Svartslakt troligt öde för Ametist

Sv: Svartslakt troligt öde för Ametist

Jag tycker att det är väldigt konstigt att det är DU som ska behöva försvara ditt handlande i den här tragiska historien. Mkt konstigt tom..

Det var precis min reaktion också när den första tråden kom upp här på buke. Jag kan förstå att man i all välmening vill "varna" - men en del folk går helt klart till överdrift med en "anti" inställning till hela historien. en del är rent ut sagt riktigt nitiska i att anklaga mig och de andra som gett bort sina hästar.

Här skrivs från juli månad i sju olika tidning sammanlagt 31 artiklar om "Ametist historien" och liknande berättelser om 5 andra hästar. Kontenant av alla dessa skriverier är bara "korkat att ge bort en häst" från sk hästfolk......det är så ömkansvärt ynkligt..... :(

Men - det är skönt att ovanstående inte gäller alla det ger mig hopp...

Visst kan det vara så men tills dess det är bevisat är din kampanj ryktesspridning o förtal.
Om en kommunal inspektör verkligen kunde visa säkert på att ett slakteri ägnade sig åt svartslakt vid sidan om skulle det leda till omedelbara åtgärder, men här har ännu inget kunnat visas.
Ang pass med inskrivna behandlingar, så släppte jag så sent som idag igenom en häst med fyra olika preparat inskrivna på sidan för ej godkända.
PL

Min kampanj? - som jag driver med 2 djurinspektörer i två olika kommuner.

Min kampanj? - som jag driver med 5 andra drabbade.

Min kampanj? - som jag driver med tidningarna: Norra Skåne, Kristianstadsbladet, Helsingborgs bladet, Kvälls posten, Tidningen Ridsport, Alingsåstidningen, Smålandposten, Lerums Tidningen och GT (kvällstidning i Göteborg)

Tror du at jag kan tvinga folk/myndigheter/media till att ha samma åsikter som jag har? :rofl:

Jodå det har kunnat visats och det är Jordbruksverket på gång med. Just nu ligger ett föreläggande på posten som slakteriägaren inte hämtar ut.

Precis som pjok säger handlar det om moral. Det finns lagstiftning som lämnar mycket övrigt att önska men det innebär ju inte att man ska strunta i att anmäla om man är offer i ett fall som inte är soklart! Det handlar väl om pjoks upprättelse och att hon vill gå till botten med det här för att fler hästägare inte ska råka ut för samma sak. Jag tycker aldrig att man kan skuldbelägga offret i en sån här situation. Det är oväsentligt huruvida slaktardottern, lagligt sett, har gjort sej skyldig till den ena eller den andra punkten i brottsbalken. Det är pjok som har utsatts för brottet och lidandet och vari ligger problemet med att hon vill anmäla brottet?
Att hon borde skylla sej själv? att det inte finns bevisning? Att brottsbalken ser ut som den gör?

Och varför diskuteras vad som hade varit det värsta scenariot för hästen? Återigen mycket irrelevant. Ska man förminska ett offer som blivit bestulen på sin klocka med att säga att personen kunde ha blivit misshandlad?

I backspegeln är det alltid lätt att vara efterklok. Saker kunde självklart ha gjorts annorlunda från pjoks sida när det begav sej. Men det kan aldrig vara ett offers fel att den har blivit rånad, misshandlad våldtagen eller dylikt.

Jag hyser all respekt och medlidande för pjok och övriga drabbade.

Ang svartslakt:
8:nde raden andra stycket står det: Ändå har RIDSPORT talat med djurskyddsinspektörer som hävdar att det förekommer och det finns även privatpersoner som ska ha bevittnat svartslakt

Jag har bevittnat det och en person som lämnat in polisanmälan i Hässleholm.

Så länge djurskyddsinspektören inte står med sitt namn på det han sett, så ger jag inte ett skit för det, och varför åtgärdar han det inte?

Sedan var det svartslakt i större skala som inte kunde påvisas, eller?

Och varför diskuteras vad som hade varit det värsta scenariot för hästen? Återigen mycket irrelevant.

Jag tycker inte det, jag tror nämligen att det är ordet slakt som upprör, inget annat.

Om hästen/ hästarna sålts vidare, till andra människor, i denna ändå blygsamma omfattning som det hitills gäller, så hade antagligen reaktionerna inte varit så starka.

Sedan att man väljer med alla medel att sätta dit företaget, kanske med rätta, kanske inte, beror ju inte på att man värnar om andra hästar och dess öde, utan på hämnd.

Om slakteriet tvingas slå igen på felaktiga grunder, då gör man istället andra hästar en otjänst och risken ökar för slakt någonannanstans mer långväga.

Det var precis min reaktion också när den första tråden kom upp här på buke. Jag kan förstå att man i all välmening vill "varna" - men en del folk går helt klart till överdrift med en "anti" inställning till hela historien. en del är rent ut sagt riktigt nitiska i att anklaga mig och de andra som gett bort sina hästar.

Här skrivs från juli månad i sju olika tidning sammanlagt 31 artiklar om "Ametist historien" och liknande berättelser om 5 andra hästar. Kontenant av alla dessa skriverier är bara "korkat att ge bort en häst" från sk hästfolk......det är så ömkansvärt ynkligt..... :(

Men - det är skönt att ovanstående inte gäller alla det ger mig hopp...

Jag har avhållit mig från att skriva i alla dessa trådar om Ametist, men läst dom med intresse.
Jag måste säga att med tanke på hur låg moral som hon som fick hästen enligt skriverierna VERKAR ha så skall du nog vara glad om hästen är död.
Dessutom så är det tyvärr så att din trovärdighet fått sig en ordentlig törn också, då det är du som figurerar i varje tidningsartikel och pekat ut personen ifråga. Sedan är det ju så att tidningarna har skrivit om anmälningarna och inte om de har visat sig stämma med verkligheten. Tidningar skriver om sånt som har någon typ av allmänintresse och landsortstidningar vill gärna skriva om det som är nära. Sedan verkar en del redaktörer ha brustit i omdömmet, men det händer både titt som tätt.
Idag ut som om du för en personligt vandetta mot personen i fråga, i stället för att låta myndigheterna sköta sitt jobb. Så min sympati för dig har vänts till en stor suck.
Om det bevisas att slakteriet har gjort något fel, så kommer du få rätt, varför väntar du inte på det i stället. Du har ju bevisligen anmält för både det ena och det andra, så låt nu myndiheterna ta över.
Däremot kan du ju berätta din historia om hur illa det kan gå när man ger bort sin häst till någon som man inte känner, det kan ju gå åt pipsvängen om det är någon man känner också.

Vad menar du? Har du bevittnat svartslakt på slakteriet ifråga?????
PL

Jag har berättat om att jag varit på slakteriet exakt 3 ggr. Två av dessa gånger (sena helgkvällar) så var slaktruljansen i full gång. Vid ett av dessa tillfällen tillkallades polis. När polis anländer ringer slakteriet efter veterinär MEN då hade hästar tagits in i slakteriet och bultpistol användts i ca 2 timmar innan veterinär kom till slakteriet.....(vi är tre vittnen till detta)

I det utdömda stallet fanns bland mycket annat kor utan öronmärkning. Dessa kor är filmade och fotograferade av djurskyddet. Slakteriet säger att korna hade "tappat" sin märkning - MEN - då finns det märken efter lappen i örat och det fanns det inte. Jordbruksvreket går på anmälningar fårn djurskyddet och väl inzoomade foton. Slakteriet kan inte svara på var korna kom ifrån eller var de tog vägen - för de är också försvunna!!

Dessa kor är filmade och fotograferade av djurskyddet. Slakteriet säger att korna hade "tappat" sin märkning - MEN - då finns det märken efter lappen i örat och det fanns det inte. Jordbruksvreket går på anmälningar fårn djurskyddet och väl inzoomade foton.

Omöjligt att se även på väl inzoomade foton om det funnits ett hål för ett märke. Hålet är inte särskilt stort och örat är böjt, eftersom hålet kan vara varsomhelst så kan det ligga i en död vinkel i förhållande till kameran, sedan kan det finnas hår på örat som skymmer sikten.:idea:

Tråkigt att det har blivit en stor suck av detta för dig.

Jag blir uppringd - inte tvärtom lägg det på minnet. Det är inte kul att alltid vara den som skall framträda med namn och i vissa fall även bild. Vi är 6 st som blivit av med hästar. Det är 3 anmälningar om svartslakt. Jag har en anmälan - de andra två har inte jag med att göra.

Personlig vendetta - knappast - jag vill veta vad som hänt Ametist och de andra vill veta samma sak om sina hästar.

Omöjligt att se även på väl inzoomade foton om det funnits ett hål för ett märke. Hålet är inte särskilt stort och örat är böjt, eftersom hålet kan vara varsomhelst så kan det ligga i en död vinkel i förhållande till kameran, sedan kan det finnas hår på örat som skymmer sikten.:idea:

Resonemanget håller inte - djurskyddet var även fysiskt på plats. Tror du djurskyddet gör en så drastisk sak som att anmäla om de inte är riktigt säkra?

Personlig vendetta - knappast - jag vill veta vad som hänt Ametist och de andra vill veta samma sak om sina hästar.

Skulle du engagera dig lika mycket i ett annat slakteri som slaktat några kossor svart?

Nej, tänkte väl det, då är det här ett personligt vendetta.

Resonemanget håller inte - djurskyddet var även fysiskt på plats. Tror du djurskyddet gör en så drastisk sak som att anmäla om de inte är riktigt säkra?

Men det kunde du väl skrivit då? Att det var folk inne och såg en hel hög med kritter utan märken?

Vi har en kalv nu som blivit av med ett av sina öronmärken, omöjligt för mig att se om eller var hålet kan vara, även om jag står intill, enda chansen i det fallet är att känna.

Tråkigt att det har blivit en stor suck av detta för dig.

Jag blir uppringd - inte tvärtom lägg det på minnet. Det är inte kul att alltid vara den som skall framträda med namn och i vissa fall även bild. Vi är 6 st som blivit av med hästar. Det är 3 anmälningar om svartslakt. Jag har en anmälan - de andra två har inte jag med att göra.

Du behöver inte försvara dig, jag vet hur tidningar jobbar. Jag uttryckte bara hur jag uppfattar det hela efter ex antal trådar. Flera inlägg i frågan kommer inte ändra den utveckligen.

Jag tycker inte att det är en stor suck. Det är ju jätteviktigt att historien kommer ut och att det förhoppningsvis leder till att slaktardottern inte kan lura till sig fler hästar. Jag kan bara beundra Pjok som har stått pall för allt som har skrivits och kommenteras och alla påhopp hon har fått. Inte många skulle ha orkat det. Sen har jag svårt att förstå att det är så många som säger att hon ägnar sig åt förtal, att det bara är hörsägen mm. Pjok är ju för sjutton inblandad och det man själv har upplevt kan väl aldrig bli hörsägen.

Skulle du engagera dig lika mycket i ett annat slakteri som slaktat några kossor svart?

Nej, tänkte väl det, då är det här ett personligt vendetta.

Nej - eftersom Ametist inte är en ko och jag äger inte en enda ko - så antagligen hade jag aldrig fått veta om slakt av kossor. :rofl:

Jag vill veta vad som hänt Ametist? :) Vad är det du inte förstår??????

Jag tycker inte det, jag tror nämligen att det är ordet slakt som upprör, inget annat.

Om hästen/ hästarna sålts vidare, till andra människor, i denna ändå blygsamma omfattning som det hitills gäller, så hade antagligen reaktionerna inte varit så starka.

Sedan att man väljer med alla medel att sätta dit företaget, kanske med rätta, kanske inte, beror ju inte på att man värnar om andra hästar och dess öde, utan på hämnd.

Om slakteriet tvingas slå igen på felaktiga grunder, då gör man istället andra hästar en otjänst och risken ökar för slakt någonannanstans mer långväga.

Där tror jag att du har fel. Det är inte ordet slakt som upprör. Har nog aldrig varit. Utan det är sättet man har lurat till sig hästarna på som upprör.
Nu pågår det ju ett fall i Danmark där en person inte har hållt vad hon lovat och just sålt hästarna vidare och där är nog känslorna lika upprörda. Hade den danska personen och slaktardottern uppgett för hästägarna vad deras avsikt med hästarna hade varit så hade de säkerligen aldrig fått dem.

Förhoppningsvis så får de seriösa slakterierna mer att göra, vilket är toppen.

Du behöver inte försvara dig, jag vet hur tidningar jobbar. Jag uttryckte bara hur jag uppfattar det hela efter ex antal trådar. Flera inlägg i frågan kommer inte ändra den utveckligen.

Det var inte menat som försvar - jag fick intrycket av att du tror att jag ringer och riktigt "driver" denna fråga - det gör jag alltså inte. Jag har gjort det alla normala människor bör göra om de varit med om det jag vupplevt och sett det jag sett.

Många inlägg/trådar har redan ändrat mycket - väldigt mycket. 2 av de andra drabbade finns här på buke men valt att inte träda fram. Jag har blivit "skylt" för oss alla med namn i alla media (inte särskilt trevligt egentligen).

Jag vill veta vad som hänt min lilla juvel - jag ger mig inte med mindre :)

Jag tycker inte att det är en stor suck. Det är ju jätteviktigt att historien kommer ut och att det förhoppningsvis leder till att slaktardottern inte kan lura till sig fler hästar. Jag kan bara beundra Pjok som har stått pall för allt som har skrivits och kommenteras och alla påhopp hon har fått. Inte många skulle ha orkat det. Sen har jag svårt att förstå att det är så många som säger att hon ägnar sig åt förtal, att det bara är hörsägen mm. Pjok är ju för sjutton inblandad och det man själv har upplevt kan väl aldrig bli hörsägen.

Men den offentliga vägen som är vald i detta kanske leder till leda. Och inte till att väcka undran och sympati, folk häromkring är så trött på detta att dom skriker- dom vill veta vad som hänt men inte av fd ägaren utan av myndigheterna.
Jag reagerar lika dant, jag läser trådarna och väntar med spänning på ett myndighets beslut, fria eller fälla. Men det handlar bara om senaste anmälning eller den eviga frågan Vad hände?

Jag vill veta vad som hänt min lilla juvel - jag ger mig inte med mindre :)

Men om det är så oerhört viktigt så kan jag fortfarande inte begripa att du inte behöll hästen.
Jag tycker, och det står jag fast vid, att det är oansvarigt att ge bort en häst gratis till en helt okänd människa.
Och dessutom med brådska.

Om hästen har otur så är den inte alls slaktad utan utför någon sorts straffarbete på något otrevligt ställe.
Vilket är mycket värre.
Så jag tycker nog att det är korrekt att leta vidare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka