens på det. Det stod aldrig något i hans pass om det. Likaså mitt sto har nyligen fått butta, ingen info ens från vet om att det ska skrivas in i passet, inte ens efter att jag påpekade att det var livstidskarens på det.

Kan bero på att veterinären vet att butta inte finns kvar i kroppen mer än några veckor.
PL

Jo man måste skriva in det i passet.
Anledningen till att det är livstidskarens är att butta inte har ngt MRL värde.
PL

Men borde inte veterinärerna påpeka åtminstonde att de ska skrivas in i passet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka